Kirjoittaja Aihe: Data osion oikeudet!  (Luettu 2678 kertaa)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Data osion oikeudet!
« : 19.05.07 - klo:17.29 »
Minulla on osiot media/datamedia (ext3) sekä media/mvwin (fat32) mutta en voi tallentaa tai luoda kansioita, koska minulla (tai muilla) käyttäjällä (/käyttäjillä) ei ole oikeuksia niihin. Miten saan kaikille käyttäjille oikeudet niihin?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Data osion oikeudet!
« Vastaus #1 : 19.05.07 - klo:19.20 »
terminaaliin koodia
Koodia: [Valitse]
sudo chown -R XXX /media/datamedia && sudo chown -R XXX /media/mvwin
XXX: on käyttäjätunnuksesi.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Data osion oikeudet!
« Vastaus #2 : 20.05.07 - klo:10.54 »
Pitääkö tuo tehdä kaikille käyttäjille joiden kuuluu päästä siihen osioon käsiksi?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Data osion oikeudet!
« Vastaus #3 : 20.05.07 - klo:10.57 »
Kokeilin sitä mutta se muutti vain datamedia osion oikeuksia, eikä ollenkaan mvwin osion. >:(

EDIT: Eiku joo on mulla sinne oikeudet!
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Misplaced

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Data osion oikeudet!
« Vastaus #4 : 21.05.07 - klo:10.42 »
En tiedä onko tässä kyse samasta asiasta, mutta olkoot.

Tällä koneella (ei siis minun koneeni vaan tyttöystäväni kone, jolle mainostin linuxia ja nyt minä olen linux-vastaava, huonolla menestyksellä) on kirjoitusoikeudet kyllä, mutta wintoosan puolelle Documents and Settings -kansioon ei ole oikeuksia. Polku sinne on /media/hda2/Documents and Settings/Maria ja käyttäjätunnus maria. Kaikkialle muualle hda2-kansiossa on kyllä oikeudet.

Yritin heittää tuota chown -komentoa koko hda2 -osioon. Kauan se heitti rivejä terminaaliin mutta tiivistetysti se meni näin: chown: vaihdetaan tiedoston "/media/hda2" omistajuus: Operation not permitted

Voiko tätä kiertää? Documents and Settings -kansiossa on yli kuusi gigaa tavaraa jota olisi ihan kiva päästä muokkaamaan.

PS. Olen muuten huomannut ettei terminaali tykkää sellaisista komennoista kuten cd Program Files vaikka se yksisanaisissa vaihtaa hakemistoa ihan normaalisti. Olen aika uusi linuxissa ja komentorivissä, miten kaksisanaiset kierretään vai typoanko vain hallitsemattomasti?
Ubuntu 7.04 -käyttäjä.

peran

  • Vieras
Vs: Data osion oikeudet!
« Vastaus #5 : 21.05.07 - klo:13.20 »
PS. Olen muuten huomannut ettei terminaali tykkää sellaisista komennoista kuten cd Program Files vaikka se yksisanaisissa vaihtaa hakemistoa ihan normaalisti. Olen aika uusi linuxissa ja komentorivissä, miten kaksisanaiset kierretään vai typoanko vain hallitsemattomasti?

Oikein ko. kansiota kutsutaan: cd Program\ Files
Itse tosin kirjoittaisin cd Prog
... ja painaisin  Sarkainnäppäintä (Eng. Tab)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Data osion oikeudet!
« Vastaus #6 : 21.05.07 - klo:17.21 »
@Misplaced ... Luulen että vika on siinä että sen windows-kansion tiedostojärjestelmä on ntfs, ja linux ei siltä osaa lukea ja kirjoittaa ilman erillisiä ajureita... Hätä ei ole tämän arvoinen, pääte auki ja komenna
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install ntfs-config && sudo umount /dev/hda2 jonka jälkeen valikko järjestelmätyökalut ntfs-config tool, raksi molempiin kohtiin, enable read and write support on internal ja external kohtiin. Sitten taas pääte ja
Koodia: [Valitse]
sudo mount -a ja näin sun pitäis päästä sinne tyttöystävän alast... Eiku tiedostoihin käsiksi. ;) ja, ps. Tätä oli tosi kiva kirjoittaa kännykällä...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!