Olen vuosia tehnyt kaikki jutut perlillä, mutta nyt kun olen virittelemässä komentotiedostoja omalle Ubuntu-koneelleni, haluaisin tietää mitkä työkalut nykyään ovat ne joita suositellaan. Huomasin jo että dash on bashin sutjakampi vaihtoehto, mutta dash-hakuja on vaikea tehdä netistä, kun dash on myös englannin kielen sana. Mistä löytyy hyvä tai ainakin asiallinen dash-manuaali? Ja millä kielellä kannattaa tehdä merkkijono- ja regexec-manipulointia silloin kun sitä tekee satunnaisesti jossain komentotiedostossa, mutta sed ei silti riitä? Oletan että mawk tai gawk, mutta onko jotain muutakin mistä pitäisi tietää?
Esimerkki 1: käytän yhdessä scriptissä bashin [[ ]]-testiä, jota dash ei tunne. Mistä löydän dash-manuaalin jonka avulla saan tämäntapaiset testit muunnettua dash-muotoon? Vai kannattaako dashin sijaan käyttää jotain muuta?
[[ $TITLE == *"$1"* ]]
Esimerkki 2: tämän pikku muunnoksen sain koodatuksi siistin tiiviiseen muotoon perlin avulla, mutta mitä manuaaleja mun pitäisi vertailla että löydän sille kevyemmän vaihtoehdon?
cryptmount -l | perl -pe '/^\S+ .* "(.+)" .*/
&& qx(mountpoint $1) =~ / is a mountpoint$/
&& s/ \[to mount on / \[is mounted on /'
En ole siis etsimässä ketään koodaamaan näitä uusiksi (kyllä ne näinkin toimivat ihan hyvin), vaan etsin nimenomaan linkkejä manuaaleihin yms. sivuihin netissä. Suorituskyvyllä ei ole näissä esimerkeissä mitään käytännön merkitystä. Haluan vain opetella uutta siltä varalta että joskus on.