Aikaisemmin heitin ajatuksen fraktaalimusiikista, ja olen nyt oikeastaan löytänyt ohjelman sitä varten. Ohjelma on "ikivanha" Windows-ohjelma, jota varten tulin asentaneeksi Wine-emulaattorin, ja käytän ohjelmaa sen avulla: Musinum 2.08
http://www.reglos.de/musinum/Ajatus on yksinkertainen: Lasketaan numeroita ykkösestä eteenpäin, muunnetaan luku binäärimuotoon, ja lasketaan binääriluvun ykkösten lukumäärä. Ykkösten lukumäärä määrää nuotin korkeuden. Tulos on yllättävän hauskan kuuloinen.
Perusteemaa voi muunnella käyttämällä eri lukujärjestelmiä ja eri laskutapoja. Lukuteorian lainalaisuuksien vuoksi lähes kaikki muunnelmat johtavat musiikille tyypilliseen jaksollisuuteen.
Ohjelma vaikuttaa varsin yksinkertaiselta, joten ensimmäinen ajatukseni oli tietenkin saada se käännetyksi myös Linuksille. Tekijä ei ole julkaissut lähdekoodia, mutta toteaa ohjeteksteissä, että algoritmit ovat matemaattisina algoritmeina kaikkien vapaasti käytettävissä. Jäljelle jää siten lähinnä graafisen käyttöliittymän laatiminen, joka ei olisi vaikea tehtävä, sekä musiikin tallentaminen oikeassa tiedostomuodossa, joka todennäköisesti on hieman haastavampi ongelma.
Jos jotakuta kiinnostaa tämä, niin olen viime päivien aikana yrittänyt muuntaa Musinumin ohjetiedostoja Linuksin ymmärtämään muotoon, ja niitä on minulla kiintolevyllä, samoin kuin muutamia esimerkkitiedostoja, ettei tarvitse tehdä samaa työtä kahteen kertaan. Ohjelman kotisivulta löytyy lisää muiden käyttäjien tekemiä sävellyksiä.