Kirjoittaja Aihe: Mikähän emolevy mulla on...*RATKAISTU*  (Luettu 7492 kertaa)

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
Mikähän emolevy mulla on...*RATKAISTU*
« : 11.05.07 - klo:16.56 »
Homma on siis sellainen että tarkoituksena olisi hommata joku näytönohjain kun nyt koneessa on joku metka emolevyyn integroitu. Kapistus on Acer T135 pöytäkone ja googlailemalla löysin jonkun lontoonkielisen sivuston, jolla sanottiin ettei siihen emoon saa rautanäytönohjainta kiinni. Googlasin lisää ja jostain nefernetin foorumilta bongasin jonkun tyypin allekirjoituksesta että sillä olisi sama kone kun mulla mut joku muistaakseni Atin näytönohjain.

Tulin sitte pohdittuani siihen tulokseen että T135:ttä on kai saanut kahdella erilaisella emolevyllä. Nyt pitäisi vaan tajuta että mikä on mun emolevyn malli/merkki/tyyppi/tai_semmonen. Käytössä Ubuntu 7.04 suomenkielisenä.

Sain kylläkin ne laitteistotiedot sillä graafisella luettelohärpäkkeellä esiin mutta en osaa tulkita sitä. Antaakohan
Koodia: [Valitse]
uname -a sen emolevyn tiedot?

Oon antanu itteni ymmärtää että emolevyn mallimerkintä saattais olla myös koneessa tarralla kiinni mut en tiedä minkälaista merkintää oikeastaan pitäis ettiä.

Oon nyt äiteetä moikkaamassa ja pääsen omalle koneelle vasta sunnuntaina kokeilemaan. Jos joku keksis antaa kohtuu selkeen vinkin niin oisin tosi kiitollinen.
« Viimeksi muokattu: 17.05.07 - klo:12.34 kirjoittanut masa »
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Mikähän emolevy mulla on...
« Vastaus #1 : 11.05.07 - klo:17.02 »
BIOSista näkyy helpoiten varmaankin.
alias vililikku

eDIT

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 11.05.07 - klo:17.56 »
Tai sitten avaat vaan sen koneen kopan, niin siinä itse piirilevyllä ainakin luultavasti pitäis lukea..

Regel

• Käyttäjä
  • Lucid
    • Profiili
« Vastaus #3 : 11.05.07 - klo:18.22 »
uname -a heittää lähinnä tietoa kernelistä yms.

epatic

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Launchpad
« Vastaus #4 : 11.05.07 - klo:19.20 »
Tuota sinun malli numeroas googlettamalla löysin tällaisen: http://www.shopping.com/xPF-Acer-ASPIRE-T135-U-S3104-SEMPRON-3100-160GB-XPH

Eli jos tuo on sama kun sulla niin laajennuspaikkoja (Expansion slots) on 3xPCI... Ainakin verkkokaupasta löytyi pikasella haulla muutama vaihtoehto, joka asennetaan PCI-korttipaikkaan... Joku viisaampi voi sitten valistaa (esim. tuolla laitealueella) miten sellaset toimii Ubuntun kanssa. Suosittelen varmistamaan yhteensopivuuden ennen ostoa... ;) (itellä pöytäkoneessa ATI:n kortti oli paljon vaikeempi saada toimimaan ku läppärin NVIDIA...)

Edit: typoja... ;)
« Viimeksi muokattu: 11.05.07 - klo:19.28 kirjoittanut epatic »
Computers are like airconditioners. They stop working properly immediatelly when you open Windows...

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.05.07 - klo:19.36 »
Kiitos vastauksista. Pitääkin heti sunnuntaina alkaa ottaa asiasta selkoa. Nvidian 6600-jotain korttia olin suunnitellut kun oon forumilta ollut aistivinani että saattais toimiaubuntun kanssa.
matti_mato

epatic

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Launchpad
« Vastaus #6 : 11.05.07 - klo:20.34 »
tuossa http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=20851 yks hyvän kuulonen vaihtoehto...6600 mallia ei taida pci-väylään olla...muutenki oli aika vähän ainaki verkkokaupassa noita PCI-näytönohjaimia...  :(
Computers are like airconditioners. They stop working properly immediatelly when you open Windows...

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 11.05.07 - klo:21.29 »
Lainaus
tuossa http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=20851 yks hyvän kuulonen vaihtoehto...6600 mallia ei taida pci-väylään olla...muutenki oli aika vähän ainaki verkkokaupassa noita PCI-näytönohjaimia...  Sad

Juu mä en paljoa näistä ymmärrä niin kiitos selvennyksestä. Tää on kyllä erinomainen foorumi ja aika monta kertaa päivässä tuleekin käytyä kattomassa noita lukemattomia aiheita.
matti_mato

epatic

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Launchpad
« Vastaus #8 : 11.05.07 - klo:21.41 »
Jep!! Loistava paikka jakaa omia kokemuksia ja oppia samalla muiden kokemuksista...  :D

Vapaan koodin kananmuna

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.05.07 - klo:23.26 »
Yksi vaihtoehto on esim. Ati Radeon pci-väyläisenä mallina. Toimii ilman mitään suljettuja ajureita ja tehot on samaa luokka GF5200:n kanssa. Muutkin R200 atit käy ja niitä on ihan hyvin liikkeellä käytettynäkin.
« Viimeksi muokattu: 11.05.07 - klo:23.45 kirjoittanut Kannisto »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 11.05.07 - klo:23.57 »
Joo se on muuten ollu pohdinnan alla kans että mikä ois hyvä näytönohjain mun tarpeisiin. En ainakaan tällä hetkellä pelaa mut ois kiva jos sais kesätyörahoilla vaikkapa berylin toimimaan ;)  Ei vaan, tää nykynen vaan nykii aina välillä tietyillä nettisivuilla ja ois kiva ainakin tietää et ainakin on mahdollisuus pelata noita vähän vanhempia pelejä esim. San Andreas kiinnostais vähän...
matti_mato

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 15.05.07 - klo:13.06 »
Nyt löysin sen id:n ja googlaamalla huomasin että se on joku acerissa oleva emolevy. Kun mulla ei ole ihan toi tietokonejargon hallussa niin ois upeata jos joku osais varmentaa että tää on sellanen levy mihin noi ylläolevat näytönohjaimet sopivat.

mainboard id k8vm800mae
matti_mato

Vapaan koodin kananmuna

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 15.05.07 - klo:13.49 »
Tämän huuto.net ilmoituksen mukaan http://209.85.135.104/search?q=cache:I8FFFdTl8pAJ:riemun.huuto.net/fi/showitem.php3%3Fitemid%3D46100287+k8vm800mae&hl=fi&ct=clnk&cd=3&gl=fi&client=firefox
Tuossa emossa on agp-paikka, kannattaisi katsoa ennen kuin hankit mitään pci-väyläistä näyttistä, koska agp on selvästi nopeampi ja valikoima ja hintataso uusissa agp-väyläisissä korteissa on parempi.
Eli se koppa auki ja heti. Sieltä katselet kohti sitä takalevyä ja siellä pitäisi olla pci ja agp-paikat oheisen piirustuksen mukaisesti:
Koodia: [Valitse]
      ---- --      <---AGP
   ------     /
   ------    < -----   3 X PCI
   ------     \
Jos tuo agp-väylä siitä löytyy (se on hieman kauempana takapaneelista sekä hiukan erikokoinen ja väriltään yleensä musta) niin osta ehdottomasti agp-näytönohjain.

Toni Alenius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 15.05.07 - klo:15.36 »
tuossa http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=20851 yks hyvän kuulonen vaihtoehto...6600 mallia ei taida pci-väylään olla...muutenki oli aika vähän ainaki verkkokaupassa noita PCI-näytönohjaimia...  :(
itsellä 6600 PCI-E väylässä, sitä kai tarkoitatte puhuessanne PCI:stä? Jos ihan wakio -PCI:stä on kyse, niin ihmettelempä, miten noin uuden näköiseen koneeseen ei ole Expressiä otettu.
« Viimeksi muokattu: 15.05.07 - klo:15.40 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

Toni Alenius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 15.05.07 - klo:15.43 »
sen vielä mainitsen, että AGP on PALJON pienempi (siis lyhyempi) kuin PCI, kun taas PCI-E on pidempi, joten katso tarkasti, ettei täy kuin itselle säätäessäni amiksen poistokoneen kanssa noin vuosi sitten, ostin halvalla AGP -kortin ja koitin tunkea sitä PCI -väylään.
Arvaatte jo varmaan, onnistuiko.   :-[
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

