Ihan hyviä pointteja qwertyyllä tietysti.
Mutta ei tämä nyt aivan näin yksinkertaista ole. Kyllä markkinoijat ovat paljon ovelampia ja käyttävät hyväkseen trendejä.
Viimeisestä asiasta, että onko kenellekin pakkomyyty jotakin - mielestäni täysin irrelevanttia. En puhu nyt omasta puolestani, enkä siitä mitä minä ITSE olen tehnyt, vaan siitä mitä haluaisin markkinoiden yleensä olevan. Nimittäin ei näitä koneita minulle tehdä vaan markkinoille YLEENSÄ ja silloin se mitä kaupasta löydän on se mitä YLEENSÄ tehdään. Nimittäin joulukuun mopoläppäri ostos, ei minun vaan jonkun muun, olisi ollut (joku) Linux versio jos niitä olisi ollut kaupoissa (Verkkokauppa, DataSystems, Tietoasema, anttilat, mustatpörssit ja muut tällaiset) - mutta kun ei ollut enkä ole niitä näissä nähnyt pitkään aikaan. (Wintel:llä on FitPC, mutta sehän on eri).
Joten valinta kohdistui koneeseen jossa on XP, se 10 US $:n versio, joten M$ vero oli varsin pieni. No, sehän ei sitten kiva kyllä, Ubuntussa kunnolla toimikaan. Joten se tästä yleisestä trendistä ja sen vaikutuksesta itse kullekin. (Itse en osta mitään käyttistä pakkomyynnillä, koska rakennan koneeni itse, mutta tämä on täysin off-topic juttu)
Tämä mopoläppäreiden suurentaminen 9":n koosta aina 14":aan asti on paljon ovelampi juttu sekin - ei todellakaan mikään kuluttajien ykkösvaihtoehto. Tietystihän monet valmistajat jotka jäivät jälkeen, kuten Dell ja HP, toivat markkinoille näitä isompia koneita kun eivät muuhun siihen hätään pystyneet. Mainostipa DELL jopa että heillä on "markkinoiden suurin miniläppäri". Tämä on mainoksena samaa luokkaa kuin aikoinaan Neuvostoliiton työnsankaripalkinto joka annettin it-expertti Makaroville, joka oli kehittänyt maailman suurimman mikroprosessorin, 10 x 15 cm. No, 99% ihmisistä ei tässä Dellin mainoksessakaan nähnyt mitään hauskaa, vaan otti sen todesta. He saivat mukavasti pelattua aikaa sille, että pääsevät markkinoille mukaan. Kun koneiden kokoa suurennettiin, saatiin koneista paremmat katteet, voitiin käyttää tehokkaampia komponentteja, jolloin käytetty XP:kin alkoi siinä toimia (sehän ei Flash levyille olisi mahtunutkaan kunnolla kaikkien päivitysten jms jälkeen). Tämä oli tietysti vanhoille valmistajille ja Microsoftille win-win tilanne. Onnistuivat tässäkin hyvin.
Nimerkki: Hyvän flash-levyllä varustetun Asus 9":n mopoläppärin omistaja, UBR 9.04-käyttiksellä. Tämä on se aito mopoläppäri