Kirjoittaja Aihe: (huawei E220) elisa/vodafone/dna umts/3g usb-palikka/mokkula/modeemi  (Luettu 178356 kertaa)

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #60 : 04.10.07 - klo:14.46 »
TOIMII ! YHTEYS TOIMII (max 20kt/s) ! Tosin GPRS mutta se ei varmaan ole ihme koska oman tiedon mukaan 3G ei ole täällä missä olen.

Toivottavasti yhteys pelittää vielä buutin jälkeen, aika impata päivityksiä, vaikka niihin menee tuolla nopeudella 3h ja asentamiseen varmasti tunti. No, onhan mulla oma kannettava jolla pelata :D

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #61 : 04.10.07 - klo:14.56 »
TOIMII ! YHTEYS TOIMII (max 20kt/s) ! Tosin GPRS mutta se ei varmaan ole ihme koska oman tiedon mukaan 3G ei ole täällä missä olen.

Toivottavasti yhteys pelittää vielä buutin jälkeen, aika impata päivityksiä, vaikka niihin menee tuolla nopeudella 3h ja asentamiseen varmasti tunti. No, onhan mulla oma kannettava jolla pelata :D
Onneksi olkoon  :D
Kun joudat, niin voisitko raportoida  mitä kautta sait Python-paketit asennetuksi. Olisi hyvää tietoutta muille jotka takkuavat USB-modeemin asennuksen kanssa.

Edit: Niin ja tiedoksi, että itse asensin Pythonin siinä vaiheessa, kun käytössäni  vielä oli toimiva ADSL. En enää muista mikä laite, mutta oli hankittu Elisan kauttan. Sanoin sen irti saatuani USB-modeemin toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 04.10.07 - klo:15.00 kirjoittanut serola »

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #62 : 04.10.07 - klo:15.22 »
HEHE ! Imutin täältä: packages.ubuntu.com/feisty/python/ ja laitoin tikulle ja sieltä vain asentamaan, menee ilman valitusta, kunhan kaikki riippuvuudet on täytetty. Imutettavaa tulee noin 50 (tai jopa enemmän) pakettia eli 150Mt.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #63 : 04.10.07 - klo:15.49 »
@ Harrim: Olenko nähnyt harhoja vai olitko sinä tai joku muu laittanut jossain välissä oppaisiin ohjeen USB-modeemin asentamisesta? Koitin etsiä sitä, mutta en löytänyt.

Joka tapauksessa pitäisi kai kohta laatia moinen ohje ja laittaa sinne myös neuvoa erilaisista Python-pakettien asentamisvaihtoehdoista (USB-muisti, APTonCD, jaettu yhteys kaverin koneelta), jos kohdekoneessa ei vielä ole mitään nettiyhteyttä käytössä.

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #64 : 04.10.07 - klo:16.24 »
@ Harrim: Olenko nähnyt harhoja vai olitko sinä tai joku muu laittanut jossain välissä oppaisiin ohjeen USB-modeemin asentamisesta? Koitin etsiä sitä, mutta en löytänyt.

Joka tapauksessa pitäisi kai kohta laatia moinen ohje ja laittaa sinne myös neuvoa erilaisista Python-pakettien asentamisvaihtoehdoista (USB-muisti, APTonCD, jaettu yhteys kaverin koneelta), jos kohdekoneessa ei vielä ole mitään nettiyhteyttä käytössä.
Kannatan 101% !

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #65 : 04.10.07 - klo:23.32 »
@ Harrim: Olenko nähnyt harhoja vai olitko sinä tai joku muu laittanut jossain välissä oppaisiin ohjeen USB-modeemin asentamisesta? Koitin etsiä sitä, mutta en löytänyt.

Joka tapauksessa pitäisi kai kohta laatia moinen ohje ja laittaa sinne myös neuvoa erilaisista Python-pakettien asentamisvaihtoehdoista (USB-muisti, APTonCD, jaettu yhteys kaverin koneelta), jos kohdekoneessa ei vielä ole mitään nettiyhteyttä käytössä.

et ole nähnyt harhoja, huomasin vain tekemässäni oppaassa pieniä puutteita mutta voisin sen vääntää kuntoon ja laittaa takaisin oppaisiin.

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #66 : 05.10.07 - klo:08.42 »
Nyt tuli pulma: Vodafone-softa inttää että ei löydä verkkoa (laatumittarin vieressä lukee N/A) ja koko ajan Associating.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #67 : 05.10.07 - klo:09.19 »
Nyt tuli pulma: Vodafone-softa inttää että ei löydä verkkoa (laatumittarin vieressä lukee N/A) ja koko ajan Associating.
Haiskahtaa siltä, että kone pitää käynnistää uudestaan (kohta 6 ohjeessani). USB-palikan täytyy siis olla valmiiksi kiinni käynnistettäessä. Olet mahdollisesti esimerkiksi kirjautunut ulos, jolloin Vodafonebetawine-softa on mennyt kiinni.

