Kirjoittaja Aihe: KNetworkManager startti KDE:n loginissa  (Luettu 2668 kertaa)

launila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
KNetworkManager startti KDE:n loginissa
« : 17.05.07 - klo:09.47 »
Hei

Taustatietoa: Korttina on Intel 2200BG-kortti, jos sillä on merkitystä. Läppärinä Thinkpad R40. Käytössä DHCP.

Kubuntu Feistyyn päivityksen jälkeen otin käyttöön KDE:n walletin, koska se lienee ainoa tapa saada NetworkManager muistamaan WPA-salasanat. Asetin walletin salasanaksi saman kuin login salasanani. Mieluummin olisin käyttänyt jotain globaalia tallennuspaikkaa, johon kaikki käyttäjät voi lisätä WPA-salasanat (kotikäytössä paras vaihtoehto). Saisiko network-managerin konfattua siten että se tallentaisi WAP-salasanat johon globaaliin paikkaan?

Nyt on vain pari muutakin ongelmaa: Kirjautumisen jälkeen kysytään aina salasanaani uudestaan, koska Wallet ei näköjään osaa oletuksena poimia sitä loginista. Jos siinä kysely-dialogissa lukee knetworkmanager, niin kaikki on silloin ok, ja WLAN tulee käyttöön automatic.

Mutta, jos siinä dialogissa lukee DCOP-server tai konqueror, niin sitten kellonviereisessä palkin osuudessa knetworkmanagerin kohdalle jää ammottava tyhjä lovi. Tästä en ole päässyt WLANiin muuten kuin ctrl-alt-del-kormisormitervehdyksellä, ja uudelleen loggaamalla sisään. Tässä vaiheessa mitään salasanaa ei kysytä toiseen kertaan, ja joudun knetworkmanagerista käsin valitsemaan verkon johon kytkeydytään. Sitten saatetaan kysyä salasanaa, jos wallet on kiinni.

Kysymys: Onko tähän nyt olemassa joku järkiratkaisu ettei tarvitsisi aina kikkailla WLAN-käytön kanssa, se kun on ainut toimiva verkkoliitäntä (RJ-45 fyysisesti rikki, lämpöongelma jossain kohdassa) tuossa läppärissä?

Tätä kikkailua on tehty jo muutaman viikon ajan. Dapperissa kärsivälllisesti aina copy-pastella otin WPA-salasanan tekstitiedostosta, koska en tiennyt että tarvitaan wallet sen salasanojen tallennukseen; ajattelin että kyllä seuraava network-manager osaa ne jo tallentaa itsekin.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: KNetworkManager startti KDE:n loginissa
« Vastaus #1 : 17.05.07 - klo:11.56 »
Tämä ei ole ehkä paras eikä tietoturvallisin ratkaisu, mutta toimii..

Elikkäs, olen pistänyt KDEn Walletille tyhjän salasanan, jolloin ei tule mitään kyselyjä siitä. Eli automaagisesti kone menee langattomaan verkkoon kun käynnistää koneen.

launila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: KNetworkManager startti KDE:n loginissa
« Vastaus #2 : 17.05.07 - klo:12.17 »
Elikkäs, olen pistänyt KDEn Walletille tyhjän salasanan, jolloin ei tule mitään kyselyjä siitä. Eli automaagisesti kone menee langattomaan verkkoon kun käynnistää koneen.

Olen kyllä harkinnut tuota, mutta katsotaan nyt löytyisikö joku turvallisempi ratkaisu.

Walletiinhan voi kai tehdä useammankin salasanalla suojatun salasanajoukon, joten lienee mahdollista laittaa yksi ilman salasanaa. Tiedä sitten onko se kätevää.

Onko muuten tietoa miten network-manager suhtatuu, jos laitan virallisiin wpa-asetuksiin (jossain /etc:n alla) salasanan niille verkoille joita haluan käyttää? Osaako se katsoa että siellä on jo wpa-avain olemassa, jottei kysele turhia?

vesap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: KNetworkManager startti KDE:n loginissa
« Vastaus #3 : 17.05.07 - klo:21.46 »
Elikkäs, olen pistänyt KDEn Walletille tyhjän salasanan, jolloin ei tule mitään kyselyjä siitä. Eli automaagisesti kone menee langattomaan verkkoon kun käynnistää koneen.

Olen yrittänyt saada tota päälle mutta missä kohdassa saa wpa-tunnukset työnnettyyn wallettiin? Jos onnistuu niin step-by-step jeesaa...

t. Vesa

 

launila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: KNetworkManager startti KDE:n loginissa
« Vastaus #4 : 29.05.07 - klo:22.20 »
Olen yrittänyt saada tota päälle mutta missä kohdassa saa wpa-tunnukset työnnettyyn wallettiin? Jos onnistuu niin step-by-step jeesaa...

Minulla NetworkManager työnsi avaimen sinne, en muista että siinä olisi vaadittu mitään lisätemppuja.