Speedy G

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 15.05.07 - klo:15.53 »
AGP-paikka on ruskea väriltään. Ylin eli lähinnä prosessoria oleva korttipaikka. Suunnileen PCI-paikan mittainen, mutta selvästi taempana kuin PCI.
PCI-E on taas PCI-Express-väylä. Ja siihen ei PCI-korttia saa tunkea, ellei halua jälleen kerran todistaa, että kaikki tietokoneet käyvät savulla. Savu kun tulee ulos niin toiminta lakkaa.
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D

jemaku

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 15.05.07 - klo:17.10 »
itsellä 6600 PCI-E väylässä, sitä kai tarkoitatte puhuessanne PCI:stä? Jos ihan wakio -PCI:stä on kyse, niin ihmettelempä, miten noin uuden näköiseen koneeseen ei ole Expressiä otettu.

Älkääs nyt alkako sotkeen selvää asiaa. Kyllä esitetyissä linkeissä oli nimenomaan perus-PCI:stä kyse. Alkup. kysyjän täytyy nyt vain katsoa koppaansa, löytyykö sieltä muutakin (AGP).

(Vuonna 2005 kun ostelin tätä konetta, PCI-E:stä olisi tullut paljon lisähintaa. Mulla on siis PCI ja AGP. Vielä ei tunnu että olisin säästänyt ihan väärässä paikassa.)

epatic

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Launchpad
« Vastaus #17 : 15.05.07 - klo:19.37 »
Ettei vaan olis menny offtopiciksi koko touhu...?? Tuolla keskustelun alkupäässä olen laittanut linkin mistä löytyy saman mallinumeron omaava kone. Sieltä kun katsoo teknisiä tietoja ja sieltä erityisesti laajennuspaikkoja, löytää etsimänsä: 3xPCI. Eli ihan tavallinen "vanhanaikainen" PCI-väylä, joita on siis kolme. Jos masa ei ole varma tuosta koneesta, voi avata sen koneen kannen ja jos ei siitä itse mitään ymmärrä, voi tänne laittaa vaikka kuvan siitä, eiköhän meistä joku osaa katsoa ihan kuvastakin mitä laajennuspaikkoja siellä oikeasti on... Ihan 100%:sesti kun en ainakaan itse luota noihin mallinumerointeihinkaan, mutta kansi auki ja silmä käteen ni eiköhän se sieltä selviä... ;D

P.S. PCI-E on käsittääkseni kuitenkin melko "uusi" juttu...varma en tästä ole, mutta enpä usko että sitä löytyy kuin ihan uusimmista (ainakaan kohtuuhintaisena)? Korjatkaa jos olen väärässä...

Vapaan koodin kananmuna

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 15.05.07 - klo:19.46 »
P.S. PCI-E on käsittääkseni kuitenkin melko "uusi" juttu...varma en tästä ole, mutta enpä usko että sitä löytyy kuin ihan uusimmista (ainakaan kohtuuhintaisena)? Korjatkaa jos olen väärässä...
Acerin T-136 on se, jossa on PCI-E väylä. Voi olla, että AGP-paikkaa ei sen yleisyyden vuoksi ole listattu. Itselläni on tosin ollut yksi Viallinen emolevy, jossa ei tosiaan ollut AGP-paikkaa, mutta siinä oli muistaakseni 4-pci:tä.

Lisätään nyt tähän se vielä, että jos aikoo jotain pelejä pelata niin mikään PCI-väyläinen kortti ei tule kyseeseen. Jos koneessa ei oikeasti ole AGP-väylää niin emolevyn vaihto on mielestäni paras ratkaisu, jos halutaan pelata.

epatic

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Launchpad
« Vastaus #19 : 15.05.07 - klo:19.55 »
Voi olla, että AGP-paikkaa ei sen yleisyyden vuoksi ole listattu.
Kuulostais minusta vähän oudolta...toisaalta eihän noista ulkolaisista nettikaupoista koskaan tiedä...

Lisätään nyt tähän se vielä, että jos aikoo jotain pelejä pelata niin mikään PCI-väyläinen kortti ei tule kyseeseen. Jos koneessa ei oikeasti ole AGP-väylää niin emolevyn vaihto on mielestäni paras ratkaisu, jos halutaan pelata.
Tuo todennäiköisesti (ja valitettavasti) pitää paikkansa...itellä ei tosin kokemusta noista PCI-näytönohjaimista...

Mutta jospa masa avais koppansa ja ottais kuvan ja laittais sen tänne ni saatais selvyys tähänkin... ;D