Kirjoittaja Aihe: digi-tv kortti?  (Luettu 2981 kertaa)

trevori

• Käyttäjä
    • Profiili
digi-tv kortti?
« : 07.10.10 - klo:06.41 »
Telkkari sanoi työsopimuksen irti, niin mikä tv-kortti pelaisi suoraan ubuntu 10.04:sessa? Ei ole väliä onko kaapeli tai antenni-kortti ja millä ohjelmalla olette katselleet?

mrl586

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: digi-tv kortti?
« Vastaus #1 : 07.10.10 - klo:12.59 »
Terratec T2 ja Kaffeine

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 07.10.10 - klo:13.47 »
DVB-T:

Hauppauge Nova-T (500) ja Technotrendin budget-mallit ovat turvallisia valintoja PCI-väylään, mutta useimmat muutkin kortit toimivat.

USB-väylään suosittelen Hauppauge Nova-T Stickiä tai jotain vastaavaa Dibcomin piirisarjaan perustuvaa laitetta. Myös kahdella virittimellä varustettuja tikkuja ja kortteja on markkinoilla ja ne tunnistaa yleensä "diversity"-tuesta, joka mainitaan laitteen nimessä tai kuvauksessa. Dibcomin virittimet toimivat heikolla signaalilla paremmin kuin halvemmat laitteet.

Jos antennisignaali on hyvä, halpislaitteet ovat myös käyttökelpoisia. Esimerkiksi AF9015-pohjainen A-link DTU toimii.

Huom! Useimmat DVB-T-vastaanottimet tarvitsevat toimiakseen firmwaren. Tarvittavat tiedostot saa Ubuntuun helpoimmin asentamalla paketin linux-firmware-nonfree.

DVB-C:

Technotrend C-1500/1501 (PCI)
Satelco EasyWatch DVB-C (PCI)
Terratec Cinergy 1200 DVB-C (ei Terratec Cinergy C, joka on vaikea saada toimimaan ja jonka CI-lisälaite ei toimi Linuxissa)

Anysee (USB2, kortinlukija ei toimi Linuxissa)

HD-vastaanottoa varten tarvitset CI:llä varustetun vastaanottimen (Technotrend tai Satelco) ja maksukortin kanssa paritetun CA-moduulin.

Laajempia listauksia tuetuista laitteista:

http://linux.fi/index.php/Linux_ja_digi-tv#Sovittimet
http://linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-C_Devices
http://linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_Devices

Käytän tallentamiseen ja katseluun VDR:ää. Kaffeinesta kannattanee kokeilla versiota 0.8.8 (kaffeine-kde3 tässä PPA:ssa), koska Ubuntu 10.04:ssä oleva 1.0pre3 on osittain buginen. Me TV voi myös riittää peruskäyttöön.
« Viimeksi muokattu: 07.10.10 - klo:13.53 kirjoittanut nm »

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.10.10 - klo:14.31 »
Pitkälti samaa mieltä nm kanssa, itsellä käytössä tuo a-link ja technotrend DVB-C virittimiä, molemmat on helppo ottaa käyttöön. Tuosta kaffeinesta sen verran että vaikka olen tällä foorumilla parjannut uusinta versiota niin nykyisin se toimii ihan mukavasti eikä ole sellaisia bugeja kuin aikaisemmin. VDR on taas hieman haastavampi virittää toimintaan.

trevori

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 08.10.10 - klo:06.51 »
Kiitoksia vastauksista. Täytyy laittaa hankintaan joku noista

DonJuha

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 08.10.10 - klo:12.28 »
Tuosta DTU:sta on myynnissä useampaa mallia. Mulla on DTU(h), joka ei ainakaan suoraan toimi ongelmitta. MythTV:n kanssa välillä toimi ja välillä ei. Ostin tilalle Terratecin XSS:n, jossa on juuri tuo ibcomin piiri ja se toimii ongelmitta. DTU:n voin myydä, jos joku uskoo saavansa sen toimimaan.

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 09.10.10 - klo:06.49 »
Tuosta DTU:sta on myynnissä useampaa mallia. Mulla on DTU(h), joka ei ainakaan suoraan toimi ongelmitta. MythTV:n kanssa välillä toimi ja välillä ei. Ostin tilalle Terratecin XSS:n, jossa on juuri tuo ibcomin piiri ja se toimii ongelmitta. DTU:n voin myydä, jos joku uskoo saavansa sen toimimaan.

Mulla on toi DTU(h) ja en minä ole huomannut ainakaa mitää ihmeellistä ongelmaa. Tosin olen aina ottanut ajurit Antin omasta reposta, johon hän joskus aikoinaan teki joitain fixejä qt1010:aan. En tiedä onko noita integroitu päähaaraan..

DonJuha

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.10.10 - klo:13.01 »

Mulla on toi DTU(h) ja en minä ole huomannut ainakaa mitää ihmeellistä ongelmaa. Tosin olen aina ottanut ajurit Antin omasta reposta, johon hän joskus aikoinaan teki joitain fixejä qt1010:aan. En tiedä onko noita integroitu päähaaraan..

Mäkin törmäsin noihin ajureihin, mutta en edes kokeillut niillä. Laiska kun olen, niin en jaksanut tutkia miten ne toimisi kernel-päivityksissä. Tarkoitus on pitää tuo TV-kone mahdollisimman kevyellä säätämisellä.