Jos saan sanoa henkilökohtaisen mielipiteeni, niin en kyllä pidä yhtään Unitystä.
Mutta onneksi on vaihtoehtoja, runsaasti vieläpä. Tällä hetkellä koneella on kolme eri systeemiä (Wintööt7 on 4s):
opensuse 12.2 Gnome3 (Gnome-shell) työpöydällä, tätä käytän eniten.
Linux Mint 14.1 Cinnamon -työpöydällä, aika ihana tuttavuus .. suosittelen kaikille Unity ja Gnome-shell -kammoisille.
Ja uusimpana Kubuntu 13.04 daily viime torstailta.
En ole koskaan käyttänyt KDE:tä aikaisemmin, nyt päätin kokeilla. Ensin yritin Fedora 17 KDEtä, mutta en saanut Huawei E353a toimimaan millään. No Kubuntussa toimii kaikki, ja kun vähän latailee teemoja paremmaksi, saa sitä jopa hienon.
Nyt naputtelen tätä Compaq Evo 510 hätävarakoneella (pitäähän sitäkin ylläpitää), jossa on Lubuntu 12.10, ennen oli XUbuntu, mutta siitäkin on tullut niin möhkö että se ei jaksa 1G muistilla toimia. Etenkin kun on vielä integroitu näytönohjain syömässä muistia. Joten tänään sitten asensin tilalle Lubuntun, ja tämähän on minusta jopa hienompi kuin XUbuntu ja ainakin paljon keveämpi.
Luisunkos minä nyt aiheesta???
Sanomani on se että kokeilkaa Minttiä Cinnamonilla jos Unity ei iske.
Minä itse mielestäni pärjään hyvin opensussun Gnomen3 kanssa, mutta kiva kokeilla aina välillä muitakin.
Niin olen minä sitä Unityäkin kokeillut, mutta sen kaikenkaikkinen "säädöttömyys" ei sovi minulle alkuunkaan, amen!