Kirjoittaja Aihe: EasyPeasy-Ubuntu miniläppärissä (EEE701)  (Luettu 3187 kertaa)

kallen

• Käyttäjä
    • Profiili
EasyPeasy-Ubuntu miniläppärissä (EEE701)
« : 09.03.09 - klo:12.59 »
Kun viime kesänä hankin Asus EEE 701 -miniläppärin, ajattelin vaihtaa siihen hetimiten Ubuntun. Se ei kuitenkaan onnistunut ilman kohtuutonta vaivaa, ja vaivan jälkeenkin vain vaillinaisesti. Perus-Xandrosin olen kuitenkin joutunut kahdesti asentamaan uudestaan, kun systeemi ei ole enää suostunut käynnistymään.

Viime viikolla tullut MikroBitti kertoi miniläppäreille räätälöidystä Ubuntu-jakelusta, jonka nimi on Easy Peasy, tällä hetkellä versiossa 1.0.
Vaikka lehti kehotti odottelemaan näihin aikoihin julkaistavaa 1.1. versiota, latasin 1.0:n sekä, kun en onnistunut sitä U8.10 toiminnoilla siirtämään USB-tikulle, Windowsissa käytettävän apuohjelman tikulle siirtoa varten.

Eilen sitten asensin tikulta EasyPeasyUbuntun (8.10) miniläppäriini. Ainakin alku näyttää hyvältä. Olen päässyt langattomaan verkkooni ja lataan parhaillaan päivityksiä.

Kun olin saanut USB-tikun valmiiksi, asennus sujui vaivatta ja ongelmitta, kunhan muisti painella sen boottauslähteeksi.  Muutama bugi on, ensimmäisenä silmille hyppäävänä se, että automaattinen asennusohjelman aloitus pitää kytkeä pois päältä manuaalisesti (Asetukset => Istunnot => Startup Programs; Ubiquity pois päältä).

Latausosoite on www.geteasypeasy.com. Wikiäkin sieltä löytyy, hieman jopa suomeksi. ISO-tiedoston koko on hieman reilut 850 Mt.

kallen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: EasyPeasy-Ubuntu miniläppärissä (EEE701)
« Vastaus #1 : 16.03.09 - klo:19.33 »
Itse hieman jatkan.

Easy Peasy Ubuntulla koneen käyttöön saaminen vie pitempään kuin EEE:n perus-Xandrosilla, noin minuutin. Mutta käyttö on sitten tuttua Ubuntua.

Perusohjelmistoon olen lisännyt VLC:n, Kompozerin ja Winen, jonka avulla sain toimimaan pari tarvitsemaani vanhaa W95-ohjelmaa.

Kamera ei toimi. Onko jollakulla vinkkiä, miten saisi toimimaan?

Muuten kaikki kokeilemani toimii. Huawei 220 -nettitikku teetti hieman työtä, mutta kun otin PIN-kyselyn pois, se alkoi toimia ongelmitta.

Kerron lisää, kunhan kokemusta kertyy

kallen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.03.09 - klo:12.27 »
Juuri kokeilin ja onnistui:
nettisivujen päivityslatauksiin olen käyttänyt vuosikausia WS_FTP95-ohjelmaa, koska en ole jaksanut kaivaa aina uudestaan ja uudestaan esiin tunnuksia ja salasanoja. Kätevää on ollut myös, että olen voinut kopioida koko ohjelmakansion aina uuteen koneeseen, ei ole siis tarvinnut asentaa erikseen.
Nyt siis kokeilin kansion siirtämistä sellaisenaan WINEen. Onnistui ja toimi. Sain nettitikun kautta yhteydet palvelimille.

Mutta kaikki ei toimi, kuten pitää:
kolmesta USB-portista yksi ei tunnistaudu tai ei ainakaan noteeraa muistitikkua.
Onko vinkkejä?

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
« Vastaus #3 : 17.03.09 - klo:14.19 »
Mutta kaikki ei toimi, kuten pitää:
kolmesta USB-portista yksi ei tunnistaudu tai ei ainakaan noteeraa muistitikkua.
Onko vinkkejä?

Itse veisin takuuhuoltoon.

veekoo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.03.09 - klo:15.17 »
Kamera ei toimi. Onko jollakulla vinkkiä, miten saisi toimimaan?

Minulla toimii kamera hyvin, kokoonpano sama, ei virittelyjä. Olen testannut Muikku -ohjelmalla (komentoriviltä "cheese"). Mene seuraavassa bootissa setupiin ja tarkista onko kamera sieltä ylipäätään pistetty aktiiviseksi.

kallen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.03.09 - klo:19.54 »
Kiitos kameravinkistä. Eipä ollut "enabled", mutta nyt on ja kuvaa.

kallen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.03.09 - klo:19.59 »
Ja se mykältä ja kuurolta näyttänyt USB-portti toimii yhdellä muistitikulla, mutta ei toisella, joten vika voi olla toisessa tikussa.