Kirjoittaja Aihe: MythTV-boksi  (Luettu 6983 kertaa)

puhis

• Käyttäjä
    • Profiili
MythTV-boksi
« : 10.05.07 - klo:18.26 »
Moi!

Viime aikoina on alkanut htpc:n hankkiminen digitv/DVD/mediatoistin-ratkaisuksi alkanut toden teolla kiinnostamaan. Olen tässä nyt sitten pyöritellyt parisen viikkoa eri vaihtoehtoja, ja olen päätynyt siihen että ratkaisu tulisi olemaan Ubuntu-MythTV pohjainen.
Seuraavanlaisia osia olen miettinyt, ainoastaan emolevy on vielä päättämättä (liikaa vaihtoehtoja):

Kotelo:                         Antec NSK 2400 ATX (91,90€)
Virtalähde:              Kotelon vakio (-)
Emolevy:              ?
Prosessori:            Intel Core 2 Duo E6300 (169,90€)
Prosessorituuletin:   Zalman CNPS9500LED (48,90€)
Kovalevy:              Samsung T166 320GB 7200RPM SATA (80,90€)
Muisti:                    Kingston 1024MB 667MHZ DDR2 (36,90€)
TV-kortit:                2 x Terratec Cinergy 1200 DVB-T (97,80€)
Näytönohjain:         GigaByte GeForce 6600 GT PCIe Silent-Pipe II (120,90€)
WLAN:                           Abit WLP-01 2.4GHz 802.11b/g PCI-E (16,90€)

Kaikki hinnat ovat Verkkokauppa.comista.

Olisinkin siis kysynyt, että ovatko osat tolkulliset ja toimivat ja mikä emo mahtaisi olla kokoonpanoon sopiva. Lueskelin, että noiden Terratecin virittimien kanssa pitäisi saada myös tekstitykset hyvin toimimaan.

Saako MythTVseen muuten millään keinoa teksti-tv:tä toimimaan. Ja onko mahdollista saada tuo kokoonpano jollaintapaa kiinni putkitelkuun, joka ei tue S-Videoliitäntää, vaan se kaiketi pitäisi saada koaksaalina.

Kiitos kaikille vastauksista.
--
Juho

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: MythTV-boksi
« Vastaus #1 : 10.05.07 - klo:18.33 »
Yksittäisten osien toimivuutta voi tutkiskella googlella (esim. GeForce 6600 GT ubuntu), emolevyjähän löytyy ziljoona ja kannattaa varmaan lähteä määrittelemään tarkemmin mitä haluat: digitaalista äänen ulostuloa, integroitua näytönohjainta, kuinka monta sata -reikää, kuinka monta muistipaikkaa ja laajennuskorttipaikkaa. Tämän jälkeen tutkii mitä siitä ja Ubuntusta/Linuxista verkossa kerrotaan ja myös suorituskykyä on hyvä tutkiskella eli 'mallinumero review' ja sieltä lisätietoa..

Jotain vinkkejä löytyy myös täältä: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport?highlight=%28CategoryHardware%29

r

edit: ja putkitelkkukyssäriin: äkkiseltään tulee mieleen että otat kuvasignaalin ulos näytönohjaimen TV-ulostulosta(SVHS tai RCA)  pistät sen VHS-nauhurin SVHS-reikään tai Scart-sovittimella sisään ja VHS:stä antennisignaali telkkuun. Mutta suosittelen etsimään muita ratkaisuja: kuvanlaatu kärsii tuollaisessa kikkailussa ja sen video-ulostulon toimiminen ylipäätään kannattaa tarkastaa etukäteen..
« Viimeksi muokattu: 10.05.07 - klo:18.36 kirjoittanut Risto H. Kurppa »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.05.07 - klo:19.30 »
Kotelo:                         Antec NSK 2400 ATX (91,90€)
Virtalähde:              Kotelon vakio (-)
Emolevy:              ?
Näytönohjain:         GigaByte GeForce 6600 GT PCIe Silent-Pipe II (120,90€)

Kun katsoo tuota komponenttilistaa, niin ilmeisemmin varustaudut jo tulevaisuuteen ja hdtv-materiaalin purkamiseen.

Pelkkä digitv/dvd/mediatoistin kun ei mitää ihmeempiä vaadi koneelta. Esimerkiksi mulla on VDR-boxi, jossa Athlon XP 2200+ ja Nvidia Geforce4 MX 420.  Prossun kuorma XvMC:tä (ts. kortin mpeg2-kiihdytintä) hyväksi käyttäen pyörii pelkkää digitv:tä katsoessa noin 10-15% luokassa. Kun osd on päällä niin prossun kuorma suurinpiirtein kaksinkertaistuu.

Mythtv:stä mulla ei ole mitään tietoa.. Digitv käyttö on mun koneen pääpaino ja VDR taitaa olla kuitenkin se paras softa siihen. Sen takia käytän sitä. VDR:ssä on plugini suoraa millä toimii teksti-tv.

Jos tv ei ymmärrä s-videota, kannattaa harkita sellaista näytönohjainta jossa on suoraa komposiitti-ulostulo. Kyllä tv:n pitäisi ymmärtää komposiitti-signaalia ja scarttiin saa sen kiinni joko scart-adapterilla tai johdolla jossa on 3xrca <--> scart
« Viimeksi muokattu: 10.05.07 - klo:19.38 kirjoittanut timbba »

puhis

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.05.07 - klo:21.15 »
Joo, eli siis kyllä tuo HDTV-toisto on mielessä pyörinyt, mutta täytyypä vielä miettiä, että josko sitten vaihtaisi tuon prossun johonkin läppäriprossuun, niin eipä ainakaan lämpöongelmia pitäisi tulla.
Emolevyltä en hirveitä vaadi, esim 2-3 SATA paikkaa riittää hyvin, integroitu, ainakin kohtuu hyvä äänikoortti olisi tosin mukava, ja siitä pitäisi myös saada tulevaisuutta ajatellen optista ulos. Syksyllä olisi sitten ajatus uusia telkkari johonkin FullHD-LCD-töllöttimeen ja hankkia samalla sitten vahvari ja kunnolliset kaiuttimet.
Tuota VDR:n asentamista kokeilin noin puoli vuotta sitten ja silloin en saanut sitä edes käynnistymään, en kyllä silloin sitä jaksanut hirveästi alkaa säätämäänkään kun vain kokeilu oli. Täytyypä sitten sitäkin vielä miettiä, pääsiallinen käyttö minullakin on kuitenkin digitv.

Tuosta emosta vielä sen verran, että onko jotain merkkiä, jonka kanssa varmasti toimii kaikki tarvittavat tilpehöörit kuten nvram-wakeup. Itse olen aina ennen käytännössä katsoen pyöritellyt vain Omppuja joten nämä PC-puolen laitteistot ovat vielä itselleni varsin tuntemattomia.
Asus-merkkisistä emoista olen kuullut puhuttavan ainakin windowspohjaisten mediapc ratkaisujen puolelta hyvää, toimivatko linuxissa? Tossa vähän sitten selailin noita laitteistojuttuja ja törmäsin tällaiseen yhdistelmään: Asus M2N-VM DH AM2 mATX ja AMD sempron prossu. Oliskohan millainen yhdistelmä, ainakin sellainen emolevymalli kuin Asus M2N-E nForce 570 vaikuttaisi olevan äysin tuettu.

--
Juho

mediamikko

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 11.05.07 - klo:14.30 »

Komponenttisi ovat todellä järeää kalustoa HTPC ja MythTV tarpeisiin, ei varmasti jää HDTV matsku pyörimättä näillä. WLAN korttien kanssa kannattaa olla tarkkana ne ovat monelle ongelmallisia. Itse sain A-Linkin PCI väyläisen kortin toimimaan kääntämällä ajurit itse ja se oli ns. helppo tapaus. Abitista en tiedä mitään, mutta tarkista toimivuus vaikka myyjältä tai googleta.

Zalmanin tuulettimiin olen itse todella pettynyt, minulla on tuo sama ilman lediä ja se pitää mielestäni enemmän ääntä kuin mainostaa. Suosittelen ennemmin Noctuan 9F jos/kun rakentaa hiljaista HTPC:tä. Mulla on siis molemmat ja Noctua on aivan selvästi paljon hiljaisempi.

Saako MythTVseen muuten millään keinoa teksti-tv:tä toimimaan. Ja onko mahdollista saada tuo kokoonpano jollaintapaa kiinni putkitelkuun, joka ei tue S-Videoliitäntää, vaan se kaiketi pitäisi saada koaksaalina.

Mielestäni teksti-tv:tä ei saa toimimaan, mutta eipä sitä paljon tarvitse kun HTPC:ssa on tuo nettikin kiinni. Mulla on s-video kiinni scartissa, tohon tarvitaa Biltemasta 5e muunnin. Tosin tv:n toisessa scartissa tuo ei suostunut toimimaan joten en mene takuuseen. Jos välttämättä haluat koaksiaalia niin tuosta näyttiksestä sen saat kyllä irti joten tsekkaa vain TV:si, että ottaako se koksia vastaan.

VDR:ää kuulee paljon kehuttavan, mutta itse olen todella tyytyväinen Mythiin. Tekstit toimii, EPG toimii ja kaukosäädin toimii. Käytettävyys on sillä tasolla, että vaimokin tykkää boxia käyttää.

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 12.05.07 - klo:10.20 »
Komponenttisi ovat todellä järeää kalustoa HTPC ja MythTV tarpeisiin, ei varmasti jää HDTV matsku pyörimättä näillä. WLAN korttien kanssa kannattaa olla tarkkana ne ovat monelle ongelmallisia. Itse sain A-Linkin PCI väyläisen kortin toimimaan kääntämällä ajurit itse ja se oli ns. helppo tapaus. Abitista en tiedä mitään, mutta tarkista toimivuus vaikka myyjältä tai googleta.
Joo.. tuo wlan kortin piiri on tärkeä varmistaa ennen kuin ostaa wlan-korttia.

Mielestäni teksti-tv:tä ei saa toimimaan, mutta eipä sitä paljon tarvitse kun HTPC:ssa on tuo nettikin kiinni. Mulla on s-video kiinni scartissa, tohon tarvitaa Biltemasta 5e muunnin. Tosin tv:n toisessa scartissa tuo ei suostunut toimimaan joten en mene takuuseen. Jos välttämättä haluat koaksiaalia niin tuosta näyttiksestä sen saat kyllä irti joten tsekkaa vain TV:si, että ottaako se koksia vastaan.
Tv:n normi-scartti ottaa muistaakseni aina vastaa komposiittia (esim. vhs videot suoltaa tietääkseni useimmiten komposiittina kuvan töllölle scarttia pitkin). Korjatkaa jos olen väärässä.
Mutta siis.. scarttia pitkin saa myös rgb ja s-video signaalia, mutta tähän tarvitaan telkulta tuki. Kannattaa tsekata mitä signaalia telkun scart ottaa vastaan.

VDR:ää kuulee paljon kehuttavan, mutta itse olen todella tyytyväinen Mythiin. Tekstit toimii, EPG toimii ja kaukosäädin toimii. Käytettävyys on sillä tasolla, että vaimokin tykkää boxia käyttää.
VDR:n ylivoimainen etu MythTV:seen nähden on, että VDR:ssä tarvitaan digikortti per kanavanippu (toisin kuin Mythissä digikortti per kanava). Eli toisin sanoen VDR:ssä voidaan yhdellä kortilla katsoa ja vaikka tallentaa saman kanavanipun ohjelmia (esim. katsoa Mtv3:sta ja tallentaa Nelosta yhdellä kortilla samanaikaisesti). Mythiin tuota ominaisuutta ilmeisesti kehitellään ja kun sellainen siihen tulee, on se omalle käytölleni harkitsemisen arvoinen vaihtoehto sitten.
« Viimeksi muokattu: 12.05.07 - klo:10.22 kirjoittanut timbba »

puhis

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 14.05.07 - klo:18.13 »
Moi taas!

