Vika saattaa olla käyttäjän korvien välissä, mutta mun on vaikea hahmottaa Järjestelmä-valikon alla olevien Asetukset ja Ylläpito -valikkojen keskinäistä logiikkaa. Eikö pelkällä Hallintakeskuksella pärjättäisi. Sieltä löytyy kaikki tarvittava nopealla silmäyksellä.
On niissä oma logiikkansa. Asetukset-valikossa vaikutetaan sisään kirjautuneen käyttäjän omiin asetuksiin. Asetustiedostot ovat kotikansiossa ja käyttäjällä on niihin täydet oikeudet. Joten sudo-oikeuksien perään ei kysellä, kun asetusohjelmien kautta muokataan / kirjoitetaan kyseisiä tiedostoja.
Linuxit ovat aitoja monen käyttäjän järjestelmiä. Sisään kirjautuneiden käyttäjien laadusta ja määrästä riippumatta taustalla pyörii "systeemi": koko joukko lähinnä rootin omistamia prosesseja. Ylläpito-valikon työkaluilla valtuutettu käyttäjä pystyy vaikuttamaan näihin koko järjestelmän asetuksiin. Kohdasta riippuen tarvitaan ylläpitäjän oikeudet joko sudon tai Policykitin kautta annettuna.
Lisäksi Ylläpito-valikossa joitakin sinne loogisesti kuuluvia valvontatyökaluja, mutta koska niiden avulla vain luetaan systeemin tiedostoja - kirjoittamatta mitään - laajennettuja oikeuksia ei tarvita.
On ihan hyvä, että asetuksiin pääsee nopeasti suoraan paneelista menemättä erillisen ohjelman (sen hallintakeskuksen) kautta. Samaa mieltä olen kuitenkin siitä, että kokonaisuus on vaikeasti hahmotettava ja opittava. Itselläni on Asetukset + Ylläpito valikoissa 43 erillistä kohtaa, vaikka olen piilottanut turhimmat pois.
1 Parin vuoden harjoittelun jälkeenkään tarvittavat kohdat eivät aina löydy selkäytimestä. Tosiaan Gnomen hankalimpia kohtia tuo Järjestelmä-valikon heikosti organisoitu rakenne. Eikä oppimista helpota se, että valikoiden sisältö muuttuu toisinaan jakeluversioiden välillä.
1 Vinkki:
Hiiren oikeaa paneelin valikkopalkin päällä ja pääsee muokkaamaan Sovellukset ja Järjestelmä valikoiden sisältöä.
Eikö KDE:tä ja Gnomea voisi pikkuhiljaa ruveta yhdistämään.
Tästä ei voi olla kuin eri mieltä. On rikkaus, että meillä on valittavissa GNOME, KDE, Xfce, LXDE...
SItäpaitsi projektit tekevät jo yhteistyötä mm. freedesktop.orgin puitteissa.