Kirjoittaja Aihe: nVidia ongelma  (Luettu 2527 kertaa)

aavee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
nVidia ongelma
« : 03.08.07 - klo:21.22 »
Moro

Linux kaatuu hieman X:ään loggautumisen jälkeen. Pystyn liikuttelemaan kursoria työpöydällä, mutta heti kun koitan päästä käsiksi esim valikoihin niin kone _jäätyy_ täydellisesti ja toisinaan boottaa itsensä. Kone toimii aivan täydellisesti ellen asenna nvidian binary ajureita, mutta tarvitsen 3d -kiihdytyksen ja tv-ulostuloa joten nähdäkseni nvidian ajurit ovat siihen tarkoitukseen oikeat.

Olen koittanut asentaa mm. nvidian sivuilta ladatut ajurit, nvidia-glx-legacy, nvidia-glx ja nvidia-glx-new paketit ilman toimivaa lopputulosta. Olen koittanut disabloida biossista Cool'n'Quiet toiminnon ilman vaikutusta. Lisäksi olen xorg.confista yrittänyt säätää asetuksia monien ohjeiden mukaan. En myöskään usko että liika lämpeäminen on ongelma sillä sama ongelma ilmeni kaveriltani lainaamalla nvidian näyttiksellä.

Ongelma ei ilmeisesti johdu distrosta sillä olen koittanut ubuntun x86 ja x86_64 julkaisuja sekä Gentoota ja Arch-linuxia.

Olennaiset osat:

Asus T2-AE1 barebone (emo on K8ST)
nVidia GeForce 6200
Sempron 3400+ (64bit)

Koitin äskettäin selailla xorgin logia, mutta en ole kovinkaan kokenut linuxin käyttäjä niin eipä se kauheesti auttanut.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: nVidia ongelma
« Vastaus #1 : 03.08.07 - klo:21.48 »
kuulostaa samalta kuin minun ongelmani TNT2:hden saamiseksi toimimaan koneessa, jossa oli AMD K6-2, eihän ne keskenään juttuun tulleet, josko tässäkin olisi kyse siitä? oletko koittanut jotain vanhaa ATIa? Tämä tapahtui kuitenkin Windows 2000 Pro -koneessa, myöhemmnin kokeilin Linuxia siinä ATIn muinaismuistolla, joka toimi moitteetta.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

aavee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: nVidia ongelma
« Vastaus #2 : 03.08.07 - klo:21.59 »
Joo kyllä mulla tuossa oli 8500 radeoni, mut en saanu tv-outtia toimimaan ni päätin vaihtaa nvidiaan parempien ajurien toivossa :)

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: nVidia ongelma
« Vastaus #3 : 10.01.08 - klo:10.10 »
Moro

Linux kaatuu hieman X:ään loggautumisen jälkeen. Pystyn liikuttelemaan kursoria työpöydällä, mutta heti kun koitan päästä käsiksi esim valikoihin niin kone _jäätyy_ täydellisesti ja toisinaan boottaa itsensä. Kone toimii aivan täydellisesti ellen asenna nvidian binary ajureita, mutta tarvitsen 3d -kiihdytyksen ja tv-ulostuloa joten nähdäkseni nvidian ajurit ovat siihen tarkoitukseen oikeat.


Moi!

Kannattaa lähteä aina ratkomaan ongelmia epäoleellisilta vaikuttavista komponenteista. Suosittelisin ajamaan esim. asennus-cd:ltä löytyvän muistitestin. Mulla oli koneessa vastaavanlainen vika taannoin. X:ää pystyi käyttämään hetken ja sitten kun muistivaraus ylitti jonkun maagisen rajan niin kone jääty.  Voi olla, että nvidian ajurit vievät juuri sen verran enemmän muistia, että kone kaatuu niiden asentamisen jälkeen. Onnea.

Lisäys: Kannattaisi näköjään katsoa milloin alkuperäinen viesti on lähetetty. No, toivottavasti olet saanut koneen toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 10.01.08 - klo:15.27 kirjoittanut b3organ »