Kirjoittaja Aihe: Median nimi - Ubuntu 8.10 [ratkaistu]  (Luettu 3197 kertaa)

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Median nimi - Ubuntu 8.10 [ratkaistu]
« : 27.11.08 - klo:17.41 »
Asensin 8.10:n neitseelliseen partitioon.
Kaikki onnistui täydellisesti - melkein:
Mulla on tuplabootti Winkun kera ja koneessa on Winkun ntfs-partition lisäksi liuta 2GB:n data-fat-partitioita. Tämä 8.10 ei tehnyt starttiin automounttia näille partitioille. Lisäsin manualisesti /media/winku1, /media/winku2, ...hakemistot, ja lisäsin /etc/fstab:iin vastaavat rivit. Ja sitten sudo mount -a    Näin sain kun sainkin automountin pelittämään.

Mutta yksi naurettava ongelma jäi:
Desktopissa on nyt liuta fat-ikoneita, joitten kaikkien NIMI on 2.1 GB Media, ja kun browsaan sovelluksesta fat-medioita, niin kaikkien nimi on sama. Kiusallista, kun en erota niitä toisistaan.
Median "rename" on harmautettu hiiren oikealla napilla klikattuna, enkä kykene sitä vaihtamaan. Jos Ubuntussa olisi administrator-kirjautuminen, niin rename saattaisi onnistua? Vai? Missä on tekstifilu, jota voisin ropeltaa editorilla?

redu
« Viimeksi muokattu: 27.11.08 - klo:19.06 kirjoittanut redu »
Ubuntua 98%, Winkua 2%

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10
« Vastaus #1 : 27.11.08 - klo:19.05 »
Asensin 8.10:n neitseelliseen partitioon.
Kaikki onnistui täydellisesti - melkein:
Mulla on tuplabootti Winkun kera ja koneessa on Winkun ntfs-partition lisäksi liuta 2GB:n data-fat-partitioita. Tämä 8.10 ei tehnyt starttiin automounttia näille partitioille. Lisäsin manualisesti /media/winku1, /media/winku2, ...hakemistot, ja lisäsin /etc/fstab:iin vastaavat rivit. Ja sitten sudo mount -a    Näin sain kun sainkin automountin pelittämään.

Mutta yksi naurettava ongelma jäi:
Desktopissa on nyt liuta fat-ikoneita, joitten kaikkien NIMI on 2.1 GB Media, ja kun browsaan sovelluksesta fat-medioita, niin kaikkien nimi on sama. Kiusallista, kun en erota niitä toisistaan.
Median "rename" on harmautettu hiiren oikealla napilla klikattuna, enkä kykene sitä vaihtamaan. Jos Ubuntussa olisi administrator-kirjautuminen, niin rename saattaisi onnistua? Vai? Missä on tekstifilu, jota voisin ropeltaa editorilla?

redu

Ratkaisin Googlaamalla:
Annoin Winkun puolella partitioille "LABEL":it, ja ne näkyvät nyt Ubuntussa patritioitten niminä!

redu
Ubuntua 98%, Winkua 2%

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10
« Vastaus #2 : 27.11.08 - klo:19.07 »
Asenna gparted, sillä onnistuu nykyisin ntfs-partitioitten nimeä Ubuntun puoleltakin. Hiiren oikean näppäimen takaa löytyy "Label"-valinta.

Miksi muuten sinun piti muokata fstabia? Ei minulla ole siellä mitään Winukkaa koskevaa ja mounttaus onnistuu siitä huolimatta ilman mitään ongelmia. Olen kai vain antanut itselleni oikeudet siihen tai jotain. Heittelen noita kovalevyjä aivan sikinsokin koko ajan, joten eihän siitä mitään tulisi, jos pitäisi räpeltää fstabia koko ajan.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10 [ratkaistu]
« Vastaus #3 : 27.11.08 - klo:20.02 »
Lainaus
Jos Ubuntussa olisi administrator-kirjautuminen, niin rename saattaisi onnistua? Vai? Missä on tekstifilu, jota voisin ropeltaa editorilla?

Noin yleisesti, asioita väännellessä, auttaa kun käynnistelet nuo Nautiluksesta alkaen päätteessä, kukin omalla välilehdellään ja tarvittaessa sitten sudona.
Katoo ne harmaat ilmiöt...  ;)

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10
« Vastaus #4 : 27.11.08 - klo:22.42 »
Asenna gparted, sillä onnistuu nykyisin ntfs-partitioitten nimeä Ubuntun puoleltakin. Hiiren oikean näppäimen takaa löytyy "Label"-valinta.

Miksi muuten sinun piti muokata fstabia? Ei minulla ole siellä mitään Winukkaa koskevaa ja mounttaus onnistuu siitä huolimatta ilman mitään ongelmia. Olen kai vain antanut itselleni oikeudet siihen tai jotain. Heittelen noita kovalevyjä aivan sikinsokin koko ajan, joten eihän siitä mitään tulisi, jos pitäisi räpeltää fstabia koko ajan.

Onhan mulla Qparted, mutta "label" on grayattu? Miksi?

Kyllä mounttaus onnistui ilman fstab-editointia, mutta en saanut automounttausta Linuxin startissa pelittämään ilman fstab-editointia.
Ubuntua 98%, Winkua 2%

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10
« Vastaus #5 : 28.11.08 - klo:02.23 »
Onhan mulla Qparted, mutta "label" on grayattu? Miksi?
Kyllä mounttaus onnistui ilman fstab-editointia, mutta en saanut automounttausta Linuxin startissa pelittämään ilman fstab-editointia.
Mikä ihmeen Qparted, ei minulla löydy sellaista Synapticista?
Puhuin kyllä GParted 0.3.8 eli Partition editor -ohjelmasta.
Se kovalevy pitää unmountata tietenkin ennen nimenmuutosta.

Se partitiohan mounttaantuu minulla, kun vain klikkaan sitä Places -valikoista. Miksi sen kuvake pitäisi olla valmiina työpöydällä? Pitää tietysti antaa itselleen oikeus "mountata user-space filesystems".

Tuosta nimeämisongelmasta juuri näkee, miten hankalaksi ja jäykäksi fstabin käyttö asiat tekee.

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10
« Vastaus #6 : 28.11.08 - klo:08.16 »
Onhan mulla Qparted, mutta "label" on grayattu? Miksi?
Kyllä mounttaus onnistui ilman fstab-editointia, mutta en saanut automounttausta Linuxin startissa pelittämään ilman fstab-editointia.
Mikä ihmeen Qparted, ei minulla löydy sellaista Synapticista?
Puhuin kyllä GParted 0.3.8 eli Partition editor -ohjelmasta.
Se kovalevy pitää unmountata tietenkin ennen nimenmuutosta.

Se partitiohan mounttaantuu minulla, kun vain klikkaan sitä Places -valikoista. Miksi sen kuvake pitäisi olla valmiina työpöydällä? Pitää tietysti antaa itselleen oikeus "mountata user-space filesystems".

Tuosta nimeämisongelmasta juuri näkee, miten hankalaksi ja jäykäksi fstabin käyttö asiat tekee.

Ubuntun version 7.10 asennuksessa kaikki partitiot automounttautuivat startissa, ja tykästyin siihen. Fstabiin tuli heti asennuksessa tarvittavat rivit. Gparted versio oli 0.3.3, eikä siinä ollut label-mahdollisuutta edes harmaana.

8.10 versiossa tuo "label grayed" ilmiö pysyy (Gparted 0.3.8) vaikka starttaan gparted:in konsolissa sudona. Auttaisiko automounttauksen poisto todellakin? Höh! Pitää kai joskus kokeilla, että ymmärrys kasvaa? Juuri nyt ei ole partitoinitarvetta.
Ubuntua 98%, Winkua 2%

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10
« Vastaus #7 : 28.11.08 - klo:23.14 »
Onhan mulla Qparted, mutta "label" on grayattu? Miksi?
Kyllä mounttaus onnistui ilman fstab-editointia, mutta en saanut automounttausta Linuxin startissa pelittämään ilman fstab-editointia.
Mikä ihmeen Qparted, ei minulla löydy sellaista Synapticista?
Puhuin kyllä GParted 0.3.8 eli Partition editor -ohjelmasta.
Se kovalevy pitää unmountata tietenkin ennen nimenmuutosta.

Se partitiohan mounttaantuu minulla, kun vain klikkaan sitä Places -valikoista. Miksi sen kuvake pitäisi olla valmiina työpöydällä? Pitää tietysti antaa itselleen oikeus "mountata user-space filesystems".

Tuosta nimeämisongelmasta juuri näkee, miten hankalaksi ja jäykäksi fstabin käyttö asiat tekee.

Ubuntun version 7.10 asennuksessa kaikki partitiot automounttautuivat startissa, ja tykästyin siihen. Fstabiin tuli heti asennuksessa tarvittavat rivit. Gparted versio oli 0.3.3, eikä siinä ollut label-mahdollisuutta edes harmaana.

8.10 versiossa tuo "label grayed" ilmiö pysyy (Gparted 0.3.8) vaikka starttaan gparted:in konsolissa sudona. Auttaisiko automounttauksen poisto todellakin? Höh! Pitää kai joskus kokeilla, että ymmärrys kasvaa? Juuri nyt ei ole partitoinitarvetta.
Totta puhut.
Ei näy Label täälläkään. ENÄÄ. Minne seny sitten meni... vasta se oli viel siellä. Joku päivitys sen taas tietty vohki.  ???

Onko 804 ja 810 välillä tommonen ero. Viskasin sen Ibexin... jo pois.

Terveisin Alpertti
« Viimeksi muokattu: 28.11.08 - klo:23.18 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10 [ratkaistu]
« Vastaus #8 : 29.11.08 - klo:17.37 »
Osio pitää irroittaa ennen kuin yrittää laittaa sille "labelia"..
Näin ainakin intrepidissa.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10 [ratkaistu]
« Vastaus #9 : 29.11.08 - klo:18.09 »
Osio pitää irroittaa ennen kuin yrittää laittaa sille "labelia"..
Näin ainakin intrepidissa.
Kertaus on opintojen äiti . . .

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10
« Vastaus #10 : 29.11.08 - klo:19.49 »
Onhan mulla Qparted, mutta "label" on grayattu? Miksi?
Kyllä mounttaus onnistui ilman fstab-editointia, mutta en saanut automounttausta Linuxin startissa pelittämään ilman fstab-editointia.
Mikä ihmeen Qparted, ei minulla löydy sellaista Synapticista?
Puhuin kyllä GParted 0.3.8 eli Partition editor -ohjelmasta.
Se kovalevy pitää unmountata tietenkin ennen nimenmuutosta.
Se partitiohan mounttaantuu minulla, kun vain klikkaan sitä Places -valikoista. Miksi sen kuvake pitäisi olla valmiina työpöydällä? Pitää tietysti antaa itselleen oikeus "mountata user-space filesystems".
Tuosta nimeämisongelmasta juuri näkee, miten hankalaksi ja jäykäksi fstabin käyttö asiat tekee.
Ubuntun version 7.10 asennuksessa kaikki partitiot automounttautuivat startissa, ja tykästyin siihen. Fstabiin tuli heti asennuksessa tarvittavat rivit. Gparted versio oli 0.3.3, eikä siinä ollut label-mahdollisuutta edes harmaana.
8.10 versiossa tuo "label grayed" ilmiö pysyy (Gparted 0.3.8) vaikka starttaan gparted:in konsolissa sudona. Auttaisiko automounttauksen poisto todellakin? Höh! Pitää kai joskus kokeilla, että ymmärrys kasvaa? Juuri nyt ei ole partitoinitarvetta.
Totta puhut.
Ei näy Label täälläkään. ENÄÄ. Minne seny sitten meni... vasta se oli viel siellä. Joku päivitys sen taas tietty vohki.  ???

Onko 804 ja 810 välillä tommonen ero. Viskasin sen Ibexin... jo pois.
Terveisin Alpertti

Vaan kun se irrotusvalintakin on harmaana. Elikkä täysin harhaanjohtavaa... Tosin Hardyssä... Ibexiin ei just nyt taas pääse kun se seitsemäntoista ja wiki...

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10 [ratkaistu]
« Vastaus #11 : 29.11.08 - klo:20.10 »
Onko gparted avattu root (sudo) oikeuksin?
Jos avaat sen valikosta Järjestelmä > Ylläpito > Levyosioiden muokkain niin se aukeaa aina pääkäyttäjänä, mutta tuli vaan mieleen, että jos se on avattu komennolla gparted.

EDIT: Ei mitään enää... ei sitä näköjään saa edes auki ilman pääkäyttäjän oikeuksia...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10
« Vastaus #12 : 29.11.08 - klo:20.18 »
Vaan kun se irrotusvalintakin on harmaana. Elikkä täysin harhaanjohtavaa... Tosin Hardyssä... Ibexiin ei just nyt taas pääse kun se seitsemäntoista ja wiki...

Terveisin Alpertti
Jospa se on nimenomaan siksi harmaana, kun/jos se mounttaus on laitettu kiinteästi sinne fstabiin?

Kokeilin tuota äsken sekä tällä buuttikovalevyllä olevalla että ulkoisella ntfs-partitiolla. Ei ollut mitään vaikeutta unmountata niitä ja vaihtaa nimeä "Label"-valikosta.

Minä en edelleenkään ymmärrä, miksi muut kuin esim. /home jne. partitiot pitäisi kiinteästi mountata fstabissa. Minulla on kai liki kymmenen kovalevyä ja lukemattomia USB-tikkuja, joilta käynnistelen vuoron perään.  Kovalevyt ovat välillä normaalisti kiinni koneessa ja välillä sellaisella nerokkaalla piuhalla, jolla ne voi tökkästä USBiin. Eihän siitä mitään tulisi, jos kaikille eri tavoille pitäisi muokata fstabia.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun en ole koskaan editoinut käsin sitä fstabia eikä siellä ole noita XP:n partitioita ja siitä huolimatta kaikki tuntuu toimivan? Ubuntuhan nimeää kaikki partitioliitokset automaattisesti ja loogisesti, kunhan ne partitiot on vain nimetty jotenkin (että välttää ne sattumanvaraiset disk1, jne. liitokset).

Ja tuosta nimeämisestähän tässä kai oli alunperin kysymys?
« Viimeksi muokattu: 29.11.08 - klo:20.23 kirjoittanut salai »

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Median nimi - Ubuntu 8.10
« Vastaus #13 : 29.11.08 - klo:22.03 »
Vaan kun se irrotusvalintakin on harmaana. Elikkä täysin harhaanjohtavaa... Tosin Hardyssä... Ibexiin ei just nyt taas pääse kun se seitsemäntoista ja wiki...
Terveisin Alpertti
Jospa se on nimenomaan siksi harmaana, kun/jos se mounttaus on laitettu kiinteästi sinne fstabiin?

Kokeilin tuota äsken sekä tällä buuttikovalevyllä olevalla että ulkoisella ntfs-partitiolla. Ei ollut mitään vaikeutta unmountata niitä ja vaihtaa nimeä "Label"-valikosta.
Minä en edelleenkään ymmärrä, miksi muut kuin esim. /home jne. partitiot pitäisi kiinteästi mountata fstabissa. Minulla on kai liki kymmenen kovalevyä ja lukemattomia USB-tikkuja, joilta käynnistelen vuoron perään.  Kovalevyt ovat välillä normaalisti kiinni koneessa ja välillä sellaisella nerokkaalla piuhalla, jolla ne voi tökkästä USBiin. Eihän siitä mitään tulisi, jos kaikille eri tavoille pitäisi muokata fstabia.
Olenko ymmärtänyt jotain väärin, kun en ole koskaan editoinut käsin sitä fstabia eikä siellä ole noita XP:n partitioita ja siitä huolimatta kaikki tuntuu toimivan? Ubuntuhan nimeää kaikki partitioliitokset automaattisesti ja loogisesti, kunhan ne partitiot on vain nimetty jotenkin (että välttää ne sattumanvaraiset disk1, jne. liitokset)
Ja tuosta nimeämisestähän tässä kai oli alunperin kysymys?
Livelevyllä niitä uusia putipuhtaita tai jo asennuksella tai kolmannella oon itekin menestyksellisesti viimeaikoina nimitelly milloin siveellisesti ja joskus taas en.
Vaan nyt pitäis sit oppia asennusten välissä uus taiteenlaji noitten tabbien ja mounttausten kanssa just laakista, ja ilman virheitä. Hyvä. Tai sitten se livelätty taas joka kerta.
Jos koko häslinkin selitys on näin simppeli...
Lainaus
Ubuntuhan nimeää kaikki partitioliitokset automaattisesti ja loogisesti, kunhan ne partitiot on vain nimetty jotenkin (että välttää ne sattumanvaraiset disk1, jne. liitokset)
Niin silloinhan onkelmaa ei tule jos osiot on formatoinnin ja partitioinnin jälkeen käsityönä vaikka "tyhjä1,2,3,4,5,...." tavoin nimetty...
Olenko ymmärtänyt tänään jotain... ;) :D
Ja jos vika ja selitys on taas niissä harhauttavissa "selkokielisissä" käännöksissä ja wikeissä...
Itse en ainaskaan tuon Grubin kanssa pärjää. Joka yritys wikin ohjeiden kanssa parsia boottia... enpä sano ääneen.
Kaksi ongelmaa on siis olemassa. Joku sotkee asennuksia, eikä wikiohjeilla saa muuta kuin susia aikaiseksi.

Terveisin Alpertti

    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588