Kirjoittaja Aihe: Suositelkaa minulle pientä, vähävirtaista, langatonta hiirtä.  (Luettu 4667 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2971
    • Profiili
Tarvitsen HTPC:lleni hiiren, mutta minulla on vain langallisia, ja huonosti toimiva kosketusalusta+näppis-yhdistelmä (näppis toimii, muttei kosketusalustahiiri niin kuin haluaisin).

Laitteen tulisi toimia ongelmitta Arm Debianissa.

Pienikokoisuus ja pitkät latausajat ovat plussaa. Lisäksi USB:sta ei saa ottaa liikaa virtaa.

Periaatteesta en osta MikroSoftin tuotteita, mutta tällä foorumilla tuskin sellaisia suositeltaisiinkaan.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
En kyllä ole vielä yhtään "pientä" hiirtä löytänyt, jolla olisi mukava työskennellä.

Laitteessa varmaan on Bluetooth, joten Bluetooth hiiri varmaan paras ratkaisu, jos laitteesta virta on kortilla. Tosin ei se usb donglekaan varmaan paljoa virtaa vie. Paristotkin on Logitechin vehkeissä kestänyt aika mukavasti. Minulla Logitechin langaton USB hiiri yhdellä AA paristolla ja kyllä se kestää päivittäisessä käytössä useamman kuukauden (halpisparistoilla).

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4215
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Toinen piste Logitechille!
Minulla on tuollainen, se on pienempi kuin normaali "möhköhiiri", silti hyvin istuu isompaankin käteen. Toimii laserilla. Tuossa on hyvää se että siinä on pohjassa virtakytkin, ja lisäksi rullassa sivuttaisliike jolla saa nettisivut eteen/taakse.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2971
    • Profiili
En kyllä ole vielä yhtään "pientä" hiirtä löytänyt, jolla olisi mukava työskennellä.

Pieni koko on kuitenkin plussaa, ettei vie paljoa sohvan käsinojassa tilaa, tai reiden päällä hiiruloidessa.

Toinen piste Logitechille!
Minulla on tuollainen, se on pienempi kuin normaali "möhköhiiri", silti hyvin istuu isompaankin käteen. Toimii laserilla. Tuossa on hyvää se että siinä on pohjassa virtakytkin, ja lisäksi rullassa sivuttaisliike jolla saa nettisivut eteen/taakse.

Tämä jo vaikuttaa lupaavalta. Tällä hetkellä koneessa on kiinni mini ThinkPad-hiiri.

Kyseinen HTPC on Raspberry Pi, joten siinä ei ole natiivia Bluetoothia, mutta bt dongle löytyy omasta takaa, joten niitäkään ei tarvitse pois sulkea.
« Viimeksi muokattu: 07.06.13 - klo:21.37 kirjoittanut kamara »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5684
    • Profiili
Olen itse kokeillut lukemattomia yhdistelmiä HTPC:ni kanssa. Myös Logitechin pieniä langattomia hiirulaisia. Niissä ei sinänsä ole mitään vikaa, vaan ovat oikeastaan varsin näppäriä hintaansa nähden (Kuten myös ms:n pikku mallit).

Mutta näppäimistö/touchpad combona toimii Logitech K400, joka on kevyt ja suhteellisen kompakti, mutta sen kokoinen, että sitä voi käyttää himpun enemmänkin. Maksaisin paljon jos samantyyppinen laite tulisi markkinoille oikein laadukkaasti tehtynä. Mutta päälimmäisenä HTPC:n käytössä on ihan ehdottomasti jo kauan sitten kuopattu tuote, joka oli vuosikausia aikaansa edellä ja on vielä tänäpäivänäkin mielestäni se ainut oikea tuote HTPC:n ohjaukseen, eli Logitechin valmistama MX Air "Freespace". Eli gyrohiiri, jossa on kuitenkin laser pohjassa ja kun sen heittää pöydän pinnalle, niin se muuttuu gyrotilasta automaattisesti normaaliksi pöytähiireksi.

Esim. Win8 ja Netflix on mielestäni aivan mahdottoman mukava käyttää tuolla combolla. Soffalla voi löhötä ja viuhoa hiirennokkaa ilmassa. Ei tarvitse mitään pintaa ja siinä olevat pikatoiminnot esim. volumesäätö toimii myös samoin. Painaa nappia ja nostaa hiukan hiirulaisen nokkaa jos volaa haluaa lisää. Paha vaan että tuon valmistus lopetettiin käytännössä heti markkinoille tultua. Itsekin jouduin maksaan reilusti +100€ käytetystä hiirestä ja uudet mitä jostain voi löytyä tuuppaa oleen siellä parisadan eukon huiteilla.

Mutta sekuntiakaan en ole katunut sikahintaista HTPC hiirtäni, enkä myöskään aio siitä luopua ennen kuin se on hengiltä.

http://www.youtube.com/watch?v=_whdt5f-L1o

Lainaus
Pieni koko on kuitenkin plussaa, ettei vie paljoa sohvan käsinojassa tilaa, tai reiden päällä hiiruloidessa.
Juuri tämän takia HTPC-käytössä hiiren pitää olla gyro  8)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2971
    • Profiili
eli Logitechin valmistama MX Air "Freespace". Eli gyrohiiri, jossa on kuitenkin laser pohjassa ja kun sen heittää pöydän pinnalle, niin se muuttuu gyrotilasta automaattisesti normaaliksi pöytähiireksi.

Todella näppärältä vaikuttaa, mutta ...

Näitä ei taida mistään löytää ?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5684
    • Profiili
Melkoisen vaikeita löydettäviä ovat. Kannattaa silloin tällöin tutkia esim. huuto.net ja ebay:n tarjonta. Joskus niitä ilmestyy ihan uusiakin myyntiin (ulkomailla). Kotimaasta uutena ei varmaan löydy enää mistään.

Ebay on aika kova tuollaisten harvinaisempien värkkien kanssa, esim. tuolla näyttäis Saksassa olevan tarjolla uusi, vieläpä varsin edulliseen hintaan.
http://viewitem.eim.ebay.fi/Logitech-MX-Maus--MX-Air-MausMouse-Lasermaus-wie-Neu/181110445187/item

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2971
    • Profiili
Ebay on aika kova tuollaisten harvinaisempien värkkien kanssa, esim. tuolla näyttäis Saksassa olevan tarjolla uusi, vieläpä varsin edulliseen hintaan.
http://viewitem.eim.ebay.fi/Logitech-MX-Maus--MX-Air-MausMouse-Lasermaus-wie-Neu/181110445187/item

Houkuttelevalta vaikuttaa, mutta en taida ulkomailta ostella, kun en ole koskaan aikaisemminkaan ostellut.

Onko kellään kokemuksia seuraavasta?
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/38165/dfqms/Logitech-Wireless-Mini-Mouse-M187-Black-optinen-langaton-hii

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5684
    • Profiili
Ebay ja PayPal kombo on kyllä minusta varsin näppärä. Olen tehnyt kymmeniä ostoksia ympäri maailman ja aina on tavarat tullut perille ja laadukkaammassa paketoinnissa ja kunnossa mitä kotimaisilta myyjiltä. Toki aina olen katsonut myyjien palautemäärän, joka on yleensä varsin korkea ebay myyjillä.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Näyttäähän noita ilmahiiriä olevan muillakin valmistajilla.

http://www.moonsoft.fi/products/000788.aspx

http://www.gyration.com/products/air-mouse-mobile

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5684
    • Profiili
On. Niitä on itseasiassa aika paljonkin kaupan, mutta kuten yllämainitut. Toisessa ei ole käytännössä mitään pikanäppäimiä, kuten volumesäätö suoraan hiirestä gyrotoiminnolla, ei kaiutinta (jep nauroin ominaisuudelle kun luin siitä, mutta se oikeasti on näppärä ja intuitiivisempi kuin monien puhelimien "haptinen palaute" skrollatessa tuollaisella sileällä pinnalla), ei telakka laturia, back näppäintä, eikä eletoimintoja halutessaan ja toisessa ei ole tavallista hiiriominaisuutta lainkaan (siis tarkoitan että ihan puhdas gyrohiiri). Pelkässä gyrossa on myös ne huonot puolet, kuten mahdollinen liikaherkkyys ja ergonomia pitkällä käytöllä.

Makuasioita tietysti kaikki, mutta itse onneksi satuin muistaan vuosien takaa tuon Logitechin mallin kun katsoin muita vastaavia vaihtoehdoksi. Yhtään lähellekään laadukkaan oloista ratkaisua en löytänyt kun alkoi katsoon ominaisuuksia ja testejä. Plus suurin osa gyroista on vielä halvalla Kiinassa tuotettua laadultaan ö-mappiin kuuluvaa tavaraa.

Toki jos löydätte muita oikein hyviä gyrohiiriä, niin olen yhtenä korvana. Olen hukannut varmaan yli pari sataa euroa etsiessäni oikeasti mukavia laitteita. On kokeiltu mininäppäimistöä, minihiirtä, mini touchpad näppäimtöä, mini trackball näppäimistöjä ja näitä useampien langattomien tavallisten hiirien kanssa. Tuossa pöydännurkalla on yksi ihan sinänsä kiva logitechin minihiiri, mutta se on vain hiiri. Ei minusta lainkaan hyvä HTPC-käyttöön, vaikka muuten tietokonehiirenä ihmeenkin ergonominen minihiireksi.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Itselläni on vuosia ollut htpc käytössä näitä http://dx.com/p/driver-free-universal-usb-ir-media-remote-controller-for-pc-2-aaa-27596 Olen hiukan säätänyt KDE:n ja mythtv:n pikanäppimiä tähän sopivaksi niin mukava tämä on vaikka nyt on jo kolmas kake menossa. Hinta on kuitenkin niin halpa että kannattaa samalla kerralla tilata useampi.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2971
    • Profiili
Itselläni on vuosia ollut htpc käytössä näitä http://dx.com/p/driver-free-universal-usb-ir-media-remote-controller-for-pc-2-aaa-27596 Olen hiukan säätänyt KDE:n ja mythtv:n pikanäppimiä tähän sopivaksi niin mukava tämä on vaikka nyt on jo kolmas kake menossa. Hinta on kuitenkin niin halpa että kannattaa samalla kerralla tilata useampi.

Joo-o en ole etsimässä kaukosäädintä, vaan hiirtä. Kaukosäätimenä itselläni toimii eräs mininäppis. (Kaukosäätimen kokoinen qwerty.)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2971
    • Profiili
Toinen piste Logitechille!
Minulla on tuollainen, se on pienempi kuin normaali "möhköhiiri", silti hyvin istuu isompaankin käteen. Toimii laserilla. Tuossa on hyvää se että siinä on pohjassa virtakytkin, ja lisäksi rullassa sivuttaisliike jolla saa nettisivut eteen/taakse.

Nyt minullakin on samanlainen hiiri. Ihan pätevältä vaikutta, vaikka onkin hivenen kolhompi kuin minun ThinkPad-langallinen hiireni.