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #68 : 05.10.07 - klo:09.24 »
Olen buutannut kolmesti eikä auta.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #69 : 05.10.07 - klo:09.48 »
@ Harrim: Olenko nähnyt harhoja vai olitko sinä tai joku muu laittanut jossain välissä oppaisiin ohjeen USB-modeemin asentamisesta? Koitin etsiä sitä, mutta en löytänyt.

Joka tapauksessa pitäisi kai kohta laatia moinen ohje ja laittaa sinne myös neuvoa erilaisista Python-pakettien asentamisvaihtoehdoista (USB-muisti, APTonCD, jaettu yhteys kaverin koneelta), jos kohdekoneessa ei vielä ole mitään nettiyhteyttä käytössä.

et ole nähnyt harhoja, huomasin vain tekemässäni oppaassa pieniä puutteita mutta voisin sen vääntää kuntoon ja laittaa takaisin oppaisiin.
Tuo ohje olisi hyvä saada ja sellaiseen paikkaan mistä ihmiset sitä osaavat etsiä. 'Oppaat'-alueella huomasin suosituksen, että ohjeita ei kuitenkaan pitäisi laittaa tuonne vaan 'Ubuntu Suomen wiki'-sivuille. Moderaattorit tuntuvat siis olevan sitä mieltä, että 'Oppaat' alue on tarkoitettu meta-keskustelulle, eli siellä pitäisi heidän mukaansa keskustella vain siitä mitä oppaita tarvitaan ja mikä oppaissa mättää. Edit: Ja wikiin tietty sen takia, että ohjeita pääsisi muutkin muokkaamaan tarvittaessa.

Kävin katsomassa mitä Ubuntu Suomen wikin alta löytyy kohdasta 'Verkkokäyttö, laitteet ja oppaat edistyneille'. Täytyy sanoa, että '3G/EDGE/GPRS - Matkapuhelin modeemina' -ohjeet olivat todellakin edistyneille, eli menivät minulta yli hilseen. Lisäksi minulle ei ainakaan tähän astisen Ubuntun käytön perusteella olisi tullut mieleenkään lähteä etsimään ohjeita tuolta, mutta ehkä jatkossa 'Ubuntu Suomen wiki' on se paikka minne kaikki valmiit ratkaisut keskittyvät.

Mutta se siitä metakeskustelusta. Suosittelen Harrim, että laitat ohjeen joko laitealueelle uudeksi aiheeksi tai yksinkertaisemmin suoraan tämän aiheen loppuun. Sen jälkeen minä linkitän omista ohjeyritelmistäni suoraan sinne ja koitamme saada myös Jp1:n lisäämään aloitusviestiinsä suoran linkin ohjeeseen. Minä ainakin olen tottunut etsimään laitekohtaisia ohjeita suoraan täältä laitealueelta.

EDIT: Avasin ohjeille kuitenkin myös wiki-sivun: http://wiki.ubuntu-fi.org/Wiki/3G_modeemit
Voihan noita ohjeita nimittäin laittaa useampaankin paikkaan. Ko. sivua ei ole vielä linkitetty mihinkään, mutta on tarkoitus laittaa linkki 'Ubuntu Suomen wiki' -aloitussivulle otsikon 'Verkko- ja mobiiliohjeet' alle.
« Viimeksi muokattu: 05.10.07 - klo:13.50 kirjoittanut serola »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #70 : 05.10.07 - klo:09.53 »
Olen buutannut kolmesti eikä auta.
No voihan kehveli  :(
Seuraavaksi tulee mieleen, että pitäisiköhän siirtää kone talon katolle ja koittaa uudestaan. Vodafone USB-pulikan antennin kantavuudesta nimittäin ei ole mitään hajua. Itse olen huomannut vain sen, että 3G ei toimi Tampereella kivitalokorttelin pihan puoleisissa huoneissa. Voi olla, että laitteen tehot ei katvealueilla riitä edes GPRS/GSM-verkkoon.
« Viimeksi muokattu: 05.10.07 - klo:09.57 kirjoittanut serola »

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #71 : 05.10.07 - klo:09.55 »
Eilen yhteys pelitti hyvin. Se tosiaan voi olla että palikka ottaa nokkiinsa meidän kännyköistä ja WLAN-motusta.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #72 : 05.10.07 - klo:10.01 »
Eilen yhteys pelitti hyvin. Se tosiaan voi olla että palikka ottaa nokkiinsa meidän kännyköistä ja WLAN-motusta.
1) Tarkista asetukset (muista, että niihin pääsee vain yhteydettömässä tilassa).
2) Varmista, että PIN-kysely on pois päältä.
3) Jos edelliset OK, niin koita päästä tarkistamaan jossain Windows XP -toosassa, että laite ylipäätään toimii.

