Ubuntu 24.04.3 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutValmistajien tukemat Ubuntu-tietokoneet: kannettavatietokone.fi uudet ja käytetyt sekä Lenovo-verkkokauppa
Package babel Error: Unknown option 'finnish'. Either you misspelled itd. \ProcessOptions*
Paketinhallinnasta tuo itse ohjelma on ladattu. TeXstudio 4.2.1
texlive-base texlive-bibtex-extra texlive-fonts-extra texlive-humanities \texlive-lang-european texlive-latex-extra texlive-luatex texlive-publishers \texlive-xetex biber latexmk
tn@peirce% dpkg-query -L texlive-lang-european | grep babel | grep finnish/usr/share/doc/texlive-doc/generic/babel-finnish/usr/share/doc/texlive-doc/generic/babel-finnish/README.md/usr/share/doc/texlive-doc/generic/babel-finnish/finnish.pdf/usr/share/texlive/texmf-dist/tex/generic/babel-finnish/usr/share/texlive/texmf-dist/tex/generic/babel-finnish/finnish.ldf
Mites mää saan nuo asennettua? Ei löytynyt omalta koneelta. Ohjelman olen asentanut Synaptic Managerilla, eikä se tunnista noita. Ei myöskään apt.
XeLaTeXilla ilmestyi ääkköset mukaan kuvioon, PDFLatex ei toiminut.
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage{fontspec}\usepackage{xunicode}\usepackage{xltxtra}
PDFLaTeX edellyttää tätä riviä preambleen:Koodia: [Valitse]\usepackage[utf8]{inputenc}
Mutta on ihan hyvä siirtyä tuosta vanhasta ja kököstä jo pois. XeLaTeXin sijaan suosittelen tosin LuaLaTeXia, jota LaTeXin kehittäjät itse pitävät tulevaisuutena.
Eipä se auta tuokaan loitsu.
\usepackage[utf8x]{inputenc}
Kokeilin ja tuokin kääntää ääkköset oikein. En tiedä näiden välille eroa. Yhdestä koulun monisteesta huomasin tuon xelatex-suosituksen.
XeLaTeX oli joskus ~ 15 vuotta sitten kuuminta hottia, koska se mahdollisti tavallisten järjestelmään asennettujen fonttien käytön suoraan, kun taas PDFLaTeXissa minkä tahansa uuden fontin käyttöönotto tuntui vaativan kolmen neitsyen uhraamista kirkon pihalla täydenkuun aikana. Sitten tuli LuaLaTeX, joka nykyään tuntuu pystyvän kaikkeen mihin XeLaTeXkin, ja on paremmin ylläpidetty. LuaLaTeX on myös suunniteltu laajennettavaksi.