Kyllä minun hiiressäni toimii oikea näppäin. Välillä käytän kuitenkin kosketuslevyä, kun olen matkalla tai en ole työpöytäni ääressä. Varsinkin video ja kuvatiedostot ovat sellaisia, että joutuu silloin tällöin vaihtamaan ohjelmaa.
Minusta tuntuu välillä, että linuxihmiset ovat aika herkkiä järjestelmän toimivuuden suhteen. Minä en tiedä ainoatakaan järjestelmää, joka toimisi juuri niin kuin ohjeiden mukaan pitäisi. Minä rupesin käyttämään tietokoneita 1980-luvun puolivälin paikkeilla. Ensin minulla oli Atari, jonka kuitenkin vaihdoin pian Amigaan. Amiga oli minulla pitkään, mutta työni takia jouduin ottamaan käyttöön ensin MSdosin ja sitten Windowsin. Ensimmäinen versio oli 0. jotakin. Windowsia käytin 2000 luvulle asti pelkästään, mutta 2000-luvun alkupuolella aloin kokeilla linuxia.
Windows oli täynnä virheitä, ja "sinisiä ruutuja" tuli usein. Nyt minulla on enää Winows 10, ja vaikka winowsit ovat parantuneet vuosien saatossa, ei kymppikään toimi aina kuten ohjeissa sanotaan. 90-luvulla jouduin jopa joissakin kysymyksissä neuvomaan yhtä Ylen atk-ihmistä opettamalla hänelle tempun, jota en enää muista. Kaveripiirissä nimittäin opittiin käyttämään erilaisia temppuja, jos joku asia ei toiminut. Voi mahdollisesti - tai tietenkin - olla niin, että kaikki ongelmat johtuvat käyttäjän virheistä. Toisaalta tietokoneohjelmien käyttäminen ilman virheitä on mielestäni mahdotonta, ainakin jos et ole atk-ammettilainen.
Nyt olen käyttänyt Linuxia jo yli kymmenen vuotta ja siitä suurimman osan Ubuntun eri versioita. Windows on edelleen yhdessä koneessani, mutta käytän sitä hyvin harvoin, koska osaan Ubuntun paljon paremmin. Kun siis kohtaan ongelman, kuten nyt tämä kosketuslevy ja siitä oikealla hiirinäppäimellä saatavan valikon esiintuominen, en suinkaan syytä tai hauku Ubuntua, vaan etsin ainoasstaan ratkaisua ongelmaan. 16.04 lts toimii parhaiten, mutta koska Ubuntu on siirtymässä Gnomen työpöytään, niin päätin kokeilla sitä Olinhan tosin käyttänyt Gnomea aikaisemmin ennen Unitya, mutta Gnome oli sillä välin muuuttunut. Osasyy on myös uteliaisuuteni tietokonetta ja sen ohjelmien mahdollisuuksia kohtaan. Kde-versiot kuten Kubuntu tai Neon ja Mate ovat myös kiehtovia. Kun 18.04 lts versio tulee otan sen pääkoneeseeni. Mutta saatan hyvinkin kokeilla muissa koneissani mahdollisia uusia versioita. Linux on hieno järjestelmä ja olen sen ystävä jo periaatteellisistakin syistä johtuen.
Sillä välin, kun kirjoitin tätä, Tomin vastasi. Minulla on ilmeisesti samanlainen kosketuslevy kuin hänellä. Täytyy kokeilla vielä tänään.