Kirjoittaja Aihe: Muuten hyvä, mutta...  (Luettu 3123 kertaa)

Narvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Muuten hyvä, mutta...
« : 04.12.05 - klo:13.47 »
Hei. Olen nyt ottanut varmaankin viidennen yrityksen pyrkiessäni eroon Windows ympäristöstä. Aina kun oon Linuxin asentanu on johonki asti päästy ja sen jälkeen tulee eteen ongelma, johon en keksi ratkaisua. Olen aina tällöin nostanut käteni pystyyn ja palannut XPhen, jossa kaikki "helppoa ja turvallista". Olen ennestään koittanut vuosia sitten Red Hat Linuxia, Fedoraa ja nyt päätin testata Ubuntua. Täytyy myöntääkin, että Ubuntun kanssa olen edennyt pidemmälle mitä odotin ja tähän voisi vaikka tykästyäkin, mutta eteen on tullut muutama "pienempi" kompastuskivi:

1) Ensimmäisenä ongelmana on tuo sisäänkirjautuminen. Eli kun boottaan koneen ja loggaan sisään kaikki menee hyvin, mutta jos loggaan pois ja yritän toisen kerran sisään kone jumittaa ruskeeseen ruutuun eikä tapahdu mitään. Mikähän tämmöisen saa aikaan? Lisäksi vähän aikaa konetta käytettyä ulos loggauskin kestää muutamia minuutteja.

2) Minulla on kaksi kiintolevyä, joissa on kaksi fat osiota ja kolmas ntfs sekä linuxille omat osiot. Pääsen ei-root käyttäjänä kaikkiin muihin osioihin paitsi ntfs:n. Sanoo ettei ole käyttöoikeuksia. Jos yritän rootina antaa pääkäyttäjälle oikeudet asemaan tulee virheilmoitus: "Oikeuksien muuttaminen ei onnistunut. Kohteen "hda5" oikeuksia ei voitu muuttaa, koska kohde on levyllä, jota voi vain lukea." Voiskohan joku valistuneempi tarjota apua tähän. Miten saan muille käyttäjille oikeudet tuohon asemaan?

3) Sitten on vaikeuksia tulostamisen kanssa. Jos yritän tulostaa jotain mistä tahansa. Tai yritän päästä Hallinta -> Tulostus valikkoon niin ohjelma jämähtää. Mitään tulostusta ei tule ja ohjelma on pakko sammuttaa väkisin (siis kone ei jämähdä. Ainoastaan kyseinen ikkuna.)

Siinä on nuo tämän hetkiset vastaantulleet ongelmat. Mietin tässä vielä, jos yrittäisin KDE ympäristöllä, että toimiskohan se paremmin, mutta haluan yrittää ilman lisäasennuksia eteenpäin. Olis kyllä helpotus päästä eroon Mikkisoftan virus ja vakoilusofta vaarapesäkkeistä.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Muuten hyvä, mutta...
« Vastaus #1 : 04.12.05 - klo:18.36 »
Hei. Olen nyt ottanut varmaankin viidennen yrityksen pyrkiessäni eroon Windows ympäristöstä. Aina kun oon Linuxin asentanu on johonki asti päästy ja sen jälkeen tulee eteen ongelma, johon en keksi ratkaisua. Olen aina tällöin nostanut käteni pystyyn ja palannut XPhen, jossa kaikki "helppoa ja turvallista". Olen ennestään koittanut vuosia sitten Red Hat Linuxia, Fedoraa ja nyt päätin testata Ubuntua. Täytyy myöntääkin, että Ubuntun kanssa olen edennyt pidemmälle mitä odotin ja tähän voisi vaikka tykästyäkin, mutta eteen on tullut muutama "pienempi" kompastuskivi:
Tervetuloa Ubuntun käyttäjien lystikkääseen joukkoon ;D


Lainaus
1) Ensimmäisenä ongelmana on tuo sisäänkirjautuminen. Eli kun boottaan koneen ja loggaan sisään kaikki menee hyvin, mutta jos loggaan pois ja yritän toisen kerran sisään kone jumittaa ruskeeseen ruutuun eikä tapahdu mitään. Mikähän tämmöisen saa aikaan? Lisäksi vähän aikaa konetta käytettyä ulos loggauskin kestää muutamia minuutteja.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=844.0


