Kannettavissa tietokoneissa on (yleistäen) nappi jossa lukee vain Fn. Joissakin se on hienosti kehystetty tai muuta. Lueskelin foorumia, että sen uudelleen määrittelyssä on ollut ongelmia. Totesin juuri tuossa omalla koneellani, että xev ei anna siitä mitään tietoa (jotkut olivat saaneet keycode=227). Sammutin X:n ja kokeilin showkey:llä, sekään ei anna mitään Fn-napista.
Eli en pysty vaihtamaan sitä toiseen paikkaan tai laittamaan sen napin tilalle mitään, koska en saa siitä mitään tietoa irti. Toisaalta kun painan Fn+z saan <. En ole kiinnostunut (voisin olla) tuon poistamisesta, vaan kuinka voin tehdä itse tällaisia.
Ennätin jo hakea xserver-xorg-input-kbd sourcet ja kattella niitä ja kääntää itse ajurit. Sitten huomasin että tuo Fn-nappi toimiikin, vaikka X ei olisi päällä, joten se tulee jostakin syvemmältä.
/etc/default/console-setup ehkä liittyy asiaan, siellä on XKBMODEL ja XKBLAYOUT, mutta entäs sitten? Meneekö nuo parametrit kernelille? En tiedä haluanko kääntää itse kerneliä sen takia, että saisin muutaman hauskan nappulan asetettua, mutta haluaisin tietää, että onko tämä näppäimistö näin vaikea asia oikeasti.
Tosin XKBMODEL ja XKBLAYOUT alkaa kirjaimella X, eli onko ne kuitenkin vasta X:ään vaikuttavia?
Mitä haluan että kokeilet:
a) käynnistä xev, paina Fn, kerro mitä sanoo
b) kirjoita xmodmap -e "keycode 227=a"
ja paina Fn, tuliko a? (laita joku muu keycode jos xev antoi jonkun muun)
c) sammuta X, käynnistä showkey, paina Fn, kerro mitä sanoo
Kysymykset:
d) mistä latautuu näppäimistökartat (riippuuko versiosta? gutsy/hardy)
e) tuleeko erikoisnappien asetukset näppäimistökarttojen ulkopuolelta?