- jos olen oikein ymmärtänyt, Radeonin vapaa ja suljettu ajuri ovat jo likimain tasoissa ominaisuuksiltaan
Totta. Tai oikeastaan vapaa ajuri meni jo ohi. Se on nyt nopeampi OpenGL-suorituskyvyltään ja tukee myöskin uudempia ominaisuuksia (OpenGL 4.5 vs. OpenGL 4.4). Ainut selkeä miinus on yhteensopivuuskontekstin puuttuminen, joka ei käytännössä haittaa kuin tiettyjen pelien kanssa.
- joskus olen ollut näkeväni väittämän, että AMD olisi avaamassa suljetunkin ajurin
Tavallaan totta. AMD on nyt kehittänyt hybridimallia, jossa on yksi kernel-ajuri ja yksi DDX (Xorg:n ajuri) ja nämä ovat jaettu sekä vapaan että suljetun ajurin kesken. Videoiden purku ja pakkaus löytyvät molemmat Mesasta ja koodi on sama molemmille. Vulkan ajuri (AMDVLK) on alusta asti kehitetty julkaistavaksi vapaana (ja nyt lopultakin sen lähdekoodi on saatavilla) ja uusin OpenCL-ajuri on myöskin avointa lähdekoodia. Ainoa ero jääkin siis OpenGL-ajuriin, joka on joko Mesan radeonsi tai sitten suljettu AMDGPU-PRO-ajuri, joka on tarkoitettu työasemakäyttöön silloin, kun avoin ajuri ei riitä. Kaikille muille suositellaan avointa ajuria.
Noiden lisäksi Mesasta löytyy toinen yhteisön kehittämä Vulkan ajuri (RADV), mutta AMD:llä ei ole paljoakaan sen kanssa tekemistä. Se vain perustuu AMD:n tekemään työhön OpenGL-ajureiden (radeonsi) ja varjostinkääntäjän (LLVM) sekä julkaistun dokumentaation osalta.
Näin siis uusilla (GCN) korteilla, vanhemmille ei ole kuin avoin ajuri, joka toimii sinänsä ihan hienosti ja sillä saa hyvän OpenGL-tuen (vaikkakin vähän viimeisimpiä ominaisuuksia jää uupumaan, nyt versiossa 3.3 tai 4.3 kortista riippuen). Vulkania ne eivät tue muutenkaan ja OpenCL-ajureita ei käytännössä löydy.
https://mesamatrix.net/https://mesamatrix.net/drivers.phpMelkolailla totta. Toistaiseksi on hyvin vaikea sanoa kuinka kauan vielä kestää, että Nvidian suljettujen ajureiden kanssa voi käyttää järkevästi Waylandiä. Periaatteessa Gnomesta löytyy nyt tarvittava tuki (EGLstreams), jotta Wayland-istunto toimii Nvidian suljetuilla ajureillakin, mutta siinä ei voi toistaiseksi ajaa X11-ohjelmia (siis XWaylandiä), koska Glamor ei toimi. Toisaalta Nvidia työskentelee X-kehittäjien kanssa toteuttaakseen GBM:n ja EGLstreamsin seuraajan, jotta myös Nvidian ajureita voisi käyttää Wayland-komposoijien kanssa. Tässä kuitenkin menee vielä aikaa.
Jonkinlaisia Radeon/Nvidia-vertailutaulukoita löytyy guuglaamalla, mutta kaikissa tuntuu olevan sama vika: vertaillut mallit ovat tasan sellaisia, joita verkkokaupoista taas ei löydy. Missään en myöskään ole nähnyt mitään kuvausta siitä, miten nämä 4000/5000/…-sarjanumerot vertautuvat toisiinsa, saati miten sadat tai kymmenet tuon numerosarjan sisällä.
4000 ja 5000 kuulostavat vanhoilta ja niitä tuskin enää hirveästi kaupoista löytyy. Nykyiset kortit perustuvat Polaris (RX400 ja RX500) ja Vega (ne kalliit/nopeat Vega 56 ja 64) piireihin.
Onko heittää jotain mutua vahvempaa mielipidettä kehään – kannattaako ja jos, mihin malliin pitäisi tähdätä? Käytän yksinomaisesti vapaita käyttiksiä, ja käyttö on 99-prosenttisesti ”vakavaa” 2D-puurtamista eli pelitehoista ei tarvitse huolehtia.
Joku Polaris-kortti (RX400 ja RX500 sarjat) on hyvä. Edullisin Radeon RX550:kin on parempi kuin riittävä, jos tarkoitus on pyörittää vain työpöytää ja videoita.
PS. Ai niin, mitä hiljaisempi sen parempi. En tiedä onko passiivijäähyisiä enää, mutta niitä olen aikanaan suosinut.
Onhan niitä jotain, mutta tuulettimelliset eivät ole äänekkäitä nekään. Nykyiset jäähdytykset ovat aika hyviä ja kortit osaavat säästää sähköä silloin kun niitä ei käytetä.
Radeoneista tuli taannoin keskusteltua myös täällä:
Taisteluasema / Näytöt / Näytönohjaimet / Hardis hankinta [ratkaistu]