Ubuntu 8.04 versiossa videon värit sekoilee katsellessa. Hetken ne saaattavat pysyä normaaleina, mutta sitten ne muuttuvat sini-vihreävoittoisiksi. Sinänsä kopioidun tai nauhoitetun videon värit ovat tiedostossa oikein. Kun katselen Sunin ent. Innotekin VirtualBoxiin asentamani Windows XP:n playereilla, ovat värit normaaleja. Myös linuxin puolella valokuvien värit toistuvat oikein, ja kun käytin laitteiston testausta, oli kaikki myös ok. Käytän Laiteajurit kohdasta valittua Nvidia ajuria, mutta tulos on sama, vaikka vaihtaisin alkuperäiseen. Koneeni on Corel 2 Quatro, siinä pyörii Grubin kautta Vista ja Ubuntu, sekä Ubuntussa virtuaali XP. Vistaa käytän vain Avidin takia, vaikka XP olisi senkin suhteen ollut parempi. Minulla on useampia videon katseluohjelmia: MPlayer, Gxine, VLC Media Player,Xine, Totem-elokuvasoitin sekä editointiohjelmat Kino, Cinelerra, Avidemux. Lisäksi olen asentanut Elisa Media Centerin. Ohjelmia on siksi näin paljon, koska kaikki videot eivät toimi oikein yhdessä toistimessa. Nyt tähän on vaikuttanut värit, koska ajattelin, että vika on ehkä vain katseluohjelmassa. Asennettaessa Ubuntu ei ole varoittanut ristiriidoista. Näytönohjain on G-Force. Se on viime syksynä ostettu, ja sen pitäisi olla parhaasta päästä. Videomuistin koko on ainakin 128 mb.
Olen kokeillut myös kolmea eri monitoria, eivätkä nekään muuttaneet asiaa. Päänäyttöni on nyt Samsung Syncmaster 2493HM. Toinen on vanhempi 17 tuumainen ja analoginen editointia varten. Ubuntussa tosin vaikka klikkaan kloona näytöt pois, ei ikkunoita voi siirtää toisen näytön puolelle, vaan jos en vaihda pienempään resoluutioon analogisessa näkyy vain osa.
Jos joku voisi auttaa olisin hyvin kiitollinen.