Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ilman nettiä?  (Luettu 4818 kertaa)

Taika-Kim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ubuntu ilman nettiä?
« : 12.10.07 - klo:17.31 »
Eli: onko tämä yhtälö ylipäätään mahdollinen? Mua ei kiinnosta, enkä voisikaan nyt pitää nettiä himassa, mutta toisaalta en jaksaisi säätää Windowsin piraattiversioidenkaan kanssa.

Laitoin sitten tuossa Ubuntu Studion koneelle siinä toivossa, että Linuxien käytettävyys olisi jotenkin kehittynyt siitä kun kokeilin Fedoraa joskus neljä vuotta sitten.

Vaan ei, tuntuu että ilman nettiä koneen toimintakuntoon saaminen on ihan mahdotonta, lähdetään nyt vaikka Medibuntusta, jota en itse ainakaan sivuilta onnistunut latamaan, kaikki on pelkästään repositoryssä. Ylipäätään käsin tavaraa asenneltaessa meni ehkä noin minuutti ennenkuin törmäsin ensimmäiseen riippuvuusongelmaan :/

Ja ATI:n ajureiden toimimaan saaminen ilman nettiä vaikuttaa lähinnä vitsiltä:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Feisty_Installation_Guide

En ole suinkaan kädetön, olen säätänyt koneiden kanssa kohta parikymmentä vuotta, mutta mua ei kiinnosta jatkuva järjestelmän puukottaminen sen toimintakunnossa pitämiseksi, haluaisin lähinnä saada työt tehdyksi, sen sijaan että joudun pähkäilemään tarpeellisten osien kompilointia kaikki illat :/ 

Jos jollain on joku parempi ehdotus distribuutiosta mikä on OIKEASTI suoraan paketista valmis kaikkiin perusjuttuihin (niinkuin nyt vaikka musan kuuntelut tai leffojen katsominen, hittovie!) ja missä on low latency kernel ja ALSA/JACK-hässäkät valmiina, otan vinkkejä kiitollisena vastaan.

Tai, vaihtoehtoisesti joku läjä minkä voi asentaa Ubuntun päälle, missä olisi Medibuntun yms sisältämät jutut.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #1 : 12.10.07 - klo:17.56 »
Eli: onko tämä yhtälö ylipäätään mahdollinen?
Ubuntut vaativat netin, josta jakelua täydennetään asennuksen yhteydessä. Käsin ohjelmien asennus on vähintäänkin työlästä, mutta toki mahdollista. Riippuvuuksia pääsee selvittämään mm. http://packages.ubuntu.com haulla.
Palstalla on ollut puhetta Ubuntuun perustuvasta Mint-Linuxista (entä Mepis?), jossa olisi jo osa ei-vapaata tavaraa valmiiksi asennettuna.
Lähtökohtasi on sinänsä väärä, sillä noita ei-vapaita ohjelmia ei jakelut voi tarjota, vaan ne on asennettava erikseen hieman epävirallisimmilta repoilta.

Ehkä yksinkertaista olisi asentaa Ubuntu koneessa, jossa on nettiyhteys. Rakentaa systeemi valmiiksi, ja siirtää ko. kovalevy uudelleen haluttuun laitteeseen. Myös valmiin Ubuntu-asennuksen voi varsin helposti siirtää/kopioida koneesta toiseen. Tällöin tarvitaan lähinnä vain raudan kuten näyttö, äänikortti tms. uudelleenkonfigurointi.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #2 : 12.10.07 - klo:18.47 »
Ja ymmärtääkseni on mahdollista tehdä myös nettikoneella valmis asennus jonka voi sitten jollain tavalla polttaa levylle, jonka voi sitten asentaa minne haluaa.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #3 : 12.10.07 - klo:20.04 »
Ainakin kielipaketiti asentuvat ilman nettiä tuolla Nordic-Editionilla paremmin, eli jos koneessa on tarpeeksi muistia (väh. 384M) niin kokeile sitä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #4 : 12.10.07 - klo:20.49 »
Muuten suosittelisin Debiania, mutta siinä ei taida olla tuota lowlatency -kerneliä valmiina. Debianin kuitenkin saa 3 DVD -levyllä, joissa on sitten koko virallinen Debian -jakelu kaikkine ohjelmineen. Normaalisti voi kyllä pärjätä vain sillä ensimmäisellä levyllä, kaksi jälkimmäistä sisältävät vähemmän suosittuja ohjelmia. Myöskään mitään suljetun koodin palikoita Debianin levyiltä ei löydy.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #5 : 12.10.07 - klo:21.55 »
Myöskään mitään suljetun koodin palikoita Debianin levyiltä ei löydy.
Mutta juuri näiden ei-vapaiden palikoiden perään Taika-Kim itkee... Pitäisi olla juuri hänen käyttötarkoituksiinsa räätälöity Linux-jakelu kaikkine patentoituneine lisukkeineen, kun nettiyhteyttä ei ole edes tarjolla.
Ei noita palikoita taida olla Windowssiinkaan suoraa asennus-CD:ltä, mutta että ei Linuxissa ---

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #6 : 12.10.07 - klo:22.38 »
Helpointa taitaa olla laittaa käyttis koneella/kovalevyllä internetin avulla kuntoon ja sen jälkeen lopettaa netin käyttäminen.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #7 : 13.10.07 - klo:00.42 »
Soveltaa seuraavaa jonkin tutun halutulla tavalla toimivaan Ubuntuun?
http://www.ubuntugeek.com/clone-your-ubuntu-installation.html

Giitu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 136
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #8 : 13.10.07 - klo:03.52 »
No niin se vain on,että et tule saamaan hyvää/toimivaa joka lähtöön valmista Ubuntua mitenkään ilman nettiä.Teet sitä tarttee sen...asennat sen tarttee sen,sen,sen ja sen.Näin taitaa olla jokaisessa Linuksessa.Eli ei onnistu hakea netistä yhtä siis YHTÄ pakettia,että saa sen yhden ohjelman toimimaan.Ikävää mutta totta. Netin kanssa loistaa kuin kirkkain tähti.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #9 : 13.10.07 - klo:06.58 »
Saako se maksaa?? Tsekkaa uusi Mandriva. Ilmaisen version asennuslevy on melkein täyteen ahdettu DVD (4,3 Gt), joten siinä luulisi olevan jo aika paljon kaikenlaista hyödyllistä. Maksullisessa lienee mukana suurin osa, ellei kaikki mitä mainitsit. ;D

Taika-Kim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #10 : 13.10.07 - klo:20.20 »
Mä olen tätä lisää tässä tutkinut, ja ainakin Ubuntu jää kyllä odottamaan että muutan joskus jonnekin minne saa netin :/

Jacklab ja Studio to go olisivat molemmat mahdollisesti lupaavia audiokäyttöön, mutta suhtaudun edelleen epäilleen siihen, että ilman hirveää säätämistä noillakaan käyttö pyörisi jouhevasti ilman nettiä koneessa... Dyne:bolicia yritin, mutta live-levyssä on pienoinen ongelma, jos käyttis ei lähde edes käyntiin jonkun epämääräisen laitteistokonfliktin (tms) takia :/

Joo olisi varmaan ihan mahdollista puukottaa tää kuntoon kun tarpeeksi monta iltaa laittaisi hommaan, mutta just nyt on aika kortilla, ja nää vapat päivät käytän mieluusti hommien tekemiseen säätämisen sijaan, varsinkin kun nyt sain vanhan Windows-levyni taas pelittämään.

Mun puolesta joku piraatti voisi ihan hyvin heittää kasaan jonkun takuulla toimivan paketin missä on epäkaupallisetcodecit sun muut valmiina, saahan Windowsinkin pirate baystä, eikä kukaan sille mitään voi... Nojoo.

Ja kulmia voisi muutenkin hioa kyllä edelleen jos meinaisi oikeasti vaihtoehtoa Windowsille, mun mielestä oli esim aika erikoista, että multa meni pari tuntia saada sarjahiiri toimimaan Ubuntussa, just tällaiset riesat jättää kyllä vähän pahan maun jälkeensä... Mutta joo, luulen et tää keskustelu on jo käyty aika moneen kertaan :)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #11 : 15.10.07 - klo:17.15 »
Synapticissa on juuri tähän sopiva toiminto. Mene Tiedosto --> Luo komentosarja pakettien noutamiseksi. Sen suoritat sitten jossain nettikoneessa, ja siirrät paketit ulkoiselle medialle. Sitten asennat kaikki paketit dpkg:llä.
alias vililikku

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #12 : 16.10.07 - klo:09.41 »
Toimiva ratkaisu on aptoncd ohjelma. Eli teet itsellesi oman cd/dvd repon, jossa on kaikki haluamasi ohjelmat. Sitten voit käyttää cd/dvd:tä repona siinä koneessa, jossa ei ole nettiä. Tämä ei ole edes liian hankalaa, kun systeemin ymmärtää. Samaa ideaa voi käyttää  monissa distroissa.

Jotta repon tekeminen onnistuu, niin pitää ladata ensin tarvittavat ohjelmat + riippuvuudet. Tähänkin keksisin varsin toimivan ratkaisun. Itse olen tehnyt yksinkertaisesti siten, että
1. boottaan koneen sen ubuntuversion livecd:llä, jonka tahdon asentaa.
2. lataan synapticilla kaikki haluamani ohjelmat. Kun klikkaat ensimmäisen kerran apply/toteuta, niin ilmestyy ikkuna, jossa se kertoo mitä lataa. Klikkaa ikkunasta kohta "download files only". Näin se vain lataa haluamasi ohjelmat ja sen riippuvuudet.
3. Paketit menevät suoraan kansioon /var/cache/apt/archives josta ne voi siirtää usb-tikulle.
4. Loput hoitaa aptoncd ohjelma(jos teet oman repon) tai voit asentaa paketit manuaalisesti komennolla dpkg -i.

Jos lataa vain pari ohjelmaa, onnistuu hyvin. Tässähän on ongelmana koneen muistin määrä. Livecd:hän lataa nuo paketit muistiin, joten jos koneessa on muistia vähän, ei voi montaa pakettia ladata, kun tarvii käydä siirtämässä ne tikulle. Myöskin sähkökatkoksen takia voi menettää kaiken lataamansa. Tähänkin on onneksi olemassa ratkaisu. Ennen kuin alat lataamaan mitään ohjelmia teet seuraavasti:
1. Usb-tikulle teet kansion archives ja sinne alikansion partial (archives/partial)
2. sudo rm -rf /var/cache/apt/archives (eli poistaa kyseisen kansion kokonaan)
3. Linkität /var/cache/apt/archives kansion sinne usb tikun archives kansioosi, jolloin ohjelmat lataantuvat suoraan tikulle. Toimii komennolla: sudo ln -s /hakemistopolkuUSB-tikkuun/archives /var/cache/apt/archives
4. Ohjelmat lataantuvat synapticilla nyt suoraan usb-tikulle.

Tässä tavassa on hyvä puoli se, että paketit voi hakea tietokoneella, jossa on vain netti. Livecd:n ja usb tikun ansiosta ei tarvitse olla mitään tiettyä käyttöjärjestelmää koneella jolla lataat. Ohjeita voi toki myös soveltaa, esim usb tikun sijaan voi käyttää tietokoneessa olevaa kiintolevyä ja ladata ne sinne.

Olen käyttänyt näitä ohjeita useasti, kun olen asentanut linuxia yhdelle tuttavalleni, jolla on vain modeemiyhteys nettiin. Toiminut varsin loistavasti. Itse olen livecd:n ja usb tikun sijaan olen käyttänyt liveUSB tikkua ja ladannu ohjelmat suoraan kiintolevylle omalle koneelle. Sitten niistä paketeista polttanut cd repon.

Taika-Kim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #13 : 23.10.07 - klo:21.35 »
Kiitti Stanner, toi vaikuttaa ihan kelpo idealta! Pitää kokeilla.

Mullahan tosiaan on toi Ubuntu Studio, että mitään live-levyä ei ole...

Mutta silti olisi kätevä joku suora nettikäyttöliittymä, missä voisi valita mitä paketteja lataa myös Windows-koneelta, joita yleiset koneet (joiden varassa olen, asun ite esim koulun asuntolassa vähän keskellä ei mitään tätä nykyä.) yleensä on.
« Viimeksi muokattu: 23.10.07 - klo:21.39 kirjoittanut Taika-Kim »

ipia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Ubuntu ilman nettiä?
« Vastaus #14 : 18.10.08 - klo:00.39 »
Synapticissa on juuri tähän sopiva toiminto. Mene Tiedosto --> Luo komentosarja pakettien noutamiseksi. Sen suoritat sitten jossain nettikoneessa, ja siirrät paketit ulkoiselle medialle. Sitten asennat kaikki paketit dpkg:llä.
Tuostapas minun juuri pitikin kysellä. Eli toimiikos tuo homma ihan vaan niin yksinkertaisesti, että kun klikkailen tuo "Luo komentosarja pakettien noutamiseksi" niin kone luo jonkin komentosarjan jonka sitten tallennan johonkin paikkaan x, nimellä x.

Ja nyt minulla on ilmeisesti ikään kuin kone kohtainen komentosarja joka on ottanut huomioon koneen tarvitsemat päivitykset ja niiden riippuvuudet. Seuraavaksi kopioin tai leikkaan ja liitän kyseisen tiedoston esim. USB-muistille ja kuskaan koneeseen jossa on nettiyhteys.

Mitäs sitten? Luulisin, että seuraavaksi tuplaklikkaan em. tiedostoa ja valitsen "suorita" ja sen jälkeen kone hakee tarvittavat paketit ja tallentaa ne jonnekkin, minne? Sitten siirrän paketit esim. samaiselle USB-muistille ja vien takaisin koneeseen jossa loin komentosarjan.

Mitenkäs asennan noudetut paketit?
dpkg:llä tarkalleen miten?
Synapticissa näyttäisi olevan myös kohta "Lisää noudetut paketit" olisiko pakettien asennus sillä helpompaa? Kuinkas se sitten tapahtuu?

Niin ja tämä toimintohan ei käsittääkseni toimi jos koneessa ei ole ollenkaan nettiyhteyttä vai kuinka?
En viitsisi alkaa yrityksen ja erehdyksen kautta kokeilemaan kun tarvittavat päivitykset pitäisi saada koneeseen jossa on vain GPRS yhteys (joka ei muuten tunnu nyt toimivan ihan kunnolla kun ei Firefox löydä mitään nettisivuja  ??? aiemmin on toiminut todella hyvin missähän lienee vika?) ja kun kone on yli 300km:n päässä.

ps.koneessa on Ubuntu 8.04 ja soneran mokkula joka sekin pitäisi saada toimimaan mahdollisimman hyvin onko kellään tietoa kuinka asennetaan 8.10:n tulevat ajurit tai vastaavat tuohon 8.04:n tai 8.04.1:n jos saan sen siihen päivitettyä esim. alternate DVD:n avulla. Netin vakaa toiminta mokkulalla (tietysti muutenkin mahdollisimman vakaa toiminta) olisi ensiarvoisen tärkeää kyseisessä koneessa.

pps.Tuossa kyseisessä koneessa on muuten toiminutkin tuo 8.04 erittäin hyvin, (toisin kuin omassa koneessani...) lukuunottamatta tuota yhtäkkistä firefox ongelmaa ja firefoxin menemistä offline tilaan joka on kyllä jo korjattu jossain päivityksessä....