Aiemmin sain tikun toimimaan ubuntu 10.04:ssa ongelmitta, tuosta aiempi ketjuni
täällä.
Nyt olen päivittänyt ubuntun viimein 12.04 versioon (puhdas asennus), ja "tikun" kanssa on ongelmia. Tämähän näytti ensin toimivan jopa jo live cd:llä, mutta ei kuitenkaan toimi. Yhteys katkeilee yhtenään (jos edes muodostuu) ja toimiessaankin on hitaampi kuin etana pakkasella. Olen "tilittänyt" aiheesta toiselle foorumille, ja ratkaisuvinkiksi tarjottiin tätä:
http://askubuntu.com/questions/123937/rtl8188cus-wireless-usb-dongle-doesnt-work-unless-i-disable-wireless-securityJotain tällaista olin uumoillutkin, unohtanut vaan kuinka blacklist listalle lisätään ja kuinka selvitetään mikä ajuri on käytössä jne. Noh. nyt on siis tuo ubuntun mukana tullut ajuri laitettu blacklist listalle, ongelmana vain on, että Realtekin sivuilta otettu ajuri ei asennu. Koneeseen on asennettu build-essential sekä kernelin headers paketit.
Ohessa virhettä jota pukkaa..
# bash install.sh
Realtek Wi-Fi driver Auto installation script
Novembor, 21 2011 v1.1.0
Decompress the driver source tar ball:
*zip leikattu "turhaa" pois*
Authentication requested [root] for make driver:
make ARCH=x86_64 CROSS_COMPILE= -C /lib/modules/3.2.0-31-generic/build M=/home/rontti/Lataukset/Realtek wlan/RTL8188C_8192C_USB_linux_v3.4.4_4749.20120806/driver/rtl8188C_8192C_usb_linux_v3.4.4_4749.20120730 modules
make[1]: Siirrytään hakemistoon "/usr/src/linux-headers-3.2.0-31-generic"
make[1]: *** Kohteen "wlan/RTL8188C_8192C_USB_linux_v3.4.4_4749.20120806/driver/rtl8188C_8192C_usb_linux_v3.4.4_4749.20120730" tuottamiseen ei ole sääntöä. Seis.
make[1]: Poistutaan hakemistosta "/usr/src/linux-headers-3.2.0-31-generic"
make: *** [modules] Virhe 2
Compile make driver error: 2
Please check error Mesg
Vastaava siis kuin täällä jollain, hieman eri kokoonpanolla:
http://askubuntu.com/questions/196988/trying-to-install-realtek-drivers-for-asus-usb-n13-encountering-compile-make-dMillähän tämän saisi ratkaistua? Root oikeuksista näkyy maininta, mutta itse komento on annettu sudo su komennon jälkeen, joten oikeudet pitäisi olla kunnnossa. Miten muuten noista kannattaisi ajurit asentaa, jotta ei tarvitsisi asennusskriptiä ajaa joka kernel päivityksen jälkeen uudestaan 8olettaen että sen ylipäätään saisi menemään läpi)? Pitäisikö niistä ensin tehdä .deb paketti (mitenkä se tämän ajurin tapauksessa tapahtuisikaan),vai auttaisiko sekään asiaan mitenkään (tämä toki jo toista "ongelmaa")?
Edit: Tein .deb paketin toisella 64bit koneella, paketin teko toimi ongelmitta ja asentui kuten pitää, wlan siis toimii. Kernelissä olleen ajurin lisäsin blacklist listalle.