Kirjoittaja Aihe: Firestarter automaattinen käynnistys [ratkaistu]  (Luettu 3876 kertaa)

hubcab

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Olen uusi Ubuntun käyttäjä, kärsivällisyyttä vastauksiin.

Käytössä 64-bit Breezy. Asensin Firestarterin ja laitoin istuntoihin käskyksi
gksudo /usr/sbin/firestarter

Firestarter käynnistyy oikein automaattisesti, mutta vaatii aina salasanan. Firestarterin sivuilla oli ohjeena tällainen:

In order for a regular user to be able to launch Firestarter, the user must be given additional privileges. Edit your /etc/sudoers file in your favorite text editor and add the following line at the end:
username ALL= NOPASSWD: /usr/bin/firestarter


Yritin sitten tuollaista riviä tiedostoon lisätä, mutta avatessani tiedostoa, antaa virheilmoituksen:
" [ Error reading /etc/sudoers: Lupa evätty ] "

Eli onko komento (nano /etc/sudoers tai nano -w /etc/sudoers) väärä, vai olenko kämmännyt jossain muualla.
Kiitos vastauksista.

« Viimeksi muokattu: 04.12.05 - klo:21.00 kirjoittanut hubcab »

raketti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Re: Firestarter automaattinen käynnistys
« Vastaus #1 : 04.12.05 - klo:19.36 »
Eli onko komento (nano /etc/sudoers tai nano -w /etc/sudoers) väärä, vai olenko kämmännyt jossain muualla.

Kokelitkos sudo nano /etc/sudoers? :)

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Firestarter automaattinen käynnistys
« Vastaus #2 : 04.12.05 - klo:19.48 »
Kokelitkos sudo nano /etc/sudoers
tai sudo gedit /etc/sudoers

Kyllähän tuota nanoakin käyttää mutta on se kyllä aika alkeellinen jos graafinenkin on käytössä...
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Firestarter automaattinen käynnistys
« Vastaus #3 : 04.12.05 - klo:20.25 »
minä nyt sitten otan taas ihan toisen lähestymistavan tähän ongelmaan...

Käytössä 64-bit Breezy. Asensin Firestarterin ja laitoin istuntoihin käskyksi
gksudo /usr/sbin/firestarter

Firestarter käynnistyy oikein automaattisesti, mutta vaatii aina salasanan.

miksi haluat käynnistää firestarterin GUI:n aina kun käyttäjä loggaa sisään?

itse palomuuri käynnistyy kyllä taustalle joka tapauksessa ja se mitä oikeasti olet käynnistämässä on vain niiden palomuurin säätöjen muokkaamiseen tarkoitettu käyttöliittymä. ei kai niitä säätöjä joka istunnolla muuteta?
Janne

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Firestarter automaattinen käynnistys
« Vastaus #4 : 04.12.05 - klo:20.28 »
Kyllähän tuota nanoakin käyttää mutta on se kyllä aika alkeellinen jos graafinenkin on käytössä...

miten sen nyt ottaa... nanoa käyttämällä ei tarvitse turhaan ajella rootin oikeuksin graafisia softia. kyllähän geditiäkin käyttää, mutta on se kyllä aika alkeellinen jos on komentorivikin (ja tietty vim) käytössä ;)
Janne

hubcab

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Firestarter automaattinen käynnistys
« Vastaus #5 : 04.12.05 - klo:20.59 »
Kiitos nopeasta vastauksesta. sudo oli päässyt unohtumaan loitsun alusta.

minä nyt sitten otan taas ihan toisen lähestymistavan tähän ongelmaan...

Käytössä 64-bit Breezy. Asensin Firestarterin ja laitoin istuntoihin käskyksi
gksudo /usr/sbin/firestarter

Firestarter käynnistyy oikein automaattisesti, mutta vaatii aina salasanan.

miksi haluat käynnistää firestarterin GUI:n aina kun käyttäjä loggaa sisään?

itse palomuuri käynnistyy kyllä taustalle joka tapauksessa ja se mitä oikeasti olet käynnistämässä on vain niiden palomuurin säätöjen muokkaamiseen tarkoitettu käyttöliittymä. ei kai niitä säätöjä joka istunnolla muuteta?
Ahaa. Olin huonosti lukenut manuaalin, en tajunnut, että se on päällä joka tapauksessa. Olen vain vielä niin tottunut windows-maailmaan, jossa ei käyttämäni palomuurit käynnisty taustalle.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Firestarter automaattinen käynnistys
« Vastaus #6 : 04.12.05 - klo:21.13 »
Ahaa. Olin huonosti lukenut manuaalin, en tajunnut, että se on päällä joka tapauksessa. Olen vain vielä niin tottunut windows-maailmaan, jossa ei käyttämäni palomuurit käynnisty taustalle.

sen on käytännössä pakko käynnistyä taustalle, sillä verkkopalvelut tulevat saataville ennen kuin käyttäjä edes pystyy loggautumaan sisään ja ovat tietysti toiminnassa vaikka käyttäjä ei olisikaan logannut sisään.
Janne