Lainaus
2) Minulla on kaksi kiintolevyä, joissa on kaksi fat osiota ja kolmas ntfs sekä linuxille omat osiot. Pääsen ei-root käyttäjänä kaikkiin muihin osioihin paitsi ntfs:n. Sanoo ettei ole käyttöoikeuksia. Jos yritän rootina antaa pääkäyttäjälle oikeudet asemaan tulee virheilmoitus: "Oikeuksien muuttaminen ei onnistunut. Kohteen "hda5" oikeuksia ei voitu muuttaa, koska kohde on levyllä, jota voi vain lukea." Voiskohan joku valistuneempi tarjota apua tähän. Miten saan muille käyttäjille oikeudet tuohon asemaan?
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=434.0


Lainaus
3) Sitten on vaikeuksia tulostamisen kanssa. Jos yritän tulostaa jotain mistä tahansa. Tai yritän päästä Hallinta -> Tulostus valikkoon niin ohjelma jämähtää. Mitään tulostusta ei tule ja ohjelma on pakko sammuttaa väkisin (siis kone ei jämähdä. Ainoastaan kyseinen ikkuna.)
Mikä tulostin? Lähinnä täällä pyydetyt tiedot: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=516.0

 
Lainaus
Siinä on nuo tämän hetkiset vastaantulleet ongelmat. Mietin tässä vielä, jos yrittäisin KDE ympäristöllä, että toimiskohan se paremmin, mutta haluan yrittää ilman lisäasennuksia eteenpäin. Olis kyllä helpotus päästä eroon Mikkisoftan virus ja vakoilusofta vaarapesäkkeistä.
Itse käytin ennen KDE:tä, mutta kun kerran erehdyin GNOME:a testaamaan niin takaisin ei ollut paluuta.


Eli pikkuisen olisi voinut sitä searchia käyttää niin ei tarvitsisi samoja asioita monesti kertoa.

Narvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Muuten hyvä, mutta...
« Vastaus #2 : 04.12.05 - klo:22.06 »
Kiitoksia vinkeistä. Arvelinkin, että en ollut ensimmäinen joka näitä asioita kysy, mutta en vaan löytänyt vastauksia searchin avulla (väärä hakusana) tai pläräämällä voorumia.

Narvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Muuten hyvä, mutta...
« Vastaus #3 : 08.12.05 - klo:16.10 »
Selvittelin tässä tota sisäänkirjautumis ja tulostus ongelmia. Huomasin että ongelmat alkavat ilmaantua, kun ajan komennon sudo dhclient. Modeeminani on Zyxelin Prestige 630-41, joka käy tällä hetkellä EciAdsl ajureilla. Olen asettanut modeemin käynnistämään alkukäynnistyksen yhteydessä (eciadsl-start) ja kun kirjaudun sisään ajan komennon sudo dhclient, että saisin toimivat IPn, alkavat jotkin ohjelmat tökkiä tai jämähtää kokonaan. Esimerkiksi tuo sisäänkirjautuminen ja tulostus sekä muita ohjelmia eivät toimi tämän vuoksi. Mistä tätä solmua voisi alkaa purkamaan? Pitääköhän minun tähän ilmoittaa jotain muuta kuin modeemin malli ja Ubuntun versio (joka on 5.10)?

ifconfig antaa tämmöisen tekstin:

lo       Link encap:Local Loopback
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:26 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:26 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:2951 (2.8 KiB)  TX bytes:2951 (2.8 KiB)

sit0    Link encap:IPv6-in-IPv4
          inet6 addr: ::127.0.0.1/96 Scope:Unknown
          UP RUNNING NOARP  MTU:1480  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:6 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)

tap0  Link encap:Ethernet  HWaddr 52:40:66:83:02:1E
          inet addr:85.76.177.56  Bcast:85.76.179.255  Mask:255.255.252.0
          inet6 addr: fe80::5040:66ff:fe83:21e/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:253 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:227 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:500
          RX bytes:182018 (177.7 KiB)  TX bytes:35963 (35.1 KiB)

Narvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Muuten hyvä, mutta...
« Vastaus #4 : 13.03.06 - klo:09.44 »
Niin pystyisköhän joku auttelemaan, että mistä lähden ongelmaa selvittämään? Minkä takia dhclient jumittaa tietyt ohjelmat? Pitäisikö koittaa toista Linux julkaisua?