Kirjoittaja Aihe: Miksi scanneriajureita ei päivitetä (RATKAISTU)  (Luettu 2217 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Kokeilin cd-levyltä Ubuntu 11.02 beta2:sta ja usb-skanneri Canonscan Lide 200 toimi siinä. Samoin Sane ilmoittaa sivuillansa tukevansa jo tätä skanneria. Miksi 10.04 lts ei voi saada suoraan mainittua päivitystä? Aikanaan oli Openoffice Orgin kanssa sama ongelma jossain aikaisemmassa Ubuntu-versiossa. Tuntuu hölmöltä että pitää vaihtaa versiota vain saadakseen jonkun ajurin toimimaan.
Latasin Debianin sivulta pakatun tiedoston kyseisestä ajurista, mutta en ymmärtänyt, miten sen voisi asentaa. Paljon tärkeämpää kuin saada puolivuosittain kokonaan uusi versio, olisi saada päivityksiä laiteajureihin.. En ymmärrä, miksiniin ei tehdä?
« Viimeksi muokattu: 02.06.11 - klo:20.32 kirjoittanut Pontus12 »

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miksi scanneriajureita ei päivitetä
« Vastaus #1 : 20.04.11 - klo:18.50 »
Ajurit ovat useimmiten osa kerneliä (=ydin eli itse Linux). Ydin taas päivittyy uuteen versioon vain jakelupäivityksessä. Sitä ei päivitetä, koska se voisi muuttaa järjestelmän toimintaa ja osa muistakin paketeista pitäisi päivittää. On siis helpompi ja parempi tuoda uudet versiot vain jakelupäivityksistä.

On myös sellaisia jakeluja joissa käytetään rolling release tyyppistä julkaisutapaa, jolloin ainoastaan asennuslevyistä tehdään uusia versioita ja jakelua ei erikseen päivitetä uuteen versioon. Näitä ovat Arch (vaatii jonkin verran harrastuneisuutta) ja Linux Mint Debian (aloittelijaystävällinen). Näissä huonona puolena ovat ajoittain hajoavat ohjelmat (en tiedä miten yleistä se on, en itse käytä tuollaisia jakeluja).

Myös Ubuntuun on mahdollista päivittää uusin ydin. Sen saa tästä PPA:sta (Launchpadin pakettivarasto): https://launchpad.net/~kernel-ppa/+archive/ppa

PS. Kai nuo scannerin ajurit kuuluvat kerneliin?
« Viimeksi muokattu: 20.04.11 - klo:18.51 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Vika/fiba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.04.11 - klo:20.30 »
Lainaus
Miksi scanneriajureita ei päivitetä
en tiedä, mutta ilmeisesti ei ole kysymys kernelin osasta kuten Tomin epäilee.
Lainaus
Miksi 10.04 lts ei voi saada suoraan mainittua päivitystä?
Kyllä voi saada, muttei suoraan virallisista pakettlähteistä. Sen sijaan epävirallisesta lähteestä eli
PPAsta ajurin saa: https://launchpad.net/~stef-dev/+archive/sane-backend-genesys
Jokaisen on arvioitava itse riski, joka epävirallisesta lähteestä asentamisessa on, mutta en pidä ppata
noin periaatteessa epäluotettavana. mut ken tietää

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #3 : 20.04.11 - klo:22.29 »
Lainaus
Miksi scanneriajureita ei päivitetä
en tiedä, mutta ilmeisesti ei ole kysymys kernelin osasta kuten Tomin epäilee.
Joo. Tuo tuli mieleeni, kun olin kirjoittanut viestini. Mutta noinhan se on yleensä Linux-jakeluissa monien ajurien kohdalla (mm. wlan, dvb-t, avoimet näyttisajurit). Ja ohjelmat muutenkaan ei yleensä päivity jatkuvasti (bugikorjaukset kyllä tietenkin), vaan ainoastaan julkaisupäivityksissä, koska niillä on riippuvuuksia.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.04.11 - klo:12.24 »
Kiitos vastauksista. Ne selvittivät osaksi asiaa, mutta mielestäni eivät kokonaan, mikä tosin voi johtua tietämättömyydestäni. Uskon että moni Ubuntun käyttäjä joutuu hyväksymään ulkopuolisia ajureita ja ohjelmia. Videon saa kunnolla toimimaan vasta, kun asentaa medibuntun ohjelmalähteet. Sitä enen oli automatix ja Easy Ubuntu. Laiteongelma on mielestäni Ubuntun Achilleuksen kantapää. Sillä on valtavasti hienoja ohjelmia, mutta ainakin skannereissa ja joissakin printtereissä on ongelmia. Miksi tätä ppa-ajurien asentamista ei voisi tehdä helpommaksi. Minä saatan vielä uskaltautua asentamaan sellaisen ja olen kerran asentanutkin. Sen tekemiseen menee meikäläisellä kuitenkin turhan paljon aikaa, ja  monelle sellainen saattaa oilla ylivoimainen este. Haluaisin suositella Ubuntua kaikille tuttavilleni, mutta laitteiden yhteensopimattomuus on este siitäkin huolimatta, että linux on yleisesti ottaen parantunut paljon tässä suhteessa. Olisi hienoa, jos jotkut osaavat ihmiset tekisivät laiteajurien asentamisen helpommaksi.

Nyt todennäköisesti odotan seuraavaa jakelua enkä lähde yrittämään ppa-asennusta. Sain edellisen kerran sen toimimaan vasta kyseltyäni  apua täältä. Gnomen sivulla ollut ohje ei toiminut minulla. Seuraavan läppärin kohdalla olen vakavasti miettinyt Macia, mutta siinä on laiteajurien lisäksi oikeastaan vain yksi piirre, jota kaipaan: nimittäin virrankäyttö. Olisi hienoa jos voisi kuten siinä avata koneen ja kaikki oliksi valmiina hetkessä. Valmiustila toimii Ubuntussa minun läppärissäni, mutta lepotilan käynnityminen on hidasta ja yleensä sekoittaa tulostuksen, niin että kone on käynnistettävä uudelleen. Toivottavasti tuollainen ominaisuus tulee vielä Ubuntuunkin.

juyli

• Vieras
« Vastaus #5 : 21.04.11 - klo:17.32 »
Miksi 10.04 lts ei voi saada suoraan mainittua päivitystä?

Linux-kehitys on nopeaa, ja vuoden vanha LTS-versio on vakaa, ja sellaisena se yhä pysyy, kun sitä ei liiemmin "korjailla" selviä bugeja ja tietoturvaa lukuunottamatta. PPA-repot ovat varmasti ihan turvallisia, mutta tuollaiset epäviralliset päivitykset voivat rikkoa järjestelmää - sillä niitä ei ole testattu riittävästi.
Yleensä linux-jakelut käyttävät vapaata koodia, joten jotkin koodekit, eivät ole oletuksena tarjolla jakeluun. Medibuntut kuuluvat epävirallisiin lähteisiin, joita ei virallisesti tueta.
Ns. ajuriongelma liittyy läheisesti siihen, etteivät laitevalmistajat, joiden tehtävä olisi tehdä omiin laitteisiinsa toimivat ajurit (tai tarjota riittävät speksit avoimien ajureiden tekemiseksi), tyytyvät tekemään ajurit vain joihinkin Windows-järjestelmiin.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.06.11 - klo:20.32 »
Ymmärrän, mutta silti ikävää.