Kirjoittaja Aihe: Osiossa tavaraa, joka ei näy levynkäytön analyysissä [RATKAISTU]  (Luettu 5770 kertaa)

Manco

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Osiossa tavaraa, joka ei näy levynkäytön analyysissä
« Vastaus #20 : 26.11.09 - klo:01.05 »
Siis jos jo olen hakemistossa /var/spool, niin

sudo rm -R cups/tmp ?

Tuo poistaa myös itse tmp-hakemiston, mikä voi olla haitallista. Mieluummin vaikka näin: sudo rm -R cups/tmp/*

...äh, olin sen verran malttamaton, että meni tuo kansiokin. Onko tarpeen tehdä kansio takaisin komennolla mkdir?

juyli

• Vieras
« Vastaus #21 : 26.11.09 - klo:01.11 »
...äh, olin sen verran malttamaton, että meni tuo kansiokin. Onko tarpeen tehdä kansio takaisin komennolla mkdir?

En usko. Yleensä ohjelmat osaavat ko. tmp-hakemistot tehdä ihan itse omiin tarpeisiinsa.
Jos ei toimi, voi ko. hakemiston tehdä. Hakemiston oikeudet voivat sitten ollakin jo avainasemassa. Omistaja Cups ja ryhmänä cups? ;) Palataan asiaan, jos ei pelaa poistettuasi ko. tmp-hakemiston.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #22 : 26.11.09 - klo:01.21 »
Veikkaisin kyllä, ettei cups tee sitä itse, kun kyseessä on paketoinnin mukana tuleva pysyvä hakemisto.

Hakemiston voi luoda uudelleen tähän tapaan (tarkistin omasta asennuksestani, että oikeudet menevät noin):

Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /var/spool/cups/tmp
sudo chown root:lp /var/spool/cups/tmp
sudo chmod g+rwx,o-rwx,a+t /var/spool/cups/tmp

Manco

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #23 : 26.11.09 - klo:01.28 »

En usko. Yleensä ohjelmat osaavat ko. tmp-hakemistot tehdä ihan itse omiin tarpeisiinsa.
Jos ei toimi, voi ko. hakemiston tehdä. Hakemiston oikeudet voivat sitten ollakin jo avainasemassa. Omistaja Cups ja ryhmänä cups? ;) Palataan asiaan, jos ei pelaa poistettuasi ko. tmp-hakemiston.

Taidan kuitenkin tehdä varmuuden vuoksi nuo nm:n ehdottamat toimenpiteet. Joka tapuksessa hieno homma  :D, kiitokset Sinulle sekä nm:lle avusta! Vapaata tilaa on nyt Ubuntu-osiossa 23G, ja päivitysten hallintakin ilmoittaa jakelujulkaisu 9.04:n olevan saatavilla. Ilmeisesti sitä ei tilanpuutteen vuoksi edes tarjottu tässä välissä. Saa nähdä, ratkeavatko nuo muutamat muut ongelmat päivityksen myötä.

Tähän loppuun vielä yksi kysymys. Kuinka täällä on ollut tapana tehdä viestiketjun päätös? Tuonne ensimmäiseen viestiin pitäisi kai laittaa maininta "RATKAISTU"? Onko muuta?

juyli

• Vieras
« Vastaus #24 : 26.11.09 - klo:01.53 »
Veikkaisin kyllä, ettei cups tee sitä itse, kun kyseessä on paketoinnin mukana tuleva pysyvä hakemisto.

Tuo pitäisi tarkistaa vaikka testaamalla.

Hakemiston voi luoda uudelleen tähän tapaan (tarkistin omasta asennuksestani, että oikeudet menevät noin):
sudo chmod g+rwx,o-rwx,a+t /var/spool/cups/tmp

Itsekin kurkkasin ko. hakemistoon ja muut T määrittelyyn ensikerran törmäsin:
ls -l /var/spool/cups
...
drwxrwx--T 2 root lp 4096 10.11. 15:16 tmp

Lainaus
Tuonne ensimmäiseen viestiin pitäisi kai laittaa maininta "RATKAISTU"? Onko muuta?
Tuskinpa muuta tarvitaan. Ne, jotka törmäävät vastaavaan ongelmaan, voinevat lukea viestiketjua ja tehdä omat ratkaisunsa.
Perimmäinen ongelmasi ei tosin selvinnyt, eli se, miksi /var/spool/cups/tmp on syönyt kaiken levytilan, jäi ratkaisematta.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #25 : 26.11.09 - klo:02.23 »
Itsekin kurkkasin ko. hakemistoon ja muut T määrittelyyn ensikerran törmäsin:

Jeps, sticky bit näytetään ilmeisesti isolla T:llä silloin kun muiden käyttäjien ajo-oikeus puuttuu.

Manco

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #26 : 26.11.09 - klo:10.13 »

Perimmäinen ongelmasi ei tosin selvinnyt, eli se, miksi /var/spool/cups/tmp on syönyt kaiken levytilan, jäi ratkaisematta.

Jotenkin se varmaan liittyy tuohon HP:n tulostimeen. Muistaakseni tulostuksen kanssa tuli jossain vaiheessa ongelmia, ja Järjestelmä > Ylläpito > Tulostus näyttää nytkin tilaksi "Ei kytketty". Mutta muuten homma toimii nyt. Firefoxkin heräsi henkiin, ottaa taas vastaan komentoja ja kirjanmerkitkin palautuivat maagisesti. Jokin päivitys ilmeisesti oli tilanpuutteen vuoksi jäänyt puolitiehen? Päivitystä 9.04 versioon en vielä tehnyt, mutta täytynee kokeilla sitäkin.

juyli

• Vieras
« Vastaus #27 : 26.11.09 - klo:12.28 »
Päivitystä 9.04 versioon en vielä tehnyt, mutta täytynee kokeilla sitäkin.

8.10 tuki päättyy keväällä 2010 eli vajaan puolenvuoden kuluttua, Tuolloin julkaistaan uusin LTS-versio 10.04. Nämä perusversiot pitää päivittää versio versiolta. Toinen vaihtoehtohan on sitten uuden version asennus, joka voi olla työläämpi tapa.