Kirjoittaja Aihe: Kaksi erillistä tekstitiedostoa katseltavaksi samanaikaisesti (RATKAISTU)  (Luettu 808 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 842
    • Profiili
Pitäisi vertailla kahta eri tekstitiedostoa rinnakkain. Saan ne auki vain yhden kerrallaan niin että toinen on näkymättömissä ja molemmat ovat yhden tiedoston sisällä.

Varmaankin ihan alkeisjuttuja mutta en onnistu avaamaan molempia näkyviin samanaikaisesti.

Kuinka se tapahtuu?
« Viimeksi muokattu: 11.06.24 - klo:16.42 kirjoittanut Pendeli »

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 833
    • Profiili
Lainaus
Pitäisi vertailla kahta eri tekstitiedostoa rinnakkain. Saan ne auki vain yhden kerrallaan niin että toinen on näkymättömissä ja molemmat ovat yhden tiedoston sisällä.

Miten saat auki kaksi tiedostoa niin, että ne ovat yhden tiedoston sisällä, mikä silloin avautuu, voivatko tiedostot olla toistensa sisällä?

Joskus olen yrittänyt vertailla joitain tiedostoja tavallisen takstinkäsittelyohjelman kanssa, mutta se on aika hankalaa. Olisi hyvä, jos niissä ohjelmissa olisi juuri se vertailutoiminto. Eli mielenkiintoinen aihe. Jotkut bash-komennot osannevat vertailla?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11453
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Varmaankin ihan alkeisjuttuja mutta en onnistu avaamaan molempia näkyviin samanaikaisesti.

Kuinka se tapahtuu?

Näet ikkunan yläosassa palkin, jossa on avoinna olevien tiedostojen nimiä. Klikkaa yhtä niistä oikealla hiirennapilla ja valitse Siirrä uuteen ikkunaan (englanninkielisessä Ubuntussa jotain sellaista kuin Move to new window).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4008
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Tiedostojen vertailuun on myös ihan omia ohjelmia. Itse käytän kdiff3.ta, mutta se on Plasma-ohjelma.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 792
    • Profiili
Pakettivarastossa (Synaptic) on meld jolla tiedostoja, hakemistoja jne voi vertailla ja/tai yhdistää, näkymä on rinnakkainen ja erot näyttävä (tekstitiedostoille)
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 842
    • Profiili
Tomin ehdotus on näppärä ja yksinkertainen. Se riittää minun tarkoituksiini. Nämä on näitä hyödyllisiä pikkuniksejä joita ei itse aina huomaa. Kiitoksia.
Ehdotan että joku aloittaisi sivun mihin tuollaisia pikkuniksejä on koottu ja johon itse kukin voi lisätä niitä tarpeen mukaan.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3938
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Tomin ehdotus on näppärä ja yksinkertainen. Se riittää minun tarkoituksiini. Nämä on näitä hyödyllisiä pikkuniksejä joita ei itse aina huomaa. Kiitoksia.
Ehdotan että joku aloittaisi sivun mihin tuollaisia pikkuniksejä on koottu ja johon itse kukin voi lisätä niitä tarpeen mukaan.

https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?board=8.0 tonne voi aloitella oppaita
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB