Kirjoittaja Aihe: XBOX ja tietokone toisen tietokoneen kautta nettiin  (Luettu 2439 kertaa)

kamel_

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei,

siirryin vanhana Windows-miehenä Ubuntun käyttäjäksi kokeilemalla sitä ensin kakkoskoneessani ja kun sitten käyttis miellytti, niin laitoin sen myös ykköskoneeseeni. Suurimmasta osasta ongelmia olen selvinnyt omin voimin, mutta nettisillan tekeminen ei ota onnistuakseen, ei sitten millään. Windowsissahan tämä onnistui graafisella kikkareella, melko helposti, vaikkakin epäloogisesti.

Eli homman nimi on seuraava: minulla on kaksi tietokonetta, joista tietokone A on kytketty verkkokortista (eth1) suoraan talonyhtiön verkkoon (eli siis rj45 verkkokortista pistokkeeseen) ja tässä koneessa on myös toinen verkkokortti (eth0), joka on kytketty hubiin, johon on liitetty myös XBOX360 ja kone B. Molemmissa tietokoneissa käyttiksenä siis Ubuntu 8.10. Olen määrittänyt koneen A hubiin menevän verkkokortin (eth0) ip-osoitteeksi 192.168.0.1 ja netmaskiksi 255.255.255.0. Koneen B ip-osoitteeksi olen määrittänyt 192.168.0.3, netmaskiksi 255.255.255.0 ja Gatewayksi koneen A ip:n (192.168.0.1), XBOXissa asetukset ovat muuten samat, mutta ip:nä 192.168.0.2.

Tämän jälkeen olen laittanut Firestartterista seuraavat asetukset koneeseen A:
- Internet connected network device eth1
- Local network connected device eth0
- täppä kohtaan Enable Internet Sharing

Lopuksi olen tehnyt verkkosillan koneeseen A seuraavilla komennoilla:
Koodia: [Valitse]
brctl addbr mybridge
brctl addif mybridge eth0
ifconfig mybridge up
ifconfig mybridge 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0
Homma ei kuitenkaan pelitä, koneet eivät edes pingaa toisiaan. Jos poistan verkkosillan koneiden välillä niin pingaus kyllä onnistuu, mutta nettiin kone B ei tietenkään pääse.

Kysymys kuuluukin mitä olen tehnyt väärin / jättänyt tekemättä? Yritin lukea siltauksen teko-ohjeita netistä, mutta ehkäpä en vain osaa soveltaa niitä omaan tapaukseeni. Kiitos vastauksista etukäteen! :)

jussike

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: XBOX ja tietokone toisen tietokoneen kautta nettiin
« Vastaus #1 : 26.01.09 - klo:12.05 »
Siltaa ei tule tuossa tapauksessa käyttää vaan NAT:ia. Silta tulisi kyseeseen jos sinulla olisi useita julkisia IP-osoitteita käytettävissäsi. Silloin ei määritettäisi 192.168.x.x -osoitteita mihinkään vaan DHCP kaikkialle eikä myöskään Firestarteria tarvita tuolloin.

Mutta aina on parempi tehdä NAT, jolloin omat koneet eristyy erilliseksi verkoksi ulkomaailmasta. Eli silta pois ihan ekana.

Kun olet määrittänyt pelkät kiinteät IP-osoitteet ja gatewayn sisäverkkosi koneille, jää pois DNS.

Eli clienteillä pitäis olla nimipalvelin-asetuksena myös 192.168.0.1 (Olettaen, että Firestarter osaa DNS-maskauksen).
Linuxille se määritetään seuraavasti:

Tiedostoon /etc/resolv.conf seuraava rivi:

nameserver 192.168.0.1

Jos ei toimi niin voit kokeilla nameserveriksi jotain julkisen dns-palvelimen osoitetta. (esim. opendns).

EDIT: Jos ei firestarterin kanssa onnistu niin iptables on taattu juttu.
« Viimeksi muokattu: 26.01.09 - klo:12.14 kirjoittanut jussike »

kamel_

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.01.09 - klo:20.38 »
Kiitoksia oikein paljon! Pistin homman kuntoon näillä ohjeilla:
https://help.ubuntu.com/community/Internet/ConnectionSharing

Ongelmahan oli se, etten tajunnut etsiä ohjeita Connection Sharingilla, vaan yritin epätoivoisesti löytää ohjeita bridgellä :)
Nyt ei muuta kuin kohti uusia ongelmia! Tosin täytyy sanoa, että yllättävää kyllä, monitoimilaitteeni skanneri ei suostunut toimimaan WinXP Home sp3:lla, mutta Ubuntussa toimii paremmin kuin junan vessa.

Niin ja jos jollain on hyviä vinkkejä / ohjeita heittää lonkalta siihen, miten saan lähiverkossa olevan koneen (ei suorassa yhteydessä internettiin) toimimaan ikään kuin palvelimen, niin saa esittää. Lähinnä olisi siis tarkoitus testata tällä koneella nettisivujen toimimista jne. Eli käyttää sitä ikään kuin testiympäristönä.
« Viimeksi muokattu: 26.01.09 - klo:20.54 kirjoittanut kamel_ »

jussike

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.01.09 - klo:21.05 »
Niin ja jos jollain on hyviä vinkkejä / ohjeita heittää lonkalta siihen, miten saan lähiverkossa olevan koneen (ei suorassa yhteydessä internettiin) toimimaan ikään kuin palvelimen, niin saa esittää. Lähinnä olisi siis tarkoitus testata tällä koneella nettisivujen toimimista jne. Eli käyttää sitä ikään kuin testiympäristönä.

Apachen ja MySQL:n asentamisesta vois lähteä liikkeelle.

julle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.01.09 - klo:10.53 »

Kuten mainittu LAMP.