Kirjoittaja Aihe: Kino ja Sony DV videokamera  (Luettu 4186 kertaa)

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Kino ja Sony DV videokamera
« : 07.05.07 - klo:08.17 »
Moi,

Mulla toimii muuten hienosti mutta en saa time codea näkyviin Kinolla vaikka se on kamerassa päällä. Mulla on Sony DCR-HC94 kamera. Osaisko joku auttaa, mitä tarvitaan?
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Kino ja Sony DV videokamera
« Vastaus #1 : 07.05.07 - klo:08.32 »
Mulla toimii muuten hienosti mutta en saa time codea näkyviin Kinolla vaikka se on kamerassa päällä.

Katso ruutukaappaus. Tätäkö tarkoitat (SMTPE)? Tässä artikkelissa viitataan myös SMPTE:hen:

http://www.linuxjournal.com/article/7779

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Kino ja Sony DV videokamera
« Vastaus #2 : 11.05.07 - klo:16.52 »
Mulla toimii muuten hienosti mutta en saa time codea näkyviin Kinolla vaikka se on kamerassa päällä.

Katso ruutukaappaus. Tätäkö tarkoitat (SMTPE)? Tässä artikkelissa viitataan myös SMPTE:hen:

http://www.linuxjournal.com/article/7779

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Tarkoitin sitä, että saisin päivämäärän ja kelloajan näkyviin noihin RAW data tiedostoihin ja saisin ne siis mukaan DVD:lle poltettaessa. En löytänyt tuosta artikkelista muuta mainintaa kuin, että joku dvdate olis Kinolle tehty. Onko tästä tietoa?

-Sami
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Kino ja Sony DV videokamera
« Vastaus #3 : 11.05.07 - klo:17.00 »
Onko tästä tietoa?

Ei hajuakaan...

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Kino ja Sony DV videokamera
« Vastaus #4 : 11.05.07 - klo:18.07 »
Kinon pitäisi näyttää kuvausaika vasemmassa alakulmassa olevasta properties valikosta. Export kohdasta voi lisätä DV kohdassa Put Timestamp in File Name kohtaan rastin, ainakin 1.0.0 versiossa. Tiedoston nimeen tulee päiväys.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Kino ja Sony DV videokamera
« Vastaus #5 : 12.05.07 - klo:21.40 »
Kirjoitin edellisen vähän epäselvästi, sorry.. Tarkoitan sitä, että miten saan näkymään päivämäärän ja kellonajan Kinolla tehdyssä DVD:ssä siinä kuvassa.. Kun katselen DVD:tä ruudulta, näkisin päivämäärän ja kellonajan siinä kuvan alalaidassa "poltettuna" kuvaan. Onnistuuko Kinolla jollain laajennuksella tms.??

-Sami
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Kino ja Sony DV videokamera
« Vastaus #6 : 13.05.07 - klo:00.37 »
Sitten tämä voisi olla ratkaisu. Ohjelmasta ei löydy .deb pakettia, joten sen joutuu kääntämään lähdekoodista.
http://dv2sub.sourceforge.net/
Tällä voidaan luoda tekstitys komentoriviltä tai kinon sisältä.

Tässä on pakertti:
http://downloads.sourceforge.net/dv2sub/dv2sub-0.2.tar.gz?modtime=1159037999&big_mirror=0

Kääntäminen menee suunnilleen näin: Puretaan paketti johonkin. Asennetaan kääntämiseen tarvittavat työkalut ja kyseisen ohjelman kääntämiseen vaadittavat riippuvuudet. komennetaan siinä hakemistossa, missä paketti on ./configure make ja checkinstall.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install build-essential checkinstall
./configure
make
checkinstall
cp kino_scripts/sub* /usr/share/kino/scripts/exports/

dvsubin README tiedostossa on vielä lisäyksiä. Nyt kuitenkin kinon export -> other valikkoon tulee rec. time subtitle generator.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Kino ja Sony DV videokamera
« Vastaus #7 : 14.05.07 - klo:12.58 »
Sitten tämä voisi olla ratkaisu. Ohjelmasta ei löydy .deb pakettia, joten sen joutuu kääntämään lähdekoodista.
http://dv2sub.sourceforge.net/
Tällä voidaan luoda tekstitys komentoriviltä tai kinon sisältä.

Tässä on pakertti:
http://downloads.sourceforge.net/dv2sub/dv2sub-0.2.tar.gz?modtime=1159037999&big_mirror=0

Kääntäminen menee suunnilleen näin: Puretaan paketti johonkin. Asennetaan kääntämiseen tarvittavat työkalut ja kyseisen ohjelman kääntämiseen vaadittavat riippuvuudet. komennetaan siinä hakemistossa, missä paketti on ./configure make ja checkinstall.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install build-essential checkinstall
./configure
make
checkinstall
cp kino_scripts/sub* /usr/share/kino/scripts/exports/

dvsubin README tiedostossa on vielä lisäyksiä. Nyt kuitenkin kinon export -> other valikkoon tulee rec. time subtitle generator.

Moikka! No niin, nyt kuulostaa lupaavalta  :) Ainoa vaan, että mä oon noiden kääntämisien kanssa noviisi varsinkin Linux/Ubuntu ympäristössä.. Mulla on ollu 2 viikkoa Ubuntu koneella  :D Osaatko vielä kertoa, miten tuo käännösproseduuri tehdään, miten nuo riippuvuudet menee ja mitä työkaluja tarvitsen? Kiitoksia muuten kaikille avuistanne!
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Kino ja Sony DV videokamera
« Vastaus #8 : 14.05.07 - klo:13.27 »
Lainaus
Osaatko vielä kertoa, miten tuo käännösproseduuri tehdään, miten nuo riippuvuudet menee ja mitä työkaluja tarvitsen?

Avaa Sovellukset -> Apuohjelmat -> Pääte ja kopio koodia: osion sisällä olevat komennot päätteeseen. Maalatun tekstin voi liittää päätteeseen hiiren keskinapilla/rullalla.

Itselläni tekstityksen luonti onnistui pienen temppuilun jälkeen, mutta en vielä saanut liitettyä tekstitystä kuvaan. Yritän tarkentaa, jos joku muu ei ehdi ensin.


okram

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 145
  • Too high to get it right
    • Profiili
    • homepage
Vs: Kino ja Sony DV videokamera
« Vastaus #9 : 14.05.07 - klo:20.51 »
Kyllä ne tekstit ja päivämäärät saa sinne seuraavanlaisesti:

Esimerkkinä kuvakaappauksia 2 kpl miten itse lisään tekstit ym. Niitä on kaksi eri tapaa. Se, miten kauan teksti näkyy ja koska se tulee näkyviin ja lähtee pois saa tehtyä ihan niin, että laittaa alkukohdan ja loppukohdan kohtiin "start" ja "end" ja jälkimmäisessä kuvassa taas "fade in" ja "fade out" -kohtiin tekstin sisääntulo ja ulosmeno. Tekstin saa sitten melkein miten vaan jos tykkää vaikka, että se tulee alhaalta ja siirtyy ylös. Itse asiassa saman voi tehdä vaikka jollain still-kuvalla niin, että liittää siihen jonkun kuvan joka tulee vasemmalta ylhäältä ja lähtee oikealta alhaalta pois mutta ne on niitä kikkailuja sitten taas.  ;) Muista renderöidä sitten kun kaikki on niin kuin sen haluat olla:



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 15.05.07 - klo:21.56 kirjoittanut okram »
-okram-