Kirjoittaja Aihe: Puhtaalta pöydältä? (Ratkaistu)  (Luettu 3999 kertaa)

Rapi44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Iäkkäämpi,mutta suht aktiivinen Ubuntu käyttäjä !!
    • Profiili
Puhtaalta pöydältä? (Ratkaistu)
« : 02.05.07 - klo:13.42 »
Hei !

Useissa kysymyksissä käytetään sanontaa aloitin "jonkin " asennuksen puhtaalta pöydältä ??

Mitä tällä tarkoitetaan kun asennetaan jokin Ubuntun uudempi versio??

Google kertoo kyllä paljon mutta kiva jos joku viitsisi hieman tarkentaa tätä asiaa Ubuntun osalta?

T.Rapi44

PS.Omia ajatuksia..

1.Kun asennan Ubuntun tietokoneeseen jossa ei ole käyttistä,kyseessä varmasti on puhdas pöytä.

2.Kun asennan tietokoneeseen windows jär rinnalle tai tai toiselle tyhjälle levylle Ubuntun ,onko tässäkin aloitus puhtaalta pöydältä?

3. Kun laitan uudemman Ubuntu levyn koneeseen ja tyhjennään edellisen version tämän levyn avulla ja sitten asennan tämän Ubuntun  koneelleni ohjeiden mukaisesti käytetäänkö tästä sanontaa  asensin puhtaalta pöydältä??

Selvennyksiä ,vinkkejä tai  , olenko täysin hakoteillä,KIITOS:::: :) :)
« Viimeksi muokattu: 31.10.07 - klo:09.26 kirjoittanut Rapi44 »
Rapi44

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #1 : 02.05.07 - klo:13.49 »
Varmaan lähinnä tarkoitetaan asennusta, johon ei ole mitään vielä 'viritelty' / asennettu oletusohjelmien lisäksi.

Heitä muutama esimerkki tällaisesta puheesta, jos haluat lisäselvennystä.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Rapi44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Iäkkäämpi,mutta suht aktiivinen Ubuntu käyttäjä !!
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #2 : 02.05.07 - klo:14.00 »
Kiitos ,tarkistan ,tämäkin riittää,kysyn esimerkkien kera myöhemmin jos tarvitsen tarkennuksia..

T.Rapi44
Rapi44

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #3 : 02.05.07 - klo:14.01 »
Mielestäni nuo esimerkit 1-3 ovat puhtaalta pöydältä asennuksia.

Kaikki muu asentelu on varmaankin sitä että päivitetään versiosta toiseen esim. edgy--->feisty. Itse olen neljä versiota edennyt likaiselta pöydältä enkä meinaa alusta asti asentaa ellei ole ihan pakko.

Rapi44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Iäkkäämpi,mutta suht aktiivinen Ubuntu käyttäjä !!
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #4 : 02.05.07 - klo:15.04 »
Kiitos, kyselen sen takia kun ylläpidon huomutuksista huolimatta kiinostaisi kokeilla asennella 6.06 LTS versiosta ensiksi 6.10 ja jos onnistun niin sitten ehkä 7.04 ?? (ja varmaankin ns likaiselta pöydältä eli päivitys6.06-6.10)

Hieman kuitenkin mietityttää tuo yleis ohje( tietokonemailmassa)hyvin toimivalle järjestelmälle ei pitäisi tehdä mitään..

Jään tutkimaan ja  miettimään?

T.Rapi44  ??? ???
« Viimeksi muokattu: 02.05.07 - klo:15.47 kirjoittanut Rapi44 »
Rapi44

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #5 : 02.05.07 - klo:16.18 »
Juuri päivitin työkoneeni Feisty-versioon. Nyt jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut tyytyä LTS-versioon duunissa. Nyt olen aina puolen vuoden jälkeen pakotettu päivitysrumbaan, joka tällä kertaa ei tainut rikkoa mitään isompaa. Grubia jouduin muokkaamaan aika rajusti ja UUID-osoitukset tuotti harmia.

Jos et tarvitse juuri tiettyä uutta versioita softasta niin minä tyytyisin LTS-versioon. Jos taasen tarvitsee uudempaa niin ei muuta kuin päivittämään.
Pelkästä puuhastelun ilosta en lähtisi päivittämään :)

Rapi44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Iäkkäämpi,mutta suht aktiivinen Ubuntu käyttäjä !!
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #6 : 02.05.07 - klo:17.26 »
Kiitos otan huomioon kun valintoja teen ja seurailen keskustelu sivujen avulla muiden kokemuksia,jatkoja lopetan tästä tällä kertaa..

T.Rapi44

PS. 6.06 on pelannut kaatumatta viime syyskuusta lähtien ja varmasti olen virheitäkin tehnyt sen kanssa..


Rapi44

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 759
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #7 : 02.05.07 - klo:18.51 »
PS. 6.06 on pelannut kaatumatta viime syyskuusta lähtien ja varmasti olen virheitäkin tehnyt sen kanssa..

Täällä toinen joka on ajatellut tulla toimeen LTS:llä siihen kunnes seuraava LTS julkaistaan. Saapa kattoa malttaako, mutta ainakin tällä hetkellä mennään näin.

Rapi44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Iäkkäämpi,mutta suht aktiivinen Ubuntu käyttäjä !!
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #8 : 04.05.07 - klo:09.55 »
Jatkokoksi/keskustelun aloittaja

Olen nyt ladannut sekä polttanut 6.10 ja 7.04 molemmat eri levyille ,samoin olen tarkistanut molempien toimi vuuden koneellani,edelleen jään seurailemaan keskusteluja ..

Kokeillessani näiden versioiden toimivuutta totean ,liikkuminen pelkien levyjen avulla oli yllättävän nopeaa,verratessa viime syksyn aloitus kokeiluihini 6.06 LTS levyllä..

T.Rapi44

PS :7.04 sellainen ikävä  puoli ,koska ei ole Suomi näppäimistöä kirjaimet hieman sekoilevat ,sekin varmaan korjaantuu jos itse ohjelman joskus asennan ja valitsen kieleksi Suomen  ??? ???/Suomi näppäimistö
« Viimeksi muokattu: 06.05.07 - klo:18.49 kirjoittanut Rapi44 »
Rapi44

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #9 : 04.05.07 - klo:13.52 »
Juuri päivitin työkoneeni Feisty-versioon. Nyt jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut tyytyä LTS-versioon duunissa. Nyt olen aina puolen vuoden jälkeen pakotettu päivitysrumbaan, joka tällä kertaa ei tainut rikkoa mitään isompaa. Grubia jouduin muokkaamaan aika rajusti ja UUID-osoitukset tuotti harmia.

Jos et tarvitse juuri tiettyä uutta versioita softasta niin minä tyytyisin LTS-versioon. Jos taasen tarvitsee uudempaa niin ei muuta kuin päivittämään.
Pelkästä puuhastelun ilosta en lähtisi päivittämään :)

No ei sitä Feistyäkään ole puolen vuoden jälkeen pakko päivittää, 18 kuukautta on normaalien Ubuntu-versioiden tuettu aika :D
42

Rapi44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Iäkkäämpi,mutta suht aktiivinen Ubuntu käyttäjä !!
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #10 : 08.05.07 - klo:12.40 »
Aloittamaani ketjuun liittyen pitkän pähkäilyn ja miettimisen jälkeen siirryin 6.06-6.10 --7.04 ja toimii hyvin ;D

Skypen testisoitot soiteltu..

Tähän mennessä 2 päivän käytön jälkeen ainostaa yksi ongelma jota tutkailen eli tulostimeni HP 5700 ei tällä hetkellä toimi täällä linux puolella(win puolella toimii hyvin) Tutkin wikikirjaa ja keskustelu ketjuja jos en itse pysty ongelmaa ratkomaan niin sitten kyselen,jatkoja
« Viimeksi muokattu: 08.05.07 - klo:12.46 kirjoittanut Rapi44 »
Rapi44

juyli

  • Vieras
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #11 : 08.05.07 - klo:13.07 »
tulostimeni HP 5700 ei tällä hetkellä toimi täällä linux puolella(win puolella toimii hyvin)

Heh, heh. Vai ihan toimii Windows-puolella - aika yllättävää :-/
Koskapa jätit tarkemman mallin kertomatta, on vähän paha tönäistä enempää oikeaan suuntaa,
mutta linkissä HP tulostimien arviointia Linux-ympäristössä (Cups/foomatic).
http://openprinting.org/printer_list.cgi?make=HP

Lisäksi toki voisi kurkata HP:n omille sivuille, josko heillä olisi jokin ei-vapaa ajuri, jolla laite toimisi Linuxissa.

PS. Ehkä loogisuuden vuoksi kannattaisi pitäytyä otsikoidussa aiheessa. Lisäksi palstalla on ihan oma Laite-alueensa, jolle tämä "aiheenohi" -viesti ehkä osuvammin sopisi. Periaatteessa näin kysymys paremmin
palvelisi tarkoitustaan foorumin muille käyttäjille.
« Viimeksi muokattu: 08.05.07 - klo:13.21 kirjoittanut juyli »

Rapi44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Iäkkäämpi,mutta suht aktiivinen Ubuntu käyttäjä !!
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #12 : 08.05.07 - klo:13.25 »
Heh,tulostimeni on HP deskjet 5700 series ,toimii tällä hetkellä win puolella ja toimi 6.06 LTS versiolla heittämällä siis ei tarvinnut etisä mitään ajureita.. HP tuotesivuilla tämä tuote näyttää HP 5740 Color nimellä .Linuxlle..

Tällä hetkellä käyttikseni on 7.04 feisty jota olen opiskellut nyt 2 päivää ja se toimii muuten hyvin mutta tuohon tulostimeen joudun etsimään jostain apua...Myöhemmin yritän pysyä aiheessa ...

T.Rapi44

PS.Versiosta toiseen siirtyminen tapahtui helposti,apuakin saa antaa vaikka omin avuin nyt oli tarkoitus jatkaa...
« Viimeksi muokattu: 08.05.07 - klo:13.38 kirjoittanut Rapi44 »
Rapi44

juyli

  • Vieras
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #13 : 08.05.07 - klo:14.08 »
HP tuotesivuilla tämä tuote näyttää HP 5740 Color nimellä .Linuxlle..

Eiköhän tuo ajuri ole sitten tuo hpijs, joka löytyy Ubuntuistakin. Joten jos ei ole latautunut asennuksessa/päivityksessä, voi asialle ehkä tehdä jotakin:
http://packages.ubuntu.com/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=hpijs&searchon=names&subword=1&version=feisty&release=all

Tulostimen toimivuushan on luvattu olevan myös Linux-ympäristössä Perfectly

Rapi44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Iäkkäämpi,mutta suht aktiivinen Ubuntu käyttäjä !!
    • Profiili
Vs: Puhtaalta pöydältä?
« Vastaus #14 : 08.05.07 - klo:14.26 »
HP tuotesivuilla tämä tuote näyttää HP 5740 Color nimellä .Linuxlle..

Eiköhän tuo ajuri ole sitten tuo hpijs, joka löytyy Ubuntuistakin. Joten jos ei ole latautunut asennuksessa/päivityksessä, voi asialle ehkä tehdä jotakin:
http://packages.ubuntu.com/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=hpijs&searchon=names&subword=1&version=feisty&release=all

Tulostimen toimivuushan on luvattu olevan myös Linux-ympäristössä Perfectly

Kiitos kokeilen jatkoja..T.Rapi44
Rapi44