Edit: Onko laite samassa USB-portissa kuin viimeksi? Ei pitäisi vaikuttaa, mutta tuli tuokin mieleen. Entä voisiko SIM-kortin kontakteissa olla vikaa? Ota SIM-kortti ulos ja laita takaisin sisään.
« Viimeksi muokattu: 05.10.07 - klo:10.04 kirjoittanut serola »

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #73 : 05.10.07 - klo:10.45 »
Hmm, diagnostiikka sanoo että VMC numero ei ole tuettu ...

UPDATE: syynä oli ilmeisesti pilalle mennyt Vodafone-softa joten viimein älysin sammuttaa koneen, nypätä motu irti, kone päälle, purge asennus, buuttaa, asenna, sulje kone, motu kiinni ja päälle. Olen ennen sanonut että winillä on oma tahto tuhota, nyt myös Ubulla ! >:(
« Viimeksi muokattu: 05.10.07 - klo:11.13 kirjoittanut Rautamiekka »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #74 : 05.10.07 - klo:11.21 »
Hmm, diagnostiikka sanoo että VMC numero ei ole tuettu ...

UPDATE: syynä oli ilmeisesti pilalle mennyt Vodafone-softa joten viimein älysin sammuttaa koneen, nypätä motu irti, kone päälle, purge asennus, buuttaa, asenna, sulje kone, motu kiinni ja päälle. Olen ennen sanonut että winillä on oma tahto tuhota, nyt myös Ubulla ! >:(
Oma asiantuntemukseni loppuu moiseen, mutta hyvä kun sait korjatuksi. Jos tilanne uusiutuu, niin minä lähtisin hakemaan vikaa mahdollisesti puutteellisesta Pythonista. Sinulla kun tuo Pythonin asennus oli hieman poikkeuksellisesti toteutettu.

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #75 : 05.10.07 - klo:11.23 »
Hmm, imutin ja asensin aiemmin rc1-version tulevasta pythonista mutta päivittäjä laittoi tilalle stablen mutta silti toimi. Toivon vain ettei ongelma uusiudu, sitten olen kusessa.

Rautamiekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 439
    • Profiili
Vs: Vodafone Mobile Connect USB -modeemi [ratkaistu, toimii]
« Vastaus #76 : 07.10.07 - klo:20.45 »
No, yhteys toimii :)

kukka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vodaphone Mobile Connect USB-modeemi (Huawei e220), taas
« Vastaus #77 : 14.10.07 - klo:21.45 »
harrim lähetti terveiset Itävallasta että sen Vodaphone-modeemi (josta juttua esim täällä http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=11876.0) ei toimi paikallisen operaattorin sim-kortilla. Kaivelin jo tämän forumin, sekä Itävallan ja Saksan vastaavia, mutta kun en tajua niin en tajua.

Ongelma oli alkuun kai APN-host ja DNS, jotka kaivoin esiin täältä. Jos noi siis on kohdallaan, niin missä vika? Onko jollain jotain ehdotuksia tai ohjeita joilla saatais harrim taas linjoille? Osaako joku saksaa niin hyvin että saksankieliset ohjeet aukeais (mun kielitaito yhdistettynä mun tietokoneymmärrykseen ei ihan riitä...)

kyselee kukka

kukka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Vodaphone Mobile Connect USB-modeemi (Huawei e220), taas
« Vastaus #78 : 14.10.07 - klo:22.56 »
Tiedättekös kukaan onko noissa palikoissa joku sim.lock -systeemi? Eli että Elisalta hankitussa modeemissa toimisi vain Elisan oma kortti? Kuulemma muilla mailla tällainen on aika tavallista.

edelleen kukka

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Vs: Vodaphone Mobile Connect USB-modeemi (Huawei e220), taas
« Vastaus #79 : 20.10.07 - klo:15.54 »
Tiedättekös kukaan onko noissa palikoissa joku sim.lock -systeemi? Eli että Elisalta hankitussa modeemissa toimisi vain Elisan oma kortti? Kuulemma muilla mailla tällainen on aika tavallista.

edelleen kukka

Luulisi jossain heidän sivuillaan olevan maininta siitä jos se on sim lukittu.
Tietenkin voi aina ottaa yhteyttä pulikan toimittajaan ja kysyä. Työkaverilla oli DNA:n 3g pulikka ja yhteys ja sanoi että se ei toiminut unkarissa vaikka puhelin näkyi olevan 3g verkossa.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle