Kirjoittaja Aihe: ubuntu linux ja sen sujuva toiminta.  (Luettu 2883 kertaa)

ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili
ubuntu linux ja sen sujuva toiminta.
« : 02.06.11 - klo:09.29 »
Alkuun kiitos kuuluu hienolle ubuntu linux jakelulle josta näyttää tulleen jo melko helppo järjestelmä aika monelle tietokoneelle,ja ennen kaikkee itse olen vuosien saatossa huomannu että entistä vähemmän on ollut sitä säätämis tarvetta koneissa mitä itse olen käyttänyt.Eli sen suhteen ollaan varmaan järjestelmän kohdalla menty iso harppaus eteen päin,tai ainakin itse näin olen kokenut niiltä ajoilta kun ekaa kertaa ubuntun laitoin koneelle niin oli ongelmia asetuksien yms juttujen kanssa vähän ehkä liikaakin eikä kaikki ollu niin helppoa edes saada toimintaan,mutta nyt 6kk kokemuksella mitä olen näitä 9.10. 10.10 ja tätä 11.04 käyttännä niin toimivuus on ollut ihan toista luokkaa.

Ainoat säätämisen kohteet ovat olleet näytönohjain,adobe flash,moonlight. sekä turhien ohjelmien poistaminen käytöstä,ja web kameran toimivuus amsn joka edelleenkin on siinä vaiheessa että ei pelaa kuin ubuntu ubuntu välillä ...Muuten kaikki ohjelmat ja jutut on todella hvyin pelaavia sekä nuokin suurin osa "ongelmista" on jo ihan perus juttua asentaa toimintaan,mutta varmaan menee vielä pitkä aika ennen kuin voisi maksulliseksi tälläistä linux jakelua laittaa,ihan näitten perus ongelmien takia,sillä eihän sellaista käyttöjärjestelmää voida lanseerata myyntiin joka ei ole sata varmasti kaikkineen heti toimiva ilman yhtäkään säätämistä,eli siinä se stoppi tulee yleis kaupallisen ohjelman eteen,eli tuskin heti päästään näkemään maksullista ubuntua windows ohjelman vieressä jossain anttilassa... :)

liekkö sitten nuo pikku virheet ihan tahallisia,en tiedä mutta toivotaan jatkossakin ettei tarvitse pakollisesti maksaa käyttiksestä tai jos maksullinen ohjelma olisi niin tuntuvasti halvempi olisi kuin esim windows käyttikset ja itse voisin toki jotain 75€ maksaa jakelusta joka kaikilta osin olisi 100% asennus valmis kokonaisuus,mutta niinkuin sanoin,tälläisten jo tärkeiksi luokiteltuja ohjelmia pitäisi kansan jo vähän tukea vaikka rahallisesti,että voisi edelleenkin kehittää ja valloittaa maailmaa entistä tehokkaammin,itse voisin vähäisestäkin rahastani jonku euron luovuttaa asian eteen jos ne tosiaan menisi ubuntun kehittämiseen ja tiedottamiseen..

En tarvitse muuta käyttistä enää koneellemme kuin tämän ubuntun,ja koen sen varmaan toimivaksi ja järkeväksi valinnaksi näitten käyttöjärjestelmien kohdalla,ja toivotaan ettei ubuntulle yms jakeluille käy niin huonosti kuin nokialle että hyppäsi kaivoon kolikon perässä hakemaan sitä suurta hyötyä ja kehitystä,joka taitaa olla aika kivinen reissu,Olkaa iloisia siis näistä foorumin ohjeista sekä avuista mitä täältä saa,vaikka taitaa mennä vuosi vuodelta niin että ongelmat vähentyvät ja muu ohjeistus ja säätäminen nousevat enempi palstan yleiseen keskusteluun,eli palsta "tylsistyy" kun ei ole ongelmia tarpeeksi  ;D ;D
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: ubuntu linux ja sen sujuva toiminta.
« Vastaus #1 : 02.06.11 - klo:10.17 »
Maksullisuudesta muodostuu rasite. Kehitys- ja tukipalvelujen kulut kasvaa ja se kierre ei tuo muuta kuin tien mikkilandiaan.

Miksi Ubuntua käytän on sen ilmaisuus-periaate, jota, oletan, myös suurin osa Linux käyttäjistä kannattaa. En kuitenkaan panisi vastaan jos joku haluaa lykätä firman pystyyn ja maksusta korjaa virheitä käyttiksissä, mutta sen olisi parempi olla vain vaihtoehto nykyisen järjestelmän rinnalla.

Jos, hypoteettisesti, Ubuntu muuttuisi maksulliseksi niin siirtyisin toiseen Linux järjestelmään. Arvostan Ubuntun helppoutta, mutta en niin paljoa että luopuisin periaatteestani. Sekä, jonkun tason säätäminen on myös hauskaa. Siinä aina oppii uutta.

Eli, käy miten tahansa niin meikäpoika ei enää maksullisuuden pariin palaa. Open source on minun nykyisyys ja tulevaisuus. Hyvine ja huonoine puolineen.

ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: ubuntu linux ja sen sujuva toiminta.
« Vastaus #2 : 02.06.11 - klo:16.13 »
No tietenkin on hyvät ja huonot puolet maksullisuudessa mutta jos ajatellaan niin että esim saisi vaihtoehtona todella loppuun viilatun ubuntun maksullisempana tai sitten tämän rinnalla olevan maksuttoman säädettävämmän version niin saisi jokainen valita mieltymyksensä mukaan..
Suurin ongelmahan on siinä että esim suomen atk ihmiset ovat painottuneet windows puolelle ja esim monet kodinkone myyjät eivät osaa yhtään mitään linux käyttiksistä,tämäkin kertoo osaltaan sitä että windows on niin valta asemassa ollut että muille ei ole sijaa annettu,ja harva liike uskaltaa ehdottaa paketti koneeseen asennettavaksi ubuntua tai muutakaan linuxia vaan siihen laitetaan heti windows 7 tai vista tai jopa xp käyttis,ja nykyään kun näitä valmiita käyttöjärjestelmä koneita on kokoajan enempi ja enempi tarjolla niin moniaat ei tajua että se käyttis ei todellakaan tule siinä ilmatteeksi mukana.!

Sen kone paketin hintaan on laskettu windows 7 hinta mukaan eli jotain 165-185€ lisä siinä koneessa on tätä käyttöjärjestelmä lisää,mutta ihmiset ovat niin sokeita ja eivät halua luopua siitä turvallisesta käyttiksestä joka on se windows,mutta toden sanotakseni,kyllä ubuntulla pärjää kotikoneessa jos vain netti ja pelit toimii,niin kaikki on ok.  :)

Ja eikös sovellus valikossa jo olekkin tälläisiä ohjelmia joista pitää maksaa ennenkuin niitä saa ladattua,joten mielellään olisi sellaisia maksu paketteja jotka ladataan ja olisi sitten rajattomasti käytettävissä,sellaista toivoisin saatavaksi sekä ennen kaikkea tuollainen ongelma sentteri palvelu olisi ubuntulle hyvä palvelu,sillä onhan windows koneille jo pitkän aikaa ollu help deskit yms.

Sitä paitsi jostain sitä on näille ilmaisillekkin jakeluille sitä sponsori puolta saatava ja rahoitusta ennen kaikkea,tai muuten käy niin että homma hiipuu hiljalleen sitten kasaan eikä mitään tukia yms olisi enää tarjolla,siitä minun huoleni enemmältikin juontaa,eli jos olisi sellainen vapaaehtoinen tuki rahasto ja jotain porkkanoita tarjolle niin kyllähän sitä osallistuisi sellaisella pienellä tuella,ja siitä nähden pysyisi käyttis ilmaisena yms,eli pitäisi pikku hiljaa ymmärtää se että jos ilmainen ohjelma on niin pitää siihen myös joskus satsata joku euro,ei paljoa mutta pikkaisen... :)
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11453
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: ubuntu linux ja sen sujuva toiminta.
« Vastaus #3 : 02.06.11 - klo:16.42 »
Minusta Windowsin hinta on liian korkea. Ehkä väärä paikka mainita, mutta kirjoitan silti. Eli tuo ~200€ hinta (kyseessä Windows 7 Home Premium Retail 64-bit) on 20% esimerkiksi tuhannen euron tietokoneesta eli aivan liikaa. Itse olen suunnitellut uutta pöytäkonetta, mutta pelien Windows vaatimus on aika vaikea kiertää. Olen myös miettinyt kannettavan mukana tulleen OEM Vistan käyttöä, mutta asennuslevy ei anna asentaa toiseen koneeseen, laista tai EULA ehdoista en tiedä. Lisäksi versiopäivitykset vaativat lisähinnan maksamista, mikä näin Ubuntu käyttäjänä tuntuu käsittämättömältä. Jos hinta olisi luokkaa 50€, senkin saattaisi jo hyväksyä. Tälle tielle Ubuntun ei kannata mennä (eikä menekkään, se on jo luvattu).
« Viimeksi muokattu: 02.06.11 - klo:16.44 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: ubuntu linux ja sen sujuva toiminta.
« Vastaus #4 : 02.06.11 - klo:16.59 »
Ubuntun pitkänajankehitys on turvattu Ubuntu Foundationilla, joka sai 10m$ alkupääomaa 2005. Tietääkseni tästä summasta ei ole käytetty centtiäkään, vaan rahoitus on hoitunut täysin Canonical Ltdn maksullisista toiminnoista. Näin ollen Ubuntun rahoitus näyttää olevan turvattu, vaikkakin Ubuntu Foundationin toiminta on aikas suljettua, ei vuosiraportteja.

Jos taas haluaa tukea Linuxia niin voit liittyä Linux Foundationin maksulliseksi jäseneksi. Tietääkseni Canonical on liittynyt tuohon projektiin, joten LF tukee myös Ubuntun kehitystä (EDIT. En tiedä, joten jätetään toi kohta pois).

http://www.linuxfoundation.org/about/join

Korjatkoon paremmin tietävät mahdollisia asiavirheitä.
« Viimeksi muokattu: 02.06.11 - klo:17.05 kirjoittanut japfin »

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: ubuntu linux ja sen sujuva toiminta.
« Vastaus #5 : 02.06.11 - klo:17.25 »
Ainoat säätämisen kohteet ovat olleet näytönohjain,adobe flash,moonlight. sekä turhien ohjelmien poistaminen käytöstä,ja web kameran toimivuus amsn joka edelleenkin on siinä vaiheessa että ei pelaa kuin ubuntu ubuntu välillä ...Muuten kaikki ohjelmat ja jutut on todella hvyin pelaavia sekä nuokin suurin osa "ongelmista" on jo ihan perus juttua asentaa toimintaan,mutta varmaan menee vielä pitkä aika ennen kuin voisi maksulliseksi tälläistä linux jakelua laittaa,ihan näitten perus ongelmien takia,sillä eihän sellaista käyttöjärjestelmää voida lanseerata myyntiin joka ei ole sata varmasti kaikkineen heti toimiva ilman yhtäkään säätämistä,eli siinä se stoppi tulee yleis kaupallisen ohjelman eteen,eli tuskin heti päästään näkemään maksullista ubuntua windows ohjelman vieressä jossain anttilassa... :)
Nämä mainitsemasi säädön kohteet joudut käymään läpi vaikka maksaisit melkein 200€ käyttiksestä. En muista oliko windowsissa edes flash valmiina mutta ainakin näytönohjaimen ajurit ja silverlightin joudut itse asentamaan myös kaupallisissa järjestelmissä. Viimeinen kokemus wijndowsista on 7 RC ja enemmän siinä oli säätämistä kuin Ubuntussa. Ja onhan noita kaupallisia linux jakelujakin mutta ei niissä isoa eroa ole ilmaisiin lähinnä jotain codekeja tai jotain mitä ei ole voitu laittaa ilmaiseksi jakoon sopimussyistä. Ilmaisia loppuun asti viilattuja ubuntuja löytyy vaikka kuinka paljon oma suosikki on Pinguy Os. Niin ja ei toi windows pakettikoneen hintaan vaikuta jotain 30-40€. Kohtuuttoman kallis windows on jos haluaa itse koota koneensa.

ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: ubuntu linux ja sen sujuva toiminta.
« Vastaus #6 : 02.06.11 - klo:20.12 »

Suomessa keskusyksikköjen hinnat ovat järettömiä kun vertaa mitä ulkomailta saa.eli 120e saa jo vastaavan 700€ koneen mitä suomessa,ja vieläpä postikuluineen!!
Eli vähän siis suomen kaupankäynnissä sitä voittoa on ja käyttiksiä saa kyllä mistä vain eikä niistä tarvii maksaa mitään,mutta tietenkin paketti koneeseen on laskettu sisään se hinta,eli jos ostat 700€ koneen niin kyllä siitä rapiat 100€ on sitä ohjelma lisenssi maksua windowsille.!

Ja mitä itse koneen rakenteluun tulee niin en itse ainakaan windows koneiksi niitä enää rakenna vaikka saisinkin käyttiksen ilmatteeksi siihen,sillä ubuntu ja muut linuxit ovat se juttu joka vetää ja miellyttää ihan sen takia että näitä on kiva käyttää,ja tyttöystävänikin tykkää ubuntusta läppärissään ja vaikka olisi windows 7 toisella koneen omalla kovolla tarjolla niin ei halua sitä laitettavaksi.  ;D

Totta tuokin että windows koneen kyseessä ollessa niin jokaiselle ulkopuoliselle laitteelle on aina laitettava ajurinsa erittäin.eli jos laitat näytönohjain kortin niin sille on oltava ajurit ja jutut,tai jonku muun laitteen laitat esim raid ohjaimen koneen sisälle niin sillekkin taisi pitää olla ajurit,mutta ubuntuun ei tarvitse kuin laittaa kortti sisälle niin pelaa hyvin ja tällä hetkellä kuusi kovalevyä tarvittaessa sisäisesti käytössä.eli aika kivutonta tämä laajentaminen,ja kun prosessorin vaihdoin niin sekin vain paikoilleen eikä mitään muutoksia tarvinna tehdä,mutta windows koneessa muistaakseni pitää aktivoida käyttis uudelleen... ::)

Itse olen muinoin maksullisista linux jakeluista käyttännä red hat ja mandragea.
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11453
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: ubuntu linux ja sen sujuva toiminta.
« Vastaus #7 : 02.06.11 - klo:20.51 »
Suomessa keskusyksikköjen hinnat ovat järettömiä kun vertaa mitä ulkomailta saa.eli 120e saa jo vastaavan 700€ koneen mitä suomessa,ja vieläpä postikuluineen!!
Mistä muka saa 120€ koneen joka täällä maksaa 700€? Pic or it didn't happen! ;)
Tai ehkäpä linkki tässä tapauksessa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Turbineair

  • Vieras
Vs: ubuntu linux ja sen sujuva toiminta.
« Vastaus #8 : 03.06.11 - klo:01.11 »
Hyvä, että edellä jo kiiteltiin.
Mie kun oon niin kaino, enkä ole pahemmin seurannut extremenörtti uutisia.

Mutta versiokehitystä käyttäneenä näyttää ilmiselvältä, että mennään kohti asenna ja käytä trendiä. Ongelmaksi jää tällöin "puhtaan pöydän" asennuksen "tuki" edelliseen/seuraavaan versioon. Eli: Home kansio (+"vastaavat") pitäisi asennuksissa (oletuksena) osioida niin että sen olemassaolo tunnistetaan jo asennusvaiheessa ja se on käytettävissä kaikissa yhteensopivissa versioissa ja variaatioissa.

Otanpa itseltäni annettuna:
Jos teen kuuliaisesti puolen vuoden välein puhtaan asennuksen, niin neiti zubuntu voisi voisi myös niiata kohteliaasti vastaan, eikö? Edes vähän...

Suoraan sanoen "kehitys" haiskahtaa ajoittain "intellektuellien" neppiskisalta, jossa kaikki osallistujat pukeutuvat aikuisten vaippoihin ja ainut sallittu kommunikaatiomuoto on jokeltelu. Sitten vaan seurataan miten ne pikkuautot hassusti poukkoilevat ympäri hiekkalaatikkoa...

Esimerkkinä vanhoista versioista: "Joku ylisuojelevainen vanhempi halusi suojella lastensa korvia kuulovauriolta, jonka seurauksena koko distron oletus volumetasot minimoitiin niin, että elokuvien ääntä ei saanut kuuluviin enää kirveelläkään". Voi herranduudelis!

Väärinymmärrysten välttämiseksi on sanottava, että kehitystä kyllä oikeastikin tapahtuu, mutta näin loppukäyttäjän silmin sen lineaarisuutta on aika ajoin vaikeata havaita. Joten siirrynkin tästä sujuvan aasinsillan kautta seuraamaan bbc:n dokkaria "All Watched Over by Machines of Loving Grace 2011".