Kirjoittaja Aihe: [OHJE]Käyttislevyn kloonaus pienemmälle levylle?  (Luettu 15756 kertaa)

juyli

  • Vieras
Vs: Käyttislevyn kloonaus pienemmälle levylle?
« Vastaus #40 : 12.09.12 - klo:22.54 »
Eli löytiyiskö ohjetta tai tutoa tuollaiselle operaatiolle missä debian pitäisi saada siirrettya 250GB PATA-levyltä 120GB SSD:lle?

Jos levytilaa riittää, ei itse järjestelmän kopiointi ole vaikeampaan kuin cp -komennolla sopivilla määritteillä.
/etc/fstab on tiedosto, jolla määritellään liitettävät hakemistot. Ja kuten jo ohjeistettu, grub-käynnistys voidaan määritellä vaikka ko. levyn mrb:ään, jos bios tukee ko. levyä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2636
    • Profiili
Vs: Käyttislevyn kloonaus pienemmälle levylle?
« Vastaus #41 : 13.09.12 - klo:18.26 »
Eli löytiyiskö ohjetta tai tutoa tuollaiselle operaatiolle missä debian pitäisi saada siirrettya 250GB PATA-levyltä 120GB SSD:lle?

Jos levytilaa riittää, ei itse järjestelmän kopiointi ole vaikeampaan kuin cp -komennolla sopivilla määritteillä.
/etc/fstab on tiedosto, jolla määritellään liitettävät hakemistot. Ja kuten jo ohjeistettu, grub-käynnistys voidaan määritellä vaikka ko. levyn mrb:ään, jos bios tukee ko. levyä.

Tätä olen yrittänyt selostaa. cp -ax riittää kopiointiin. On turvallinen verrattuna esim dd tai levyn pienenys ja kloonaus juttuihin jotka ovat vain ylimääräistä aikaa vievää touhua. Ei tiedostojen tai isommankaan hakemistopuun kopiointi ole mikään ihmeellinen juttu.

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: Käyttislevyn kloonaus pienemmälle levylle?
« Vastaus #42 : 13.09.12 - klo:20.14 »
Noniin, SSD saapui tänään ja nyt se on asennettu ja hienosti pelaa! Kiitos kaikille vastanneille, varsinkin postimiehelle, kenen ohjeilla homma meni kuin elokuvissa :)

EDIT. pientää ongelmaa näyttäisi vielä olevan, eli levy näkyy aivan oikean kokoisena ym. mutta silti järjestelmä näyttää että levyllä olisi vain noin 70GB vapaa tilaa vaikka mulla ei ole tuolla mitään muuta kuin itse käyttöjärjestelmä?
« Viimeksi muokattu: 13.09.12 - klo:20.43 kirjoittanut putte prossu »
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2636
    • Profiili
Vs: [OHJE]Käyttislevyn kloonaus pienemmälle levylle?
« Vastaus #43 : 13.09.12 - klo:21.11 »
Paljonko meni aikaa kopioinnissa? olen utelias.. milläs katsoit tilan?  df -h?

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: [OHJE]Käyttislevyn kloonaus pienemmälle levylle?
« Vastaus #44 : 13.09.12 - klo:21.42 »
Aikaa meni reilu tunti koko hommassa, eli helposti jää voitolle verrattuna noihin Clonezilloihin ym. Kopiointi vei ehkä 45min mutta joku 40-50GB tuolla oli "turhaa tavaraa", mitä en jaksanut alkaa siirtelemään, paitsi nyt siirtelin nekin tuolta pois.
df -h näyttää sda1 size 106G, used 29G, avail 72G ja use 29% ja järjestelmän, home osioin ym. pitäisi viedä noin 7GB.
Eihän tuolle tarvi käskyttää mitään resize2fs tms?
« Viimeksi muokattu: 13.09.12 - klo:21.45 kirjoittanut putte prossu »
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2636
    • Profiili
Vs: [OHJE]Käyttislevyn kloonaus pienemmälle levylle?
« Vastaus #45 : 13.09.12 - klo:23.16 »

df -h näyttää sda1 size 106G, used 29G, avail 72G ja use 29% ja järjestelmän, home osioin ym. pitäisi viedä noin 7GB.
Eihän tuolle tarvi käskyttää mitään resize2fs tms?
Kyllä suuruusluokka näyttää oikealta. root näköjään 106G ja home 7G, niin yhteensä vähän alle 120G. Systeemi vie näköjään 29G. Vaikuttaa hieman paljolta.

Tiedostojen yhteenlaskettu koko ja niiden viemä tila levyltä on hieman eri asia. Kääntelin äsken xbmc-pvr - yhteensä yli 18 000 tiedostoa lähdepuussa. Vie yllättävästi tilaa levyltä, vaikka yhteenlaskettu koko 1G luokkaa.
df= disk free du=disk usage. du komennolla voit tarkastella myös tilankäyttöä

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: [OHJE]Käyttislevyn kloonaus pienemmälle levylle?
« Vastaus #46 : 14.09.12 - klo:07.52 »
En ole sinänsä ottanut kantaa asian kätevyyteen tai helppouteen, kun ei ole asiasta kokemusta, mutta sinänsä tuntuu hienolta, että Postimiehen "normaaleilla tavoilla" voi hyvin kloonata myös käyttöjärjestelmän. Tämä mielestäni kuvastaa hyvin avoimen järjestelmän etuja, jossa asioista ei tarvitse tehdä salaista, vaan kaikki keinot ovat käytettävissä kun järjestelmä on jo lähtökohtaisesti sopivasti "modulaarinen".

Periaatteessa on hienoa, että ei tarvitse mitään erillistä ohjelmaa, jos pelkkä osiointi ja kopiointi riittää + pari normaalia systeemin toimintaan liittyvää asiaa.