Nyt alkaa paketti saamaan muotoaan, tällaisia komponentteja olisi tulossa:

WLAN               A-Link WL54USB   22,90 €
Kotelo                 Antec NSK 2400   90,90 €
Emolevy              Asus M2N-VM DH AM2   89,90 €
Prosessori   AMD Sempron 64 3600+   52,90 €
Muisti                 2 x Transcend JetRam 512MB 533Mhz DDR2   55,80 €
Kovalevy      Samsung S166 160GB   55,90 €
Näytönohjain   Asus EN7600GS SILENT/HTD/256M PCI-E   94,90 €
Virittimet         2 x Terratec Digiviritin Cinergy 1200 DVB-T   97,80 €
Jäähdytin      Zalman CNPS7700-Cu   37,90 €
Tahna                Nexus THC-5000 hopeatahna   1,90 €
Kauko + IR   SoundGraph iMON   25,90 €
                              Yht.      626,70 €

Sen verran olisi vielä kysyttävää, että tietääkö kukaan saako tuosta näytönohjamesta ulos tuota komposiitti signaalia, jonka saisi sitten ihan normaali scart-rca adapterilla töllöön kiinni. Toinen kysymys tuosta ohajimesta olisi, että mahtuuko tuo tuohon koteloon, aika massiivinen kun tuo jäähdytinsiili on ja että nuo digitv-kortit mahtuvat kiinni.

Huomasin myös juuri, että tuossa emossahan on myös wlan integroituna, mutta lueskelin tuolta hardwaresupport puolelta että, eipä taida toimia.
Prossuksi olisi nyt siis tulossa AMD Sempron, onko kellään tietoa tuon virrankulutuksesta. Toinen mielessä pyörivä vaihtoehto on Intel Celeron D, sitä puoltaisi kaiketi aika pieni virrankulutus.

Ja sitten vielä yksi kysymys: Saako tuolla kaukosäädin - IR paketilla ja lirc-säädöillä koneen myös käynnistymään kaukolla, vai pitääkö kone jättää esimerkiksi Hibernate-tilaan? Niin ja vielä että, lueskelin sellaista, että noiden terratecien piirisarja olisi vaihtunut ja eipä enää toimikkaan linuxissa, onko tietoa tästä?
--
Juho
« Viimeksi muokattu: 14.05.07 - klo:20.08 kirjoittanut puhis »

mediamikko

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.05.07 - klo:09.54 »

Vaikuttaa ihan kelpo osilta nuo löytämäsi. Pari sudenkuoppaa on kuitenkin näkyvissä joten varoittelen niistä. Yritin itse asentaa 64bit feistyä A-Linkin PCI WLAN kortilla, mutta törmäsin isoihin ongelmiin (sulla on toki USB, joten voi olla, että ajuri on eri). Feisty:n mukana tulee RT61 ajuri joka on todella rikkinäinen ja sitä käyttäessä koneeni jumittui 2-3min välein (CPU Softlock:ia heitteli) ja mikä pahinta en saanut Ralinkin omia ajureita käänytymään luotettavasti tässä versiossa(ainoastaan koodirivejä pois kommentoimalla). Ainut versio jossa sain Ralinkin ajurit kääntymään oikein oli Edgyn 32bit (386)  jakelu versio. Toivottavasti sinulla on parempaa onnea tuon USB kortin kanssa, mutta jos ei ole niin kokeile tuota edgyn versiota (nimenomaan 32bit) ja Ralinkin omia ajureita.

