Kirjoittaja Aihe: Mikki ei toimi skypessä (feisty)  (Luettu 9427 kertaa)

pienipallo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Mikki ei toimi skypessä (feisty)
« : 05.05.07 - klo:16.39 »
Olen tässä viettänyt tovin aikaa lueskellen mikin toiminnasta ja skypestä, mutta ei taida mennä oikein perille tälläisen noobin (Ubuntun - tai ylipäätään minkään linuxin - käytäjä noin viikon) päähän.

Asensin Skypen ilman sen kummempia ongelmia. Testasin tietysti, että toimiiko homma. Ongelmana on se, että minä kyllä kuulen, mutta mikki ei toimi ja minun puhetta ei sitten toisessa päässä kuulla.

Olen tarkastanut, että mikin ei ainakaan pitäisi olla mutella.

En tiedä onko näistä apua mutta kerronpa kuitenkin.

  Skypessä Sound Devicessä voisin valita äänijärjestelmäksi ALSA:n tai OSS:n.
  Äänenvoimakkuuden säädön asetuksista löytyi sellaista kun HDA ATI SB (Alsa Mixer) ja Realtek ALC8333 (OSS Mixer) (Vistassa taisin asetukset laitaa tuolle Realtekin puolelle...)

(No itseasiassa nyt onnistuin sitten aiheuttamaan sen, että en kuulekaan mitään...)

Että tämmöstä. Olen kiitollinen kaikesta avusta ja rautalangasta saa vääntää.

eap

  • Vieras
Vs: Mikki ei toimi skypessä (feisty)
« Vastaus #1 : 05.05.07 - klo:16.48 »
Jos saat jostakin lainattua USB-headsettia, siis usb kuuloke-mikki systeemiä niin kokeile sillä. Minulla oli myös vaikeuksia saada äänikortin kautta Skypeä pelittämään, mutta logitechin usb setillä ei ole mitään ongelmia ollut. Tämä niin dapperissa kuin feistyssäkin. Kannattaa ensin kokeilla lainavehkeillä ettei tulisi hukkainvestointia.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Mikki ei toimi skypessä (feisty)
« Vastaus #2 : 05.05.07 - klo:19.01 »
Mulla oli kanssa vaikeuksia headsetin kanssa.
Laitoin äänet meneen web-kameran mikin kautta ja tuleva ääni kajareista. Piti fiksata Skypen asetuksista ääni sisään: USB device, ääni ulos: HDA Nvidia ja äänijärjestelmä ALSA-2.
Alkoi pelittää hyvin, kuuluu kyllä nyt headsetilläkin koneen etuosan pistokkeista.
Aika sekava kirjoitus, ==> onhan Lauantai. ;)
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Mikki ei toimi skypessä (feisty)
« Vastaus #3 : 05.05.07 - klo:22.03 »
Koodia: [Valitse]
alsamixer
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

whirl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Vs: Mikki ei toimi skypessä (feisty)
« Vastaus #4 : 09.12.07 - klo:22.43 »
Itsellä täysin sama ongelma ja ajattelin nostaa tämän threadin takaisin henkiin, koska ei tuosta alsamixeristä apua ollut. Laitoin kaikki mikkiin liittyvät vivut täysille, mutta en vieläkään pysty testisoiton aikana kuulemaan, kuin naisen pirtsakan äänen. Kokeilin tätä headsettiä myös läppärissäni (7.10) ja toimi ilman mitään säätöä. Missä mahtaisi olla vika ja mistä sitä voisi lähteä etsimään?

Kitoos!

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Meitä skype-ongelmaisia näköjään riittää... Saan kyllä oman hengitykseni kuulumaan kuulokkeista, eli mikki sinänsä toimii, mutta Skypeen asti se ei pääse.

Onko tosiaan niin, että usb-headsetin ostaminen on paras neuvo?

Jossain oli maininta, että oli auttanut, kun oli kieltänyt Skypeä säätämästä itse ääniasetuksia, mutta itse en moista kohtaa edes mistään 1.3:sta löytänyt.

Olen testannut..
- sekä ALSAa että OSS:ää
- paitsi mikin kaappaus, myös sen vaihtaminen joksikin muuksi (vaikka mitä asetuksia - vaikuttaa hengityksen kuulumiseen muttei skypeen)
- Feistyn päivittämistä Gutsyyn (tosin ihan muusta syystä) - asetuksia olen säädellyt sekä ennen että jälkeen päivityksen
- näitä ohjeita
- viimeisenä Skypen päivittämistä 1.3 -> 2.0 (lakkasi toimimasta kokonaan ???) kaatuu ennen kuin saa kunnolla edes käyttöehdot näkyviin, ehtii vain näytöllä vilahtaa että ne se tahtoisi luettaa)

Eli siis käytössä Gutsy, ALSAn yhteydessä on Sound Fusion CS46xx ja OSS:n Cirrus Logic CS4297A rev 4. Tällä hetkellä ei Skype toimi lain - eikä Synaptic anna pakottaa versiota, että saisin vaihdettua aiempaan.

Alkaa kärsivällisyys loppua, en enää keksi mitä tehdä. :( Lisää kyllä kerron tarvittavia tietoja jos vain tiedän mitä...
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Mikki ei toimi skypessä (feisty)
« Vastaus #6 : 03.03.08 - klo:19.57 »
Koodia: [Valitse]
Meitä skype-ongelmaisia näköjään riittää
Koetan tässä itsekin hämmentää vähän tätä Skype soppaa. Uskoni jo lähes menettäneenä sain kuin sainkin Skypen toimimaan. Vieläpä mielestäni erittäin hyvin.  Koneellani (Ubuntu 7.10)on Skypen viimeisin versio Beta 2.0.0.43-1. Jossa myös kamera toimii.  Asennettu Synaptic-paketinhallinnasta.
Laitan liitteenä kuvakaappauksena kuvia Skypen omista asetuksista, jos näistä olisi jollekin apua? Käytössä on mikrofoni ja johdot on pöytäkoneen etupuolessa. Sitä en tiedä onko sillä väliä, vaan kokeilenpahan joskus myöhemmin. Terveisin kalarm.
Näkyy toimivan näillä asetuksilla ilman mikkiä ja äänet tulee näytön kaiuttimista. kalarm.



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 04.03.08 - klo:14.48 kirjoittanut kalarm »
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

Luumuvaras

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: Mikki ei toimi skypessä (feisty)
« Vastaus #7 : 04.03.08 - klo:20.03 »
Olen tässä viettänyt tovin aikaa lueskellen mikin toiminnasta ja skypestä, mutta ei taida mennä oikein perille tälläisen noobin (Ubuntun - tai ylipäätään minkään linuxin - käytäjä noin viikon) päähän.

Asensin Skypen ilman sen kummempia ongelmia. Testasin tietysti, että toimiiko homma. Ongelmana on se, että minä kyllä kuulen, mutta mikki ei toimi ja minun puhetta ei sitten toisessa päässä kuulla.

Olen tarkastanut, että mikin ei ainakaan pitäisi olla mutella.

En tiedä onko näistä apua mutta kerronpa kuitenkin.

  Skypessä Sound Devicessä voisin valita äänijärjestelmäksi ALSA:n tai OSS:n.
  Äänenvoimakkuuden säädön asetuksista löytyi sellaista kun HDA ATI SB (Alsa Mixer) ja Realtek ALC8333 (OSS Mixer) (Vistassa taisin asetukset laitaa tuolle Realtekin puolelle...)

(No itseasiassa nyt onnistuin sitten aiheuttamaan sen, että en kuulekaan mitään...)

Että tämmöstä. Olen kiitollinen kaikesta avusta ja rautalangasta saa vääntää.

Erikoinen ongelma... Olet varmaan koittanut tehdä kaikkesi tuon asian eteen.
Oletko kokeillut toimiiko Hessu ?

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Mikki ei toimi skypessä (feisty)
« Vastaus #8 : 05.03.08 - klo:10.08 »
Erikoinen ongelma... Olet varmaan koittanut tehdä kaikkesi tuon asian eteen.
Oletko kokeillut toimiiko Hessu ?
Pienipallo on kenties jo oman ongelmansa ratkaissut, kun kirjoitti viime toukokuussa (minä vain jatkoin vanhaan ketjuun, kun on vastaava ongelma), mutta mikä ihme on Hessu? Tarttee suomennoksen  :-[
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia

Lady Owl

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
- viimeisenä Skypen päivittämistä 1.3 -> 2.0 (lakkasi toimimasta kokonaan ???) kaatuu ennen kuin saa kunnolla edes käyttöehdot näkyviin, ehtii vain näytöllä vilahtaa että ne se tahtoisi luettaa)
Tuota joo. Ton syy nyt ainakin taisi selvitä. 2.0 vaatii 1 GHz prossun, ja tässä on vaan 700 MHz. Että silleen, poistin asennuksen juuri ja asennan 1.4:n. Saa nähdä pääsenkö silti mikkiongelmasta eroon.

Edit: mikkiongelma on ja pysyy, ihan sama onko 1.3 vai 1.4 ja Feisty vai Gutsy. Pää vain ihan pyörällä eri neuvoista mitä olen eri paikoista lukenut ja osaa en alkuunkaan ymmärtänyt. :( Asetuksia tietty on 1.4 hiukan enemmän (kielsin skypeä saman tien säätämästä itsekseen ääniasetuksia)
« Viimeksi muokattu: 05.03.08 - klo:13.57 kirjoittanut Lady Owl »
IBM ThinkPad T41
Ubuntu 11.10 32-bittinen
Windows XP
Intel® Pentium(R) M processor 1600MHz
32MB Radeon 7500
64G kovo, 1G muistia