Kirjoittaja Aihe: Sudo komento ja pelit ?  (Luettu 4455 kertaa)

UbuntuBoi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Sudo komento ja pelit ?
« : 04.05.07 - klo:15.25 »
Onko tosta nyt mitään haittaa jos pelaa ainostaan sudo komennolla ?
 ja mitä haittoja tuskin siitä mitään tietoturva ainakaan ?

alkaa nimittäin olemaan jo mittatäysi noista käyttäjäoikeuksista. esim toi quake 3 herjaa jostain couldnt write q3config.cfg

kylläpä kummallisesti kirjottaa kun käynnistää sudo komennolla.

superuserdo sucks nuts  =)

ja ku jotain pelejä ei sitte millään suostu asentamaan ilman tota helvatan Sudo komentoa edessä Grrr... :D

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Sudo komento ja pelit ?
« Vastaus #1 : 04.05.07 - klo:16.53 »
mutta tuskinpa se mitään kovin isoa reikää aiheuttaa.
...PAITSI jos pelistä löytyy reikä, niin koko kone on vaarassa.

Kyllä mä ettisin sen tiedoston ja chmodaisin sitä niin että sitä voisi muutkin käyttää.
Ihan vain varmuuden vuoksi, mä en halua että joku saa/poistaa kaikki digikuvat ja muut.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

UbuntuBoi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Sudo komento ja pelit ?
« Vastaus #2 : 04.05.07 - klo:18.39 »
vähän epäilen että tossa quakessa ei ole reikiä kun opensource mut mistäpäs sen tietöö

mutta kattokaapas tämä tiedosto tästä ei ole mitään haittaa jos pistää installus ohjelman päälle ja sitten nakkaa cancelia, mutta ihan siinä mielessä että voiko tätä mitenkään ajaa ilman sudo komentoa itse olen koittanut kaikkeni

osoite: tossa ei kauaa kestä kun lataa

Koodia: [Valitse]
http://dodownload.filefront.com/6275399//510b4b75fa8f6998310805c5b9deb04d3a974ffedc3a33d7268ac5df31d3411a10f7f47d32a37b6a
olisin kyllä kiitollinen jos joku keksis miten ajaa ihan normina toi asennus softa. peli ei toimi oikein jos vetää sudoa väliin toi sudo lukitsee tiedostoja, koitin asennella kotikansiooni

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Sudo komento ja pelit ?
« Vastaus #3 : 04.05.07 - klo:19.14 »
vähän epäilen että tossa quakessa ei ole reikiä kun opensource
...Kuuluisia viimeisiä sanoja :)

sudo lukitsee tiedostoja, koitin asennella kotikansiooni
Ei sudoa tarvi käyttää jos asentaa kotihakemistoon.

Mä ehdotan vieläkin, että asennat sen jonnekin ja sitten etsit sen tiedoston ja vaihdat oikeuksia sopiviksi.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

UbuntuBoi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Sudo komento ja pelit ?
« Vastaus #4 : 04.05.07 - klo:19.25 »
Lainaus
...Kuuluisia viimeisiä sanoja Smiley
hhehehe



jeps täytyy koittaa jotain keksiä, en pääse edes siihen asennusvaiheeseen ku se kysyy root-tunnuksia =)

chmod ( +x +r +w ) laittanu tiedostoon sun muita mutta ei se vaa haluaa sen rootin asennuksen alkuun ( ja kun rootin tunnukset pistää se heittää lukkoon tiedostot aivan sama minne asentaa ja ainoostaan laittaa Rootille ominaisuudet käsitellä näitä tiedostoja, noh siirsin manuaalisesti rootilta käyttöoikeudet itselle mutta ei jostain syystä toimi. epäilyksenä että ei anna vieläkään kirjoittaa pelikansiooni joka siellä Home/tumo/quake3

kun taas käynnistän sudolla pelin niin johan toimii ei tule enään sitä ( couldnt write q3config.cfg ) toi nyt kaikenjärjen mukaan mitä piäsä on niin tarkottaa ettei vieläkään ole kirjoitusoikeutta jostain syystä  ???

helvatun rootti pitäis käyä vähän koulimassa sitä  ;D


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Sudo komento ja pelit ?
« Vastaus #5 : 04.05.07 - klo:20.02 »
oikeasti rootin oikeuksin ei pidä ajaa yhtään enempää koodia kun on pakko. käytännössä tämä tarkoittaa useimpia asennuksia, tiettyjä palveluita ja muita järjestelmän hallintaan/toimintaan liittyviä sovelluksia. ei mitään muuta. pelien pelaaminen, toimisto-ohjelmien ajaminen ym. rootin tunnuksin on pelkästään tyhmää.

tietoturva-aukkojen lisäksi ihan pelkät bugitkin voivat aiheuttaa ihan oikeaa tuhoa rootin oikeuksilla suoritettuina ja oikeasti hello worldia kummempaa bugitonta softaa ei ole olemassakaan.

jeps täytyy koittaa jotain keksiä, en pääse edes siihen asennusvaiheeseen ku se kysyy root-tunnuksia =)

asennukset käyttäjän kotihakemiston ulkopuolelle hoidetaan tietysti pääkäyttäjän oikeuksin.

chmod ( +x +r +w ) laittanu tiedostoon sun muita mutta ei se vaa haluaa sen rootin asennuksen alkuun ( ja kun rootin tunnukset pistää se heittää lukkoon tiedostot aivan sama minne asentaa ja ainoostaan laittaa Rootille ominaisuudet käsitellä näitä tiedostoja, noh siirsin manuaalisesti rootilta käyttöoikeudet itselle mutta ei jostain syystä toimi. epäilyksenä että ei anna vieläkään kirjoittaa pelikansiooni joka siellä Home/tumo/quake3

minä en kyllä muista, että asennushakemistosta olisi pitänyt muuttaa mitään oikeuksia, sillä q3 teki kaikki käyttäjäkohtaiset asetukset käyttäjän kotihakemistoon. iD osaa oikeasti tehdä linuxissa toimivia pelejä toisin kuin monet muut yrittäjät. minulla tuo asetushakemisto tosin näyttää olevan ~/.q3a.

kun taas käynnistän sudolla pelin niin johan toimii ei tule enään sitä ( couldnt write q3config.cfg ) toi nyt kaikenjärjen mukaan mitä piäsä on niin tarkottaa ettei vieläkään ole kirjoitusoikeutta jostain syystä  ???

tarkista oikeudet sinun asetushakemistostasi ja kaikista sen tiedostoista.
Janne

UbuntuBoi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Sudo komento ja pelit ?
« Vastaus #6 : 04.05.07 - klo:23.31 »
Lainaus
asennukset käyttäjän kotihakemiston ulkopuolelle hoidetaan tietysti pääkäyttäjän oikeuksin.

juups ihan home kansiosta käsin koitin asentaa mutta toi itellä onkelma että sudolla pitää asentaa, itse quake3 asentui nätisti mutta kun siihen pitää vielä pistää toi tiedosto et lähtee toimiin linuxsissa linuxq3apoint-1.32b-3.x86.run  <- ja ton asennus ei onnistu ilman sudo komentoa ja kun sudolla asentaa se heittää kaikkiin asentuviin tiedostoihin pääkäyttäjäksi Root

 vaikka tuolla ohjeissa lukee että ensin Chmodataan oikeudet tohon tiedostoon jonka tein (((Chmod +x <tiedosto>))  ja monia muita konsteja =)  sen jälkeen vain ./linuxq3apoint-1.32b-3.x86.run mutta kun se ei lähe asentaan ilman sudo komentoa.

taitaa olla jossain asetuksissa häikkää jos muilla ei ole sen kummosempia säätöjä tarvinut tehdä tohon  8)

jerby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Sudo komento ja pelit ?
« Vastaus #7 : 14.05.07 - klo:22.04 »
Tarviiko olla Ubuntun uusin versio että voi pelata wolfenstein enemy territoria  ???

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Sudo komento ja pelit ?
« Vastaus #8 : 14.05.07 - klo:23.05 »
Lainaus
asennukset käyttäjän kotihakemiston ulkopuolelle hoidetaan tietysti pääkäyttäjän oikeuksin.

juups ihan home kansiosta käsin koitin asentaa

sillä ei ole väliä mistä käsin asennusta hoidetaan, vaan sillä mikä on asennuksen kohde...

mutta toi itellä onkelma että sudolla pitää asentaa, itse quake3 asentui nätisti mutta kun siihen pitää vielä pistää toi tiedosto et lähtee toimiin linuxsissa linuxq3apoint-1.32b-3.x86.run  <- ja ton asennus ei onnistu ilman sudo komentoa ja kun sudolla asentaa se heittää kaikkiin asentuviin tiedostoihin pääkäyttäjäksi Root

ihan tarkalleen ottaen tuo pelkkä quake3:kin pitäisi minusta asentaa hakemiston /usr/local/games/ alle (tai mahdollisesti /opt:iin). siinäkin tarvittaisiin sudoja.

vaikka tuolla ohjeissa lukee että ensin Chmodataan oikeudet tohon tiedostoon jonka tein (((Chmod +x <tiedosto>))  ja monia muita konsteja =)  sen jälkeen vain ./linuxq3apoint-1.32b-3.x86.run mutta kun se ei lähe asentaan ilman sudo komentoa.

juu, yleensä suoritettavan ohjelman/scriptin ajamiseen tarvitaan suoritusoikeudet. tietty scripti saattaa hyvinkin tarkistaa millä oikeuksilla sitä oikein ajetaan.

taitaa olla jossain asetuksissa häikkää jos muilla ei ole sen kummosempia säätöjä tarvinut tehdä tohon  8)

minulla ei näytä nyt olevan tuota q3:sta asennettuna, mutta kyllä se viimeeksi asentaessani toimi. tosin se oli jo tuolla aikaisemmin mainitsemassani hakemistossa ja olin asettanut kaikille tiedostoille ryhmäksi games, johon itsekin kuulun. siten minulla näyttää olevan doom3, quake4, savage ja neverwinter nightskin asennettuna.
Janne

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Sudo komento ja pelit ?
« Vastaus #9 : 14.05.07 - klo:23.05 »
Tarviiko olla Ubuntun uusin versio että voi pelata wolfenstein enemy territoria  ???

ei.
Janne