Terve,
Nyt sain homman toimimaan. Enemmän erehdyksen kuin osaamisen kautta mutta kuitenkin
Kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin käytän Webmin-liitymää. En ole varma tekeekö se oman mutkan matkaan, kun luulin sen olevan vain käyttöliittymä noiden .conf tiedostojen päällä mutta nyt en ole enään niin varma. Tuntuu että homma ratkesin kun sain webminin synkkaan systeemin kanssa.
Poistin aikaisemmin luomani jaot webministä ja loin ne uudelleen 777 oikeuksilla ja pakottamalla käyttäjäksi "hannu" ja ryhmäksi "hannu" eli minä. Sitä ennen olin käynyt käsin muuttamassa jakojen oikeudet 777 mutta en ole varma oliko se sitten tarpeen loppujen lopuksi. Sitten normaali "map network drive" ja yllätyksekseni homma alkoi toima.
Tuosta Asmon ohjeesta:
Se on varmaan hyvä ohje kotihakemistojen jakamiseen useammalle käyttäjälle ja olisi ehkä voinut toimia minullekkin mutta, kun minulla oli tuo webmin välissä, enkä aloittelija ole varma onko hyvä idea käsitellä conffeja käsin sekä webminillä. Epäilen että siitä seuraa sotku...
Toisaalta minun "use case" on hieman eri eli teen puhdasta NASsia yhden kodin tarpeisiin. Eli itseasiassa yksi käyttäjä riittää kaikkeen ja tällä käyttäjällä pitää olla kirjoitusoikeudet. En juurikaan ymmärrä noista .confeista mutta tuossa esimerkissä on "read only = yes" joka ainakaan ei kuulosta hyvältä minun tarpeisiin.
Sitten yleisimmin noissa ohjeissa on usein puutteena se ettei se sovikkaan juuri ko käyttäjän käsillä olevaan tarpeeseen. Siinä ei sitten kuitenkaan kerrota miten ohjetta pitää muuttaa, jotta saisi aikaiseksi tilanteen B. Mikäli ohjetta halutaan kehittää niin yksi ajatus olisi kertoa ainakin yleisimmän "muutospaikat" (korostan sanaa yleisimmät/tärkeimmät). Parametrillä X on vaihtoehdot 1,2 ja 3 ja erona on että....
Tähän tietysti joku sanoo, että tuota varten on manuaalit... Näin tietysti onkin mutta muistatteko itse aikaa, jolloin Linux oli uutta ja yrititte tajuta asiaa jostain moduli-ohjeesta...Sama kuin Hepreaa lukisi
Parametrien määrä on uskomaton ja ei niitä läheskään kaikkia tarvitse. Mutta mistä aloittelija tietää millä on merkitystä ja millä ei? Ja kun homma ei sitten hyvästä yrityksestä huolimatta toimikkaan niin sitten on keskustelupalsta tarpeen.
Vaikka täällä usein kysytään kenties varsin triviaaleja juttuja uskon sen johtuvan juuri siitä ettei aloittelija vielä ymmärrä mikä on olennaista.
Ihan vaan taustaksi:
Minulla oli ennen FreeNAS käytössä mutta se tuntui menevän jumiin joissain tapauksissa niin päätin kokeilla Ubuntu Serveriä. Näin molempia kokeileena voin sanoa, että FreeNAS on ehdottoman helppo ja nopea saada toimimaan. Se onnistui minultakin hetkessä. Ubuntun kanssa taistelin pari päivää ja sain lopulta aikaiseksi sen mitä halusin mutta en ole lainkaan varma onko tekniset pisteet kovinkaan korkeat. Todennäköisesti asiaa osaava olisi tehnyt saman paljon tyylikkäämmin. Nyt on pelko pyllyssä, että jotain ei olekkaan loppuun asti oikein ja jossain vaiheessa tulee solmu vastaan... toivottavasti ei.
Mentiin reilusti ohi aiheesta mutta ylläpito voinee siirtää lopun sopivaan paikkaan.
Hannu