Mulla kävi kerran epäonnistunut '**ttuilu' Markantalossa.
Skype 2:n beta oli juuri ilmestynyt, eikä mulla ollut webkameraa, mutta varsinainen asia oli ostaa tosiaan niitä romppuja.
Romput olinkin jo kerennyt kerätä koriini, mutta sitten näin web-kamerahyllyt.
Aikani etsittyäni Linux-yhteensopivaa web-kameraa (Missään laitteessa ei ilmoitettu yhteensopivuudesta) myyjä tuli paikalle.
Kysäisin sitten myyjältä, että mikäs näistä kameroista toimii minun koneessani. Myyjä sitten älysi kysyä, että mikäs kone sulla on. No, vastasin että linukkahan minulla on, että mikäs näistä linukkani kanssa toimii.
No, myyjä ei häkeltynyt, vaan osoitti hyvää (ellei erinomaista) palvelualttiutta ja meni kysymään ystävältämme kuukkelilta. Sieltähän löytyi sitten yhteensopiva malli Logitechilta. No, kaupat syntyivät, ja molemmat olimme tyytyväisiä varmasti.
Testasin kameraa, mutta ei se toiminutkaan minun koneessa (, koska koneessani ei ole usb 2.0:n ajuria), mutta porukoiden koneeseen se kävi, joten se meni sitten lahjaksi, kun joulukin on tässä ovella. Mutta tosiaan voi näistä, kodinkoneliikkeistäkin saada hyvää palvelua, vaikka myyjän tietotaso ei olisikaan mitään High Endiä.
Edit - mutta myös muille muistutukseksi, aina kun olet ostamassa jotain koneeseen, muista mainita Linuxistasi, jotta myyjille tulee se mielikuva, että myös Linuxeja löytyy, vaikka tietäisitkin suoraan, jonkun laitteen toimivan Linuxissa.