En usko, että kaukosäätimellä saisi edes hibernate tilassa olevaa konetta palautumaan, mutta toivon kovasti olevani väärässä. Jos löydät tähän ratkaisun niin heittele vinkkiä tänne, varmaan kiinnostuneita löytyisi. Terratecin korteista en tiedä puolestani mitään.

Pistän lisäksi korjauksen aiempaa kommentiini teksti-tv:stä. Kyllähän se näyttää toimivan, raksittelin joitakin optioita asetuksista (PAL teletext) ja kas kummaa näkyyhän se teksti-tv:kin ilman ongelmia.

puhis

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 21.05.07 - klo:20.03 »
En usko, että kaukosäätimellä saisi edes hibernate tilassa olevaa konetta palautumaan, mutta toivon kovasti olevani väärässä. Jos löydät tähän ratkaisun niin heittele vinkkiä tänne, varmaan kiinnostuneita löytyisi.

Joo, tuota ongelmaa olen viime aikoina miettinyt paljon, sillä ilman tuota ominaisuutta htpc ei ole minulle käyttökelpinen ratkaisu. Selvittelin kuitenkin hieman tuon iMON Insiden ominaisuuksia, ja vaikuttaisi kyllä siltä, että tuo käynnistäminen ja herättäminen on mahdollista sillä se kytketään juuri tätä tarkoitusta varten emon ja virtakytkomen väliin. Tämä käyttöohje http://www.eyo.com.au/files/iMONhelp_eng.pdf ainakin mainitsee tuon. Onko kellään omaa kokemusta tästä.

Tuon USB-WLANin mietintä jatkuu, D-Linkin tikkua joku suositteli linux.fi:ssä. Tietääkö kukaan muuten, että toimiiko Hauppauge WinTV-Nova-T 500 PCI:n molemmat virittemet ubuntussa ja MythTVssä. Olisi nimittäin aika edullinen kortti varsinkin jos niitä ei tarvitsisi kuin yhden.
« Viimeksi muokattu: 21.05.07 - klo:20.13 kirjoittanut puhis »

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 23.05.07 - klo:11.50 »
jep unohda tuo a-link usb dongle 64bit järjestelmän kanssa.

alvaedison

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 27.05.07 - klo:14.44 »
Itsellä on ollut jo jonkin aikaa samankaltainen konepaketti hakusessa. Itseasiassa taitaa olla lähes identtinen lista, muutamia eroavaisuuksia kuitenkin löytyy...

Miksi hankkisit erillisen ulkoisen wlan-mokkulan? Koska ainakin tuossa Asus M2N-VM DH -mallissa on se jo integroituna, ja  sen pitäisi toimia suoraan 2.6.20 kernelien kanssa (tai ainakin näin luin jostain). Ja sitten iMon, emostahan löytyy vastaava ominaisuus, jonka toimivuudesta linux:ssa ei tosin löydy tietoa (ehkä voisit testailla sitä mikäli päädyt kyseiseen emoon ::) ). Olisi mukava kuulla projektisi edistymisestä... oletko jo hankkinut komponentit, toimiiko kaikki?

VDR:n ylivoimainen etu MythTV:seen nähden on, että VDR:ssä tarvitaan digikortti per kanavanippu (toisin kuin Mythissä digikortti per kanava). Eli toisin sanoen VDR:ssä voidaan yhdellä kortilla katsoa ja vaikka tallentaa saman kanavanipun ohjelmia (esim. katsoa Mtv3:sta ja tallentaa Nelosta yhdellä kortilla samanaikaisesti). Mythiin tuota ominaisuutta ilmeisesti kehitellään ja kun sellainen siihen tulee, on se omalle käytölleni harkitsemisen arvoinen vaihtoehto sitten.

Mythiin ollaan tosiaan kehittämässä kyseistä ominaisuutta, kts. http://mythtvmultiplex.osp.fi.