Tervetuloa Foorumille
Kysymyksessäsi on monta kohtaa ja niihin on monia vastauksia, mutta tässä alkua.
1. Koneen sisäiset kovalevyt
Nämä kannattaa tosiaan liittää valmiiiksi jotta tulevat mukaan käynnistyksessä. Tämä tapahtuu System - Administration - Disk Utility (Järjestelmä - Järjestelmänhallinta - Levytyökalu) apuohjelmalla. Tosin itse en ole käyttänyt tätä, vaan tämä tehdään perinteisesti editoimalla /etc/fstab -tiedosto oikeanlaiseksi. Kumpiakin pitää osata käyttää ja vielä varovasti, jotta ei sotke tai tuhoa mitään. Kysy tarkennuksia, niin saat kyllä neuvoja täältä.
EDIT: No, niitähän ohjeitahan putkahti jo tuohon yläpuolelle.
2. Verkkolevyt
Ilmeisesti käytät interaktiivista tapaa hakea verkkolevyn. Itse en käytä näin, vaan:
Places - Connect to Server - Windows share (Sijainnit - Yhdistä serverille - Windows jako). Tähän formiin kun syöttää tiedot ja ruksittaa Bookmarks (Kirjanmerkki), niin saa Places (Sijainnit) alle Kirjanmerkin, josta saa helposti ja nopeasti verkkolevyn käyttöön.
Verkkolevyn automaattinen käynnistäminen ei minulla ole käytössä ja on minun käytössäni melko turhaa, koska kirjanmerkillä saa sen helposti auki. Voi olla, että automaattikäynnistyksessä on omat ongelmansakin.
3. Rytmilaatikko
En käytä sitä, koska isommalla massalla tuonkaltaiset ohjelmat eivät toimi. Käytän yhdistelmää ohjelmista: Nautilus (normaali tiedostosselain ja taustalla järkevä ryhmittely musiikille), Catfish -hakuohjelma ja Totem (normaali elokuvasoitin) musiikin soittoon, jonka voisi tässä järjestelmässä korvata millä hyvänsä yksinkertaisella soittimella.
4. Musiikin ja videon häipyminen kesken soiton
Voi olla, että verkkosi ei jostain syystä toimi ihan kunnolla eli johtuu juuri tuosta mistä kirjoitit. Tähän voisi löytyä omat lääkkensä käyttää verkkoa hieman eri tavalla. Koneen käynnistäminen tuskin on tarpeen, yritä ensi kerralla tehdä vain logout ja login. Tekemällä aidon Samba mountin, verkko voisi toimia paremmin - tämä vaatisi lisäohjeistusta.
Yksi vaihtoehto on, että soitto-ohjelmasi ei toimi oikein. Mitä ohjelmaa käytät? VLC (löytyy normaaleista asennuspaikoista) voisi olla kaikkein varmatoimisin videoilla. Itse käytän siis tätä perusohjelmaa, Elokuvasoitin (Totem) musiikinsoittoon, mutta en kovinkaan usein soita verkon yli. Ajan työasemalla varmuuskopion tiedostopalvelimelta rsync:llä ja yleensä soitan tästä varmuuskopiosta käsin, joten en osaa ottaa kantaa siihen miten se toimii verkon yli operoitaessa.
... ehkä näillä pääsee alkuun ...