itä tulee tuohon tietojen yhdistelyyn, se on oikeasti iso ongelma. Jossain vaiheessa kiinnitin huomiota siihen, että mm. MePIN
https://www.mepin.com/ mainosti samaan aikaan tunnistatumisen olevan anonyymi ja tarjovan kuitenkin samaan aikaan vanhvan identiteetin. Oli ihan heti pakko kysyä, että mitä tuo mahtaa oikein tarkoittaa? Lupasivat parantaa dokumentaatiota, mutta en saanut koskaan kunnollist vastausta. Toisaalta, teknisesti tuo on varsin mahdollista. Vahvatunnistautuminen ei tarkoita sitä, että se tarjoaisi vahvan yleisesti tunnistettavan identiteetin. Se onko tuo vahva tunnistautuminen kytköksissä lainkaan tunnettuu indentiteettiin kun on teknisesti erillinen asia.
Esimerkkinä: Luon kolme GnuPG (PGP) avainta.
1. Yhtä niistä käytän vaikka kirjoitusteni allekirjoittamiseen ja kotisivultani löytyy julkinen avain jota vastaan nuo kirjoitukset voi halutessaan varmistaa.
2. Yhtä niistä käytän siihen, että allekirjoitan sillä jotkut asiat jotka kuitenkin postaan anonyyminä. Miksi sitten allekirjoittaa? No, se antaa minulle mahdollisuuden osoittaa yksiselitteisesti myöhemmin, että olen kirjoitusten kirjoittaja. Samalla kirjoitusten julkaiseminen julkisesti anonyyminä eri alustoilla mahdollistaa myös ajankohdan kiistattoman osoittamisen. Eli tiesinkö asiasta X esimerkiksi tiettynä ajankohtana. Kyllä tiesin, koska olen postannut sen julkisesti anonyyminä, mutta anonyymisti allekirjoitettuna. Samalla voin myös tarpeen vaatiessa osoittaa olevani kirjoittaja myös anonyymissä kontekstissa. Tämä luo monenlaisia käteviä mahdollisuuksia.
3. Minulla on avainpari, jonka julkinenavain on allekirjoitettu jonkun viranomaisen toimesta. Tämä mahdollistaa minkä tahansa tiedon allekirjoittamisen niin, että se on juridisesti pätevä ja yksiselitteinen allekirjoitus. Sekä sitoo tuon identiteetin vahvasti henkilöllisyyteeni.
Se oli joku pankki-heebojen palaveri joskus 90 luvun loppupuolella Tampereella, missä porukka oli näistä asioista niin pihalla, että. Oli pakko nousta yleisöstä ylös ja selittää nuo asiat kaikille perusteellisesti.
Juuri tuo tunnusten jakaminen ja federated login on yksi asia mistä erityisesti en tykkää. On paljon parempi yksityisyyden kannalta, että jokaisessa palvelussa on täysin erillinen identiteetti, kuin että kaikissa palveluissa käytetään samaa identiteettiä.
OpenBazaarin tapauksessa kolmas osapuoli ei tiedä muista osapuolista mitään. Mutta osapuolet voivat esittää näkemyksensä kaupan tapahtumista kolmannelle osapuolelle (tai useammalle osapuolelle) tarpeen niin vaatiessa.
Se että tahot jakavat sinusta tietoja, ratkeaa sillä, että käytetään useita pseudoanonyymejä tunnuksia, jotka kuitenkin voidaan tunnistaa luotettavasti. Eli kenenkään ei tarvitse tietää kuka olet, mutta he tietävät että olet luotettava. Sekä voit varmustia siitä, että asioit toisen luotettavan tahon kanssa.