Kirjoittaja Aihe: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille  (Luettu 5703 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« : 05.07.08 - klo:12.06 »
Linux Magazinen "Ubuntu Special" 01/2008 maksoi 19.90 € Oulun Kaakkurin marketissa. Erinomainen ostos minulle, vaikka Ubuntusta ja linuxista yhtä sun toista tiedänkin.

Linux Magazine on yleensä englantilaista Linux Format - lehteä "teknisempi" eli tavallisen nettitalluistelijan kannalta vaikeaselkoisempi. Ei kuitenkaan yhtä kovaa kamaa kuin Linux Journal. Nyt tämä erillisnumero on sekä helppotajuinen että kattava ja jopa trikkejä kertova johdanto Ubuntuun. Suosittelen lämpimästi!

Sehän on enklanninkieleinen :o

On kuitenkin niin selvää ja hyvin kirjoitettua englantia että minäkin lyhyen englannin lukija ja lopputoikkartissa viitosen (5/10) englannissa omaava sitä vaivatta luen.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #1 : 05.07.08 - klo:16.58 »
saakohan netistä tilattua jostain (tutkin) ei jaksas ainakaan kaakkuriin asti lähtä tuirasta :D

onkohan se tämä http://www.lehtipiste.fi/cgi-bin/lehti.pl?aih=29&id=%27501791%27
« Viimeksi muokattu: 05.07.08 - klo:17.01 kirjoittanut Jakke77 »
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #2 : 05.07.08 - klo:19.54 »
Eiköhän - minä ostin sen just ennen juhannusta Stockalta
en vaan oo lukenu vielä
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #3 : 05.07.08 - klo:22.14 »
Tänään katselin juurikin tuota samaa lehteä. Osui silmiin hyllystä kannessa olleen ison ubuntu tekstin takia. Ensin katsoin että onko ubuntulle alettu julkaista omaa lehteäkin jo :D

19.90e tuntuu kuitenkin suhteellisen kovalta hinnalta minun mielestäni. Kympillä olisi mukaan jäänyt, tällä kertaa jätin hyllyyn.

IsoKiho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #4 : 05.07.08 - klo:23.14 »
Tänään katselin juurikin tuota samaa lehteä. Osui silmiin hyllystä kannessa olleen ison ubuntu tekstin takia. Ensin katsoin että onko ubuntulle alettu julkaista omaa lehteäkin jo :D

19.90e tuntuu kuitenkin suhteellisen kovalta hinnalta minun mielestäni. Kympillä olisi mukaan jäänyt, tällä kertaa jätin hyllyyn.
Munkin mielestä se on liian kallis vaikka siinä tuleekin DVD mukana  :P
AMD Athlon 64 X2 6400+ @ 3.5Ghz OC, 4GB DDR2 800 Mhz, Nvidia GeForce 9800GT, Ubuntu Linux 9.04 32-bit

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #5 : 06.07.08 - klo:07.57 »
No montako kertaa vuodessa ostatte jotain lehteä :D Kai siitä voi hiukan extraa maksaa ja laittaa sen lehden vaikka sitten kiertoon tai myy eteenpäin :P

Vaikka näin sanonkin niin en ole sitä menossa teille ostamaan :D :D

Mistä vetoa niin se on kuitenkin ollut 19.90 dollaria alunperin ja suomen hinnat tuntien vain euromerkki lätkästy perään :P

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #6 : 06.07.08 - klo:07.59 »
19.90e tuntuu kuitenkin suhteellisen kovalta hinnalta
En ole vielä ehtinyt kaikkea lukea. Tähänastisen perusteella teksti sopii linux-aloittelijalle tai ubuntu-untuvikolle. Heidän kannattaisi pulittaa 20 € ja lukea huolella.

Mihin muuhun hyödylliseen sijoittaisi kakskymppisen?  Vuohi kehitysmaahan ::)

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #7 : 06.07.08 - klo:14.31 »
Tuon 20e:n sijaan suosittelen mielummin sitä kotimaista wikikirjaa (jonka niemä en nyt muista enkä linkkiä löydä).
Kahdellakympillä saa sitten vaikka ruokaa kaappiin tjtn.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #8 : 06.07.08 - klo:16.22 »
suosittelen mielummin sitä kotimaista wikikirjaa
http://wiki.ubuntu-fi.org/#head-17ddae44e2fa9f1c41d81bfc44f9a28ae204d91d
on toki erinomainen. Paperilla olevalla informaatiolla on kuitenkin ominaisuuksia, mitä hyvälläkään nettidokumentilla ei ole. Asiantuntijoiden asiantuntijoille toimittama ja kirjoittama kansainvälinen lehti on myös tasokkaampi lähde kuin mikään wiki, monella tapaa. Yritäpä esimerkiksi lukea vikikirjaa yöllä vuoteessa kun et saa unta. Tekniikkalehti on silloin ylivoimainen. Uni tulee ilman lääkkeitä ;)

Tiedon välittämiseen tarvitaan monta menetelmää, ei vain esimerkiksi "Etsi Googlella".

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #9 : 06.07.08 - klo:16.35 »
Yritäpä esimerkiksi lukea vikikirjaa yöllä vuoteessa kun et saa unta. Tekniikkalehti on silloin ylivoimainen. Uni tulee ilman lääkkeitä ;)
Voi mm. katella läppärillä tai sitten tulostaa sen paperille :)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #10 : 06.07.08 - klo:16.38 »
Yritäpä esimerkiksi lukea vikikirjaa yöllä vuoteessa kun et saa unta. Tekniikkalehti on silloin ylivoimainen. Uni tulee ilman lääkkeitä ;)
Voi mm. katella läppärillä tai sitten tulostaa sen paperille :)
Ennemmin käytän DS Liteäni (+NDS Browser (=Opera)) ::)...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #11 : 06.07.08 - klo:17.25 »
"linux-aloittelijalle tai ubuntu-untuvikolle" minä kuitenkin suosittelen mielummin tuota kotimaista wikikirjaa kuin englanninkielistä lehteä. Se on sitten eri asia jos sitä viihdykkeeksi lukee.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #12 : 06.07.08 - klo:18.37 »
Yritäpä esimerkiksi lukea vikikirjaa yöllä vuoteessa kun et saa unta. Tekniikkalehti on silloin ylivoimainen. Uni tulee ilman lääkkeitä ;)
Voi mm. katella läppärillä tai sitten tulostaa sen paperille :)

ja kaikillahan on läppäri ja tulostin  ??? ::)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #13 : 06.07.08 - klo:18.49 »
Yritäpä esimerkiksi lukea vikikirjaa yöllä vuoteessa kun et saa unta. Tekniikkalehti on silloin ylivoimainen. Uni tulee ilman lääkkeitä ;)
Voi mm. katella läppärillä tai sitten tulostaa sen paperille :)

ja kaikillahan on läppäri ja tulostin  ??? ::)
Jompi kumpi riittää. ;)
alias vililikku

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #14 : 06.07.08 - klo:23.32 »
Paperilla olevalla informaatiolla on kuitenkin ominaisuuksia, mitä hyvälläkään nettidokumentilla ei ole.  Yritäpä esimerkiksi lukea vikikirjaa yöllä vuoteessa kun et saa unta. Tekniikkalehti on silloin ylivoimainen. Uni tulee ilman lääkkeitä ;)

No nyt kyllä sanoit tuon nasevasti, 10 pistettä!
 Eikä raavas mies mitään hihhulien wikejä lue D;- Edellinen ON leikkisästi sanottu, mutta täytyy tunnustaa, että tämä wikikammo pitäisi selättää, sillä nykyään "KVG"  toimii kyllä itsellä huomattavasti herkemmin...

Higg

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #15 : 07.07.08 - klo:16.52 »
Hih! Tulipa vilkas keskustelu.

Wikit, Googlet, Foorumit, man-sivut, --help optiot ja erilaiset .doc tiedostot, jokainen nistä yksinäänkin riittää, jos on tarpeeksi älykäs ja virkeä. Kun niitä riittävästi tutkii, asia kuin asia onnistuu jos on onnistuakseen.

Mutta kaikki eivät ole älykkäitä ja virkeitä, hyvä jos älykkäitä tai virkeitä. Kaikilla ei myöskään ole kahta silmää ja nuorta kehoa, jotta jaksavat tuijottaa kuvaputkea tai lcd-paneelia riittävän kauan ymmärtääkseen. Hiirikäsikin voi olla tunneli- tms- syndroman turmelema.

Yritäpä esimerkiksi lukea vikikirjaa yöllä vuoteessa kun et saa unta. Tekniikkalehti on silloin ylivoimainen. Uni tulee ilman lääkkeitä ;)

"Voi mm. katella läppärillä tai sitten tulostaa sen paperille"  Minä olen yölukemisessa Paasikiven linjalla. Hänelle ei olisi läppäri kelvannut. Paasikiven mukaan "kirjan on oltava niin kevyt, että sitä lukee helposti sängyssä selällään maaten". Mutta ehkä uusi EEE- halpisläppäri muuttaa asiat!

Tietysti voi sijoittaa sänkykamariin katon ja seinän nurkkaan valkokankaan ja sängyn päätyyn projektorin. Mikro viereen suhisemaan ja kaapeli yöpöydän yli projektoriin, hiirulaisen tilalle kauko-ohjain. Toki säästyy euroja 19.90  ;)

"wikikammo pitäisi selättää" - totta ihmeessä! Kuka pelkää Wikiä? Ehkä aloittelija, joka ei ole siihen tottunut. Jolla ei vielä ole yleiskuvaa tai yhtenäistä näkemystä linuxista tai Ubuntusta.

"linux-aloittelijalle tai ubuntu-untuvikolle minä kuitenkin suosittelen mielummin tuota kotimaista wikikirjaa kuin englanninkielistä lehteä"

Työpaikassani atk-keskuksessa olin kai vähiten pätevä, koska sain useimmiten suomalaisen tai ulkomaisen harjoittelijan hoidettavakseni. Heitä oli Meksikkoa ja Nigeriaa myöten. Unix- tai linux-taidoista ei heillä ollut tietoakaan eikä silloin monella muullakaan. Toki oli jo työasemia unixilla, vaikkapa venäläinen minikonekopio ja siinä BSD-Unix.

Ilman muuta työntäisin nyt edellä mainitun Linux Magazinen Ubuntu-numeron harjoittelijan käteen. Ellei hän olisi sitä jo lukenut. Jos firman masiinoissa olisi Ubuntu, suosittelisin toki Wikiä, mutta tietysti englanninkielistä.

Entä suomalainen harjoittelija. Harkitsisin työtehtäviään ja valitsisin osia luettavaksi. Kertoisin toki suomalaisesta Wikistä, mutta kehoitttaisin tilanteen mukaan katsomaan englanninkielistäkin. Kertoisin, että olen törmännyt Suomen Ubuntu-Wikissä virheellisiin ohjeisiin. Asia on tällä foorumilla vahvistettu, eikä ollut vain minun tyhmää luuloani. Toki voimavarat yleistä Ubuntu-Wikiä ylläpitämään ovat aivan toista luokkaa, joten ongelmat ovat ymmärrettäviä.

Miksikähän minulle on jotenkin tullut mielikuva kuin olisi porukka täällä härmästä tai taka-hikiältä ???


gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #16 : 07.07.08 - klo:17.41 »
Kertoisin, että olen törmännyt Suomen Ubuntu-Wikissä virheellisiin ohjeisiin. Asia on tällä foorumilla vahvistettu, eikä ollut vain minun tyhmää luuloani.

Miksikähän minulle on jotenkin tullut mielikuva kuin olisi porukka täällä härmästä tai taka-hikiältä ???

Olisiko asiallista laittaa johonkin viestiketjuun noita virheitä wikissä, niin ne voisi korjata??
Itsekin niitä korjailen, jos virheen huomaan, ja on tietoa asