Kirjoittaja Aihe: Kone ei mene nettiin. [ratkaistu]  (Luettu 3206 kertaa)

pip-O

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Kone ei mene nettiin. [ratkaistu]
« : 20.05.07 - klo:22.29 »
Moi, mistähän voisi johtua, että koneeni ei mene nettiin enään linuxin asennuksen jälkeen? (Ennen käyttiksenä oli Windows XP , jolloin netti toimi hyvin.)

Itseäni ihmetyttää se, että dns palvelimet listassa ei ole mitään.

Kiitos jo valmiiksi.
« Viimeksi muokattu: 11.10.07 - klo:08.00 kirjoittanut Risto H. Kurppa »

zafner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Kone ei mene nettiin.
« Vastaus #1 : 21.05.07 - klo:12.07 »
Jos ip-osoitteet saadaan dhcp-palvelimilta, niin ip-osoite pitäisi saada automaattisesti ja kaiken pitäisi toimia heti.

Et nyt verkkoyhteydestäsi kertonyt enempää (adsl, kaapeli, joku oma viritys jne.)

Jos dns-palvelimia ei ole, niin jossain täytyy olla vikaa. Saattaa olla esim. niin, että koneesi on saanut ip-osoitteen, mutta dns:t pitää itse määritellä. Kirjoittamalla päätteessä (Sovellukset -> Apuohjelmat -> Pääte)
Koodia: [Valitse]
ifconfig näet mikä ip-osoite koneella on (ja tulosteen laittaminen tänne auttaisi myös).

Kirjoittamalla päätteessä
Koodia: [Valitse]
ping 194.100.161.5 tai
Koodia: [Valitse]
ping 193.166.3.2pystyt testaamaan onko vika dns-asetuksissa. Jos vastaus tulee, niin verkko toimii täysin tai vika on dns:n osalta. Jos vastausta ei tule, niin sitten ongelma on laajempi. Kirjoittamalla esim.
Koodia: [Valitse]
host ftp.funet.fi pystyt tarkistamaan toimiiko dns-palvelimet. Jos vastauksesi tulee jotain tämän tapaista

Koodia: [Valitse]
ftp.funet.fi has address 193.166.3.2
ftp.funet.fi has IPv6 address 2001:708:10:9::20:1
ftp.funet.fi mail is handled by 10 mail.nic.funet.fi.

niin sitten dns:t toimii myös.

Jos käyttössäsi on kiinteä ip, niin sitten se pitää määritellä (ja dns:t myös). Mä olen kotona laittanut jokaiselle koneelle käsin dns-palvelimet, vaikka muuten ip-osoitteet tuleekin omalta dhcp:ltä, tosin mulla on täällä aivan oma viritys käytössä.

Remontti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Vs: Kone ei mene nettiin.
« Vastaus #2 : 10.10.07 - klo:09.51 »
No niin... Tuossa oli muutoin hyvää ohjetta, mutta paljon jäi vielä auki.

Mun 7.04:ssa on sellainen vika, että minä en saa DHCP:llä sitä hakemaan IPv4-osoitetta (perinteinen IP), ja mun DHCP ei osaa jakaa IPv6-osoitteita.

En myöskään saa poistettua IPv6-ominaisuutta verkkosovittimen asetuksista ja korvattua sitä IPv4:llä

Tää "vika" tuli jo heti asenuksen aikana. Yritin kiertää sen kiinteällä IP-asetuksella, mutta siitä seurasi se, että koneelle pitää aina tehdä ylimääräinen boottaus raudan käynnistämisen jälkeen, jotta homma alkaisi pelittää.

Mitäs pitää tehdä?

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3939
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Kone ei mene nettiin.
« Vastaus #3 : 10.10.07 - klo:10.09 »
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Remontti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Vs: Kone ei mene nettiin.
« Vastaus #4 : 10.10.07 - klo:21.35 »
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6191.msg44491#msg44491

oiskohan noista mitään apua

Oli niistä. Kiitosta vaan.

Ylimääräinen nettiselauksen hitauskin katosi.. Sitä en kyllä osannut olettaa IPv6:n piikkiin.

Kuinka IPv6:n saa vastaisuudessa estettyä asennuksen aikana?