Kirjoittaja Aihe: PDF tiedoston muokkaaminen (Ratkaistu)  (Luettu 6818 kertaa)

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
PDF tiedoston muokkaaminen (Ratkaistu)
« : 23.01.11 - klo:20.10 »
Latasin erään laitteen yli 200 sivuisen käyttöohjeen CD:ltä ja tallensin syntyneen PDF (Evince) tiedoston kotikansiooni. Otin siitä kopion työpöydälle ja olen yrittänyt muokata sitä niin, että poistaisin tiedostosta minulle tarpeettomat sivut.

Tämän palstan hakutoimintojen tietojen perusteella asensin Synapticilla ohjelman PDF Editor (pdfedit), mutta en osaa käyttää sitä. Olen päässyt niin pitkälle, että saan avattua tiedoston em. ohjelmaan ja saan sieltä sivun valittua, mutta englantia taitamattomana en pääsen varsinaiseen asiaan eli sivun poistamiseen tiedostosta. Jos yritän del napilla poistaa sivun se ei poistu ja jotakin erroria ilmestyy sivun viereiseen valikkoon. Olen ymmärtävinäni, että sivu on vain lukutilassa. Eli eikö minulla ole oikeuksia poistaa sivuja?

Löytyisikö täältä ko. ohjelman käyttäjää, joka osaisi antaa neuvoja.
« Viimeksi muokattu: 25.01.11 - klo:11.04 kirjoittanut jusssi »

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: PDF tiedoston muokkaaminen
« Vastaus #1 : 23.01.11 - klo:22.05 »
Kokeile mieluummin pdfsam tai pdf-shuffler ohjelmia.  ;)

Tuli joskus testattua noita kumpaakin, kun piti korjailla yhtä satasivuista dokumenttia. Oli näet semmoinen document centrellä skannattu pumaska, jossa oli muutama turha (tyhjä) sivu poistettavaksi ja muutama huono kuvasivu jotka piti korvata paremmalla. Noilla homma tuli hoidettua, vaikka kumpaakaan en voi kehua täydelliseksi tai edes täysin toimivaksi. En tosin enää muista mistä kiikasti. Olisikohan ollut että toinen oli hyvä purkamaan ja toinen kokoamaan? ;D

Lisäsin linkit noiden sivuille. Molempia näköjään päivitetään ahkerasti, joten nykyversiot on todennäköisesti paremmat.
« Viimeksi muokattu: 24.01.11 - klo:01.00 kirjoittanut retu »

Storck

  • Vieras
Vs: PDF tiedoston muokkaaminen
« Vastaus #2 : 23.01.11 - klo:22.50 »
Kokeile mieluummin pdfsam tai pdf-shuffler ohjelmia.  ;)

Tuli joskus testattua noita kumpaakin, kun piti korjailla yhtä satasivuista dokumenttia. Oli näet semmoinen document centrellä skannattu pumaska, jossa oli muutama turha (tyhjä) sivu poistettavaksi ja muutama huono kuvasivu jotka piti korvata paremmalla. Noilla homma tuli hoidettua, vaikka kumpaakaan en voi kehua täydelliseksi tai edes täysin toimivaksi. En tosin enää muista mistä kiikasti. Olisikohan ollut että toinen oli hyvä purkamaan ja toinen kokoamaan? ;D

Saako muokattua muutenkin kuin sivuja poistamalla? Sivun sisaltoa muutettua? sori aakkoset

Laiskamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Vs: PDF tiedoston muokkaaminen
« Vastaus #3 : 24.01.11 - klo:00.16 »
Laiskaks haukutaan vaikka mitään en oo tehny!

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: PDF tiedoston muokkaaminen
« Vastaus #4 : 24.01.11 - klo:01.16 »
Saako muokattua muutenkin kuin sivuja poistamalla? Sivun sisaltoa muutettua? sori aakkoset
Ei!

Ei ollut noita enää asennettuna, joten piti vähän virkistää muistia. PDF-Shuffler simppeli python ohjelma, jolla voi lisätä, poistaa tai pyörittää sivuja. Sivujärjestystä voi muuttaa hiirellä vetämällä. Tuo pdfsam on hieman monipuolisemman (tai ainakin monimutkaisemman) oloinen. Tehty javalla.

Inkscape piirto-ohjelma on myös kohtuu helppo "pdf-editori". Siihen voi importata yhden sivun pdf-dokumentista piirustukseksi. Sitä voi sitten muokata vapaasti ja tallentaa svg-tiedostoksi tai tulostaa takaisin pdf-muotoon.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4008
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: PDF tiedoston muokkaaminen
« Vastaus #5 : 24.01.11 - klo:10.17 »
Mainitaan nyt vielä maksullinen mutta halpa Qoppa Softwaren PDF Studio, joka minulle taannoin oli suunnattomaksi avuksi PDF:ien kanssa räpeltämisessä.

Tosin komppaan myös retua: Inkscapea kannattaa kokeilla. Olen täytellyt sillä esim. sellaisia PDF-lomakkeita, joita tekijä ei ole osannut tai viitsinyt tehdä täytettäviksi vaan ajatellut ne tulostettavan ja kynällä täytettävän.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: PDF tiedoston muokkaaminen
« Vastaus #6 : 24.01.11 - klo:12.11 »
Kokeile mieluummin pdfsam tai pdf-shuffler ohjelmia.  ;)



Asensin pdf shufflerin ja on tosiaan kuin tehty tarpeisiini. Ei minun tarvitse muuta kuin poistaa sivuja.

Ainoa pikku ongelma on se, että sivut latautuvat ruudulle niin pienikokoisina, ettei niiden sisällöstä tahdo saada selvää. Sivunumerointiakaan ei voi käyttää tunnistamiseen. En löytänyt keinoa, jolla suurentaa tiedoston sivua.