Vaan kun se irrotusvalintakin on harmaana. Elikkä täysin harhaanjohtavaa... Tosin Hardyssä... Ibexiin ei just nyt taas pääse kun se seitsemäntoista ja wiki...
Terveisin Alpertti
Jospa se on nimenomaan siksi harmaana, kun/jos se mounttaus on laitettu kiinteästi sinne fstabiin?
Kokeilin tuota äsken sekä tällä buuttikovalevyllä olevalla että ulkoisella ntfs-partitiolla. Ei ollut mitään vaikeutta unmountata niitä ja vaihtaa nimeä "Label"-valikosta.
Minä en edelleenkään ymmärrä, miksi muut kuin esim. /home jne. partitiot pitäisi kiinteästi mountata fstabissa. Minulla on kai liki kymmenen kovalevyä ja lukemattomia USB-tikkuja, joilta käynnistelen vuoron perään. Kovalevyt ovat välillä normaalisti kiinni koneessa ja välillä sellaisella nerokkaalla piuhalla, jolla ne voi tökkästä USBiin. Eihän siitä mitään tulisi, jos kaikille eri tavoille pitäisi muokata fstabia.
Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun en ole koskaan editoinut käsin sitä fstabia eikä siellä ole noita XP:n partitioita ja siitä huolimatta kaikki tuntuu toimivan? Ubuntuhan nimeää kaikki partitioliitokset automaattisesti ja loogisesti, kunhan ne partitiot on vain nimetty jotenkin (että välttää ne sattumanvaraiset disk1, jne. liitokset)
Ja tuosta nimeämisestähän tässä kai oli alunperin kysymys?
Livelevyllä niitä uusia putipuhtaita tai jo asennuksella tai kolmannella oon itekin menestyksellisesti viimeaikoina nimitelly milloin siveellisesti ja joskus taas en.
Vaan nyt pitäis sit oppia asennusten välissä uus taiteenlaji noitten tabbien ja mounttausten kanssa just laakista, ja ilman virheitä. Hyvä. Tai sitten se livelätty taas joka kerta.
Jos koko häslinkin selitys on näin simppeli...
Ubuntuhan nimeää kaikki partitioliitokset automaattisesti ja loogisesti, kunhan ne partitiot on vain nimetty jotenkin (että välttää ne sattumanvaraiset disk1, jne. liitokset)
Niin silloinhan onkelmaa ei tule jos osiot on formatoinnin ja partitioinnin jälkeen käsityönä vaikka "tyhjä1,2,3,4,5,...." tavoin nimetty...
Olenko ymmärtänyt tänään jotain...
Ja jos vika ja selitys on taas niissä harhauttavissa "selkokielisissä" käännöksissä ja wikeissä...
Itse en ainaskaan tuon Grubin kanssa pärjää. Joka yritys wikin ohjeiden kanssa parsia boottia... enpä sano ääneen.
Kaksi ongelmaa on siis olemassa. Joku sotkee asennuksia, eikä wikiohjeilla saa muuta kuin susia aikaiseksi.
Terveisin Alpertti