Kirjoittaja Aihe: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!  (Luettu 3394 kertaa)

Outremer

  • Vieras
Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« : 30.10.08 - klo:19.28 »
Moro!

Eli kuten otsikossa sanotaan, niin nyt olisi tarkoitus siirtyä PYSYVÄSTI Vistasta Ubuntuun/Kubuntuun. Aikaisemmin olen vähän Ubuntua ja Kubuntua käyttänyt, pari kertaa koneelle asentanutkin, mutta aina olen päätynyt takaisin Windowsiin. Voisihan sitä asentaa molemmat, mutta ennemmin siirtyisin kokonaan Ubuntuun, ottaa tuo Windows sen verran päähän. Esim. tämän tekstin kirjoittamisen keskeytti ensimmäisellä kerralla Vistan "yllättävä" kaatuminen.

Kuten jo sanoin, niin pari kertaa on tullut Ubuntu asennettua, mutta aina olen törmännyt joihinkin "ylitsepääsemättömiin" ongelmiin. Foorumeilta ja netistä olen kolunnut kaikenmaailman ubuntu-sivuja, mutta silti on jäänyt vähän asioita epäselväksi tai sitten olen vain tyhmä (mikä myös kyllä hyvinkin mahdollista.)

Tässä olisi nyt muutama asia, joihin kaipailisin vastauksia ja kokemuksia Ubuntu-käyttäjiltä/tietäjiltä.

1. Pelaaminen. Sitä ei kauheasti tule harrasteltua, mutta joskus tulee pelailua jotain. Eli kuinkas hyvin uuden pelin ilmestyessä sitä pääsee Ubuntussa pelaamaan? Joutuuko aina odottelemaan Winen/Cedegan/Crossoverin päivityksiä? Vanhemmat pelit ilmeisesti kohtuullisesti toimivatkin. Mitenkäs Steam-klientti, onko kellään kokemuksia käytöstä/asennuksesta?

2. Guitar Pro/Powertab. Tulee käytettyä paljon noita ohjelmia. Olen koittanut muutamaa "Linux-korviketta", mutta ei oikein ole olleet mieleisiä. Guitar Pro 4 ainakin toimii Winellä hyvin, mutta Midit kuulostavat kauheilta. Pystyykös noita midejä säätämään/muuttamaan jotenkin? (Timidityä olen käyttänyt "Midi-ohjelmana".)

3. Zyxel AG-320 Wlan-kortti. Ilmeisesti tähän ei löydy vielä omaa natiivia linux-ajuria, mutta mitenkäs hyvin ylipäätänsä ndiswrapperilla saa wlan-kortteja toimimaan? Onko kauhean monimutkainen homma? Toimiiko esim. WEP tai WPA salaukset?

4. Koska noita musiikkihommia tulee harrasteltua, niin tekisi mieleni asentaa tuo Ubuntu Studio. Toimiikos siinä kaikki muuten samanlailla kuin perus-Ubuntussa?

5. Koneena toimii C2D E6750, 4gb RAM. Eli ilmeisesti pitäisi hommata 64-bit Ubuntu. Onko ohjelmien kanssa yhteensopivuusongelmia 32 ja 64 bit versioiden kanssa paljonkin?

6. Tietoturva. Tämähän pitäisi olla Ubuntun vahva puoli. Täytyykö Ubuntuun hommata jotain tietoturvaohjelmia vai riittääkö vain ihan yleinen järjen käyttö? Jotain sain selville IP-tableista ja että ne toimivat "palomuurina" ja että Ubuntussa on oletuksena kaikki portit kiinni, joten sisään ei pitäisi kellään olla asiaa. Mutta jos asennan esim. torrent-klientin ja avaan sille portin, pääseekö sitä kautta kuka haluaa? Tuntuu vaan jotenkin "alastomalta" olla käyttämättä mitään tietoturvaohjelmia, kun on melkein koko ikänsä käyttänyt Windowsia ja joutunut aina puljaamaan niiden kanssa.

Tässä nyt oli muutama "avain-asia" jotka ovat estäneet toistaiseksi Ubuntuun siirtymiseni. Mitään muuta ei ole tullut vastaan. Näihin kun saan jonkinlaiset ratkaisut, niin taas on yksi iloinen linuxin käyttäjä lisää. Jos vastauksien perusteella päätän siirtyä Ubuntuun, niin voisin pistää aina väliaikatietoja tähän ketjuun, siitä miten homma etenee ja mitä ongelmia tulee vastaan. Olisipa tästä sitten hyötyä myös muille Windowssiin kyllästyneille.  Kiitoksia kaikille jotka vaivautuvat neuvomaan!

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« Vastaus #1 : 30.10.08 - klo:19.31 »
Moro!

Eli kuten otsikossa sanotaan, niin nyt olisi tarkoitus siirtyä PYSYVÄSTI Vistasta Ubuntuun/Kubuntuun. Aikaisemmin olen vähän Ubuntua ja Kubuntua käyttänyt, pari kertaa koneelle asentanutkin, mutta aina olen päätynyt takaisin Windowsiin. Voisihan sitä asentaa molemmat, mutta ennemmin siirtyisin kokonaan Ubuntuun, ottaa tuo Windows sen verran päähän. Esim. tämän tekstin kirjoittamisen keskeytti ensimmäisellä kerralla Vistan "yllättävä" kaatuminen.

Kuten jo sanoin, niin pari kertaa on tullut Ubuntu asennettua, mutta aina olen törmännyt joihinkin "ylitsepääsemättömiin" ongelmiin. Foorumeilta ja netistä olen kolunnut kaikenmaailman ubuntu-sivuja, mutta silti on jäänyt vähän asioita epäselväksi tai sitten olen vain tyhmä (mikä myös kyllä hyvinkin mahdollista.)

Tässä olisi nyt muutama asia, joihin kaipailisin vastauksia ja kokemuksia Ubuntu-käyttäjiltä/tietäjiltä.

1. Pelaaminen. Sitä ei kauheasti tule harrasteltua, mutta joskus tulee pelailua jotain. Eli kuinkas hyvin uuden pelin ilmestyessä sitä pääsee Ubuntussa pelaamaan? Joutuuko aina odottelemaan Winen/Cedegan/Crossoverin päivityksiä? Vanhemmat pelit ilmeisesti kohtuullisesti toimivatkin. Mitenkäs Steam-klientti, onko kellään kokemuksia käytöstä/asennuksesta?

2. Guitar Pro/Powertab. Tulee käytettyä paljon noita ohjelmia. Olen koittanut muutamaa "Linux-korviketta", mutta ei oikein ole olleet mieleisiä. Guitar Pro 4 ainakin toimii Winellä hyvin, mutta Midit kuulostavat kauheilta. Pystyykös noita midejä säätämään/muuttamaan jotenkin? (Timidityä olen käyttänyt "Midi-ohjelmana".)

3. Zyxel AG-320 Wlan-kortti. Ilmeisesti tähän ei löydy vielä omaa natiivia linux-ajuria, mutta mitenkäs hyvin ylipäätänsä ndiswrapperilla saa wlan-kortteja toimimaan? Onko kauhean monimutkainen homma? Toimiiko esim. WEP tai WPA salaukset?

4. Koska noita musiikkihommia tulee harrasteltua, niin tekisi mieleni asentaa tuo Ubuntu Studio. Toimiikos siinä kaikki muuten samanlailla kuin perus-Ubuntussa?

5. Koneena toimii C2D E6750, 4gb RAM. Eli ilmeisesti pitäisi hommata 64-bit Ubuntu. Onko ohjelmien kanssa yhteensopivuusongelmia 32 ja 64 bit versioiden kanssa paljonkin?

6. Tietoturva. Tämähän pitäisi olla Ubuntun vahva puoli. Täytyykö Ubuntuun hommata jotain tietoturvaohjelmia vai riittääkö vain ihan yleinen järjen käyttö? Jotain sain selville IP-tableista ja että ne toimivat "palomuurina" ja että Ubuntussa on oletuksena kaikki portit kiinni, joten sisään ei pitäisi kellään olla asiaa. Mutta jos asennan esim. torrent-klientin ja avaan sille portin, pääseekö sitä kautta kuka haluaa? Tuntuu vaan jotenkin "alastomalta" olla käyttämättä mitään tietoturvaohjelmia, kun on melkein koko ikänsä käyttänyt Windowsia ja joutunut aina puljaamaan niiden kanssa.

Tässä nyt oli muutama "avain-asia" jotka ovat estäneet toistaiseksi Ubuntuun siirtymiseni. Mitään muuta ei ole tullut vastaan. Näihin kun saan jonkinlaiset ratkaisut, niin taas on yksi iloinen linuxin käyttäjä lisää. Jos vastauksien perusteella päätän siirtyä Ubuntuun, niin voisin pistää aina väliaikatietoja tähän ketjuun, siitä miten homma etenee ja mitä ongelmia tulee vastaan. Olisipa tästä sitten hyötyä myös muille Windowssiin kyllästyneille.  Kiitoksia kaikille jotka vaivautuvat neuvomaan!
Osaan ainakin joihinkin vastata.

1) Kyllähän tuo vähän niin on että pelaaminen ei aina onnistu ihan kivuttomasti uusilla peleillä. Steam toimii, yksittäisistä Steamin peleistä en osaa sanoa, ainakin tietääkseni HL/CS ja HL2/CSS toimivat. Vanhemmilla peleillä parempi onnistumisprosentti kuin täysin uusilla.
2) saatavilla on ainakin Tuxguitar.
5) Ainakin aikoinaan itselläni oli jotain ongelmia 64bit kanssa kyseisellä saralla (siitä on kyl pari vuotta)
6) Et tarvitse, käytät järkeä ja pidät päivitykset ajan tasalla.
« Viimeksi muokattu: 30.10.08 - klo:19.33 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« Vastaus #2 : 30.10.08 - klo:19.46 »
Minä ratkaisin asian siten että asensin Xubuntun windowsin rinnalle. Toistaiseksi tulee käytettyä vielä jonkinverran
windowsia, joskin pääasiassa käytän Xubuntua. Käyttis on helppo valita käynnistysvalikosta.
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« Vastaus #3 : 30.10.08 - klo:19.50 »
1. Pelien toimivuutta kannattaa vilkaista Winen Appilication Databasesta: http://appdb.winehq.org/

2.-4. Enpä tiedä, mutta kokemukseni mukaan ndiswrapperin käyttö on suhteellisen vaivatonta.

5. Java Web Startia ei vielä ole saatavilla, mutta pitäisi ensi vuoden alussa olla tulossa. Ainut mitä itse kaipaan eli java ei toimi nettisivuilla ainakaan luotettavasti (yleensä ei ollenkaan), koska nykyiset toteutukset tuntuu olevan mitä on. Tosin 32-bit selaimen ja javan voi kyllä asentaa.

6. Palomuuri ei ole päällä, koska mikään ohjelma ei oletuksena kuuntele portteja. Sen saa kuitenkin päälle komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo ufw enableJa tätä ainakin periaatteessa tarvitaan vain palvelimessa (tai jos on jotain vastaavia ohjelmistoja ja/tai asentelet jotain "epämääräistä" pakettivarastojen ulkopuolelta).


Ja tervetuloa, vaikka ihan uusi et ilmeisesti ole. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Outremer

  • Vieras
Vs: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« Vastaus #4 : 30.10.08 - klo:19.54 »
Juu, harkitsin kyllä tota kahden käyttiksen asennusta, mutta kun siinä joutuu käynnistelemään uudestaan aina, jos haluaa pelaamaan ja sitten kun haluaa linuxin puolelle tekemään jotain muuta. Peleille en anna mitään kauheaa painoarvoa, mutta kun nyt uusi konekin tuli ostettua joku aika sitten, niin pelailisin kyllä toisinaan mieluusti. Enimmäkseen kuitenkin vanhempia pelejä, joten siinä suhteessa toimisi kyllä homma pelkällä ubuntullakin.

Lähinnä tuo MIDI puoli on ongelmana, koska se on aikas tärkeä, lähinnä tuon Guitar Pron kanssa.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« Vastaus #5 : 30.10.08 - klo:21.51 »
6. Palomuuri ei ole päällä, koska mikään ohjelma ei oletuksena kuuntele portteja. Sen saa kuitenkin päälle komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo ufw enableJa tätä ainakin periaatteessa tarvitaan vain palvelimessa (tai jos on jotain vastaavia ohjelmistoja ja/tai asentelet jotain "epämääräistä" pakettivarastojen ulkopuolelta).

6. Tietoturva. Tämähän pitäisi olla Ubuntun vahva puoli. Täytyykö Ubuntuun hommata jotain tietoturvaohjelmia vai riittääkö vain ihan yleinen järjen käyttö? Jotain sain selville IP-tableista ja että ne toimivat "palomuurina" ja että Ubuntussa on oletuksena kaikki portit kiinni, joten sisään ei pitäisi kellään olla asiaa. Mutta jos asennan esim. torrent-klientin ja avaan sille portin, pääseekö sitä kautta kuka haluaa? Tuntuu vaan jotenkin "alastomalta" olla käyttämättä mitään tietoturvaohjelmia, kun on melkein koko ikänsä käyttänyt Windowsia ja joutunut aina puljaamaan niiden kanssa.

Palomuuri on "päällä" (systeemi on pultattu kerneliin), se vain ei estä mitään, kun mikään ohjelma ei vastaanota ulkopuolelta mitään.

Kun käyttää vaikkapa firefoxia, vastaanottaa se ko. porttiin tulevan liikenteen ja näyttää sen www-sivuna ikkunassaan. a) Koska se on itse  tilannut tavaraa jostain. b) Mitään muuta ei samalla pääse koneelle.

Samoin toimivat Ubuntun torrent-lataajat jne.


Minä annan palomuurittoman ja vailla minkäänlaista virustorjuntaa olevan Ubuntuni huoletta myös "järjettömien" käyttöön, esimerkiksi lasteni. Perus-Ubuntun ohjelmia käyttäviä viruksia tai hyökkäysmenetelmiä ei ole olemassa (tällä hetkellä... mitä tulevaisuus tuo on eri asia, varmasti kuullaan siitä mm. tällä foorumilla).

Tosin 5v. tytär vierailee lähinnä pikkukakkosen sivuilla enkä poikani netinkäytöstä ole vielä typeryyksiä huomannut. On tosin sovittu sääntöjä koneen ja netin käyttöön.

Outremer

  • Vieras
Vs: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« Vastaus #6 : 31.10.08 - klo:00.17 »
Jaaha, saapas nähdä mitä viikonloppu tuo tullessaan, kun tuli tuo 8.10 juuri ulos (Harmi että tuli juuri myös Fallout 3, eipä varmaan toimi vielä Ubuntussa). Voi olla että pitää asentaa sekä Vista että Ubuntu. Niin ei kellään ollut mitään tietoa siitä MIDI hommasta? Täytyypi yrittää jotain sitten kaivella ulkomaisilta sivuilta enemmän.

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« Vastaus #7 : 31.10.08 - klo:08.19 »
Olen suosiolla käyttänyt windowsin ja atarin midi sekä muita musiikkisoftia, enkä ole edes yrittänyt säätää xubuntussa. Pääasiassa siksi että olen tottunut tiettyihin softiin.
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« Vastaus #8 : 31.10.08 - klo:09.48 »
Mikäli meinaat Ubuntu Studioa asentaa, niin ilmeisesti kannattanee pysyä Hardyssa, ainakin Asmon linkittämän viestin mukaan. Tuosta ketjusta löytynee muutenkin juttua musiikin vääntämisestä Ubuntulla.

Senior

  • Vieras
Vs: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« Vastaus #9 : 31.10.08 - klo:10.20 »
Päätin jo loppukesällä etten lataa Ibexiä vaan pysyttelen Hardyssä. Minulle ainoa käytännön miinus on ollut autonavigaattori TomTomin päivittämisen mahdottomuus Linuxilla. Ja sen olen kuullut myös että meseohjelma Pidgin, jota itse en käytä, kaataa hyydyttää järjestelmän ts kone joutuu tilaan ettet hiirtä klikkaamalla saa mitään toimintaa päälle. Näyttää viikon kokeilun jälkeen että Adoben flash 10 toimisi ainakin jossain määrin paremmin kuin ysiversio.

PS. yleensä tähän aikaan olen muuten maksanut virustorjunnasta ja palomuurista. Nyt säästyi sekin lähes viisikymppinen - kiitos siitä Linuxille ja Ubuntulle. LAMA TULEE - KEHOITA KAVEREITASI SIIRTYMÄÄN WINDOWSISTA LINUXIIN.  :-*

JaySee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Ubuntuun siirtyminen Windowsista!
« Vastaus #10 : 31.10.08 - klo:10.53 »
LAMA TULEE - KEHOITA KAVEREITASI SIIRTYMÄÄN WINDOWSISTA LINUXIIN.  :-*

Jep. Ilmaisia tuotteita käyttämällä se lama taittuu nopeiten. Tai siis...  :-\