Vaikuttaa siltä, että koneessa on ihan oikein asennettu WLAN-kortti.
Kun käynnistyksen yhteydessä kone jumittaa yrittäessään yhdistää nettiin, voi ko. toiminnon ohittaa muistaakseni CTRL-C:llä (tietenkin jos malttaa odottaa, niin kyllä sen pitäisi käynnistyä ilmankin).
Nyt on ongelmana saada selville tukiaseman asetusten tiedot.
Vastaavat asetukset pitää sitten laittaa Linux-asetuksiin.
Löytyykö (Windows?)tietokonetta, jossa olet saanut langattoman toimimaan ?
Mikäli löytyy, niin onko ko. tietokone XP vai 98/Me ?
Mikäli XP, katso verkkoyhteydet ja sieltä langattomat verkot ja siitä tiedot.
Tarvittavat tiedot: Langattoman verkon nimi, salaustyyppi (WEB 64, WEB 128, WPA tai ei mitään), salausavain.
(Näitä tietoja ÄLÄ kerro meille) Kirjoita ne ylös. (Vastaavat tiedot löytynevät myös 98/Me:stä, mutten tiedä mistä. Etsi ja kirjoita ylös).
Tämä ohje saattaa toimia joissakin tukiasemissa, mutta ohje saattaa myös sekoittaa langallisen nettiyhteyden. (Oletuksena mm. että WLAN-tukiasemassa ovat kiinni langalla ja WLAN-tukiasemassa on NAT).
Mikäli WLAN-tukiasemassa ei ole toimivassa yhteydessä olevia koneita:
Etsi käsiisi tukiaseman ohjekirja.
Kytke kaapelilla tukiasemaan koneesi.
Mene tukiasemasi IP-osoitteeseen.
Kirjaudu tukiasemaasi. (Mikäli et voi kirjautua tukiasemaan, 1. (Huom. seuraava toimenpide saattaa sekoittaa nettiyhteyden) palauta tehdasasetukset tukiasemaan. 2. Konfiguroi toimimaan langallinen netti. (Yleensä netti toimii suoraan tehdasasetuksilla. Muussa tapauksessa tukiasemaan tulee laittaa kyseisen Nettiliittymän palveluntarjoajan asetukset)).
Poista tukiaseman asetuksista salaukset.
Merkitse ylös tukiasemasi ESSID
Mene Ubuntuun Järjestelmä->Hallinta->Verkkoasetukset
Ota sieltä WLAN-korttisi ominaisuudet.
Kirjoita tukiasemasi ESSID verkon nimeksi.
Sitten pääsetkin pingailemaan, kunhan laitat oletusyhdyskäytävälaitteeksi WLANisi.
P.S. Ohjeita olisi helpompi antaa, jos tietäisimme langattoman tukiasemasi mallin - vai onko se jäänyt ostamatta ?
(Jos on jäänyt ostamatta, niin itse olen saanut toimimaan Buffalo WHR-HP-G54:n. Niissä on eroja. (Tosin asunnossa on kiviväliseinät)). Kannattaa etsiä vertailuja käsiin, jottei tule turhaa estosta tehtyä, kuten minulle kävi ensimmäisen tukiasemani kanssa - Se toimii tätänykyä langallisena NAT:tina, joten sekään ei ihan hyödyttömäksi ole jäänyt.