Kirjoittaja Aihe: Miniläppäri 901 ongelmat jatkuvat  (Luettu 6688 kertaa)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Miniläppäri 901 ongelmat jatkuvat
« Vastaus #20 : 15.11.10 - klo:00.05 »
Ubuntussa oletuksena olevasta network-managerista klikkaat kuvaketta ilmoitusalueella oikealla ja otat täpän pois kohdasta "ota langaton verkko käyttöön". Voit kokeilla myös ohjelmaa nimeltä eee-control, jossa tulee muitakin mukavia ominaisuuksia mukana.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1554
    • Profiili
Vs: Miniläppäri 901 ongelmat jatkuvat
« Vastaus #21 : 15.11.10 - klo:11.35 »
En malta olla sanomatta: :)

Jos oikeasti ei tarvitse wlania: voi disabloida sen biosissa, Bootin aikana (Asusin logon näkyessä) vaan F2 napilla bootti poikki ja muistaakseni toisella välilehdellä on valikko. Siitä vaan disbled valinta wlanille bluetoothille ja kameralle niin lakkaavat syömästä sähköä. Se valinta täytyy tallettaa F10 napista.

WLAN ledi ei välttämättä elä samaa elämää kuin itse WLAN radio. Pelkkä ledikin syö sähköä 10-20 mA. EDIT: se syttyy ja sammuu Fn+F1 napeilla. (normaalisti, mutta voi olla toisinkin)

Osiointia voi muuttaa levyltä Gpartedilla. Ota varmuuskopiot ensin! Aja livenä jotain Linuxia tikulta ja käynnistä Gparted. Osioi 4 Gt.n levylle pelkkä / juuriosio. Tee pieni swap-osio 100-200 Mt 16 Gt.n levyn puolelle ja loput siitä /home osioksi. Pidä huoli, että varmuuskopiot on tehty ensin! Älä tee valintaa "tee uusi osiotaulu" siis älä tee sitä! Osiotaulusta valitset 4 Gt.n levyltä sen osan/osat, joka on jäljellä /juuriosiolta ylijäämää ja valikosta poistat sen. Se muuttuu vapaaksi ja sisältö menee bittien taivaaseen. Hiirellä sitten venytät /juuren täyttämään koko 4-gigaisen. 16-gigaisen joko ensin vapautat kaikista, jolloin senkin sisältö katoaa, tai hiirellä venytät sen alkupäähän vapaan tilan swapille merkittäväksi (swap ei ole edes kovin tarpeellinen) ja loput venytät /home osioksi. Ota varmuuskopiot ekana!

Minulla on 4 gigaisella 1 giga vapaana, kun en pidä mitään turhake-ohjelmia. Erillisen /home osion ansiosta voin asentaa uuden / tiedostojärjestelmän ja samalla säilyttää omat asetukset ja kansiot /home osiolla koskematta siihen. Mutta teen silti varmuuskopiot! :)

EDIT:
Se 4-gigainen on vähän nopeampi. Siksi / osio sille. Lisäksi, jos on SSD muisti, kannattaa vähentää muistinkirjoitusta: http://wiki.ubuntu-fi.org/Asus_EEE_901_konfigurointi#head-21ed3b00a5a9fcb4ef8e0eb2e9fe4e49d089d5a5
« Viimeksi muokattu: 15.11.10 - klo:11.41 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Miniläppäri 901 ongelmat jatkuvat
« Vastaus #22 : 16.11.10 - klo:00.15 »
Kiitoksia taas kaikille vihjeistä!

Nyt on wlanit sun muut turhuudet disabloitu ja ledi siististi pimeenä.

Tuosta kovalevyn partitionnista täytyy vielä kysästä, jos joku tietää.
Epäilen, että minulla on monen epäonistuneen boottauksen ja versiosotkujen yms. jäljiltä turhaa tavaraa kovalevyllä. Haluaisin saada koneen täysin puhtaaksi kaikesta turhasta ja tekisi mieli formatoida kovalevyn molemmat osiot. Voiko sen tehdä, jos sen jälkeen laittaa 4 G:n osalle vain /  ja 16 G:n osalle /home. Ja tälle jälkimmäiselle vielä se SWAP osa?
Toimiiko boottaus tikulta ja kone tällaisen jälkeen? Tai siis pitäsikö sen toimia, jos tekee oikein?

Göran




Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Miniläppäri 901 ongelmat jatkuvat
« Vastaus #23 : 16.11.10 - klo:00.17 »
Kaikki tiedot koneeltahan tuossa menee, mutta kyllä sen npoin saa toimimaan. Itselläni on juuri noin tehty, pois lukien swap, jota pidän omassa käytössäni turhana. Muistinkulutus ei kuitenkaan nouse juuri koskaan yli 500 Mt:n.

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Miniläppäri 901 ongelmat jatkuvat
« Vastaus #24 : 20.11.10 - klo:00.29 »
Yeee!

Nyt kaikki pelaa! Tein juuri noin, vieläpä sain swap-osionkin lisättyä ja nyt kaikki toimii. Kokeilen parasta aikaa Ubuntu 10.10 netbook versiota, mutta jotenkin vierastan sitä. Vaikutta sotkuiselta, vaikka piti olla pelkistetty. Mutta nou hätä, nyt minulla on systeemit selvillä ja voin usb-tikulta ajaa koneeseen minkä ubuntun haluan. Huomenna katson, miten akku kestää tuon netbookin kanssa ja ellei se eroa ubuntun perusversiosta, palautan viimeksi mainitun.
Akku menee joka tapauksessa uusiksi, siinä on nyt käynnistysilmoituksen mukaan enää 46.6 % alkuperäisestä kapasiteetista.

Göran

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Miniläppäri 901 ongelmat jatkuvat
« Vastaus #25 : 20.11.10 - klo:15.01 »
Jos Göran viitsit, niin voitko kokeilla esim. 9.04:n asennustikulla livenä ajettuna, paljonko akku kestää? Pitäisi omalla koneella testata tuota, mutta kun se on palvelimena ja siinä pyörii kaikenlaista, sitä ei mielellään sammuttaisi.

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Miniläppäri 901 ongelmat jatkuvat
« Vastaus #26 : 20.11.10 - klo:20.38 »
Jos Göran viitsit, niin voitko kokeilla esim. 9.04:n asennustikulla livenä ajettuna, paljonko akku kestää? Pitäisi omalla koneella testata tuota, mutta kun se on palvelimena ja siinä pyörii kaikenlaista, sitä ei mielellään sammuttaisi.


Versiota 9.04 en ole testannut, mutta olen nyt testannut 10.10 netbookin akkukeston ja se vaikuttaisi olevan hieman parempi kuin 10.10 perusversiolla. Eron suusruusluokka on että perusversiolla akku kesti vain vähän päälle 2 t ja netbookilla täydet 3 t. (Teho-akku 6600 mAh, mutta se on siis huono, kapasiteetti vain 46.6 %)
Olen nyt saanut netbookin näyttämään siistiltä ja se toimii muuten hyvin, mutta mobile broadband ei minulla toimi vaikka se toimi perusversiossa. Myös adobe flash playerin kanssa on ongelmia, en ole saanut sitä ladattua.

Eikö 9.04:llä ole se ongelma, että sen tuki loppuu pian? Muuten voisin ajatella siirtyväni siihen. Jos ehdin, voin silti testata sen akunkestoa, koska kiinnostaisi tietää, miten suuria eroja näissä on. Mutta nyt en ehdi ainakaan viikkoon sitä tehdä, koska minulla ei ole sitä valmiina tikukka ja lataaminen verkosta kestää minun yhteydelläni lähes 2 t. Ellei sellainen homma onnistu, että saisin pöytäkoneellani tehtyä käynnistystikun käyttämällä cd: tä lähteenä. Minulla nimittäin on 9.04 cd, mutta tavitsen sen tikulle eeepc:tä varten. Jos se onnistuu, voisin ensi viikon aikana mahdollisesti ehtiä, mutta en ole siitäkään nyt ihan varma.

Göran

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1554
    • Profiili
Vs: Miniläppäri 901 ongelmat jatkuvat
« Vastaus #27 : 20.11.10 - klo:21.14 »
Käynnistyslevyn luonti työkalulla on helppo tehdä levystä tikku.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo