Kiitos. Olen teatterimiehiä ja dramatiikka on lähellä sydäntä. Otan kuitenkin opiksi. Suoritin neuvomasi komennon ja tulos oli tämä:
groups |grep -w admin
jotaarkka adm dialout cdrom plugdev lpadmin nopasswdlogin admin sambashare vboxusers
En ymmärtänyt siitä muuta kuin että olen edelleen admin ja sitten jäsenenä kahdessa muussa ryhmässä.
Mitenkä pääsen tästä eteenpäin. Löysin jonkun sivun, jossa joku neuvoi käyttämään Ubuntun cd-levyä ja olin juuri kokeilemassa sitä, kun päätin vilkaista oliko tullut viestejä.
"Älä hyvä mies sitä uudelleen asenna, nopeampi tapa on käynnistää se kone debianin live cd:llä, mountata kiintolevy /dev/sda1 (? Tai mikä nyt sun juuriosio onkaan) vaikka kohteeseen /media/levy ja avata se chroottina.
Eli koodia:
mkdir /media/levy
mount /dev/sda1 /media/levy
chroot /media/levy
Siellä sitten komentoa passwd ja näpyttele itsellesi uusi root salasana. Sitten käynnistä kone uudestaan. Se oli siinä."
Tätä lausetta en aivan ymmärtänyt:
""...vaikka kohteeseen /media/levy ja avata se chroottina." Minulla on Oneiricin cd i386, tämän koneen Oneiric on 64b, koska päivitin sen Nattysta. Eikö se cd kysy myös jotain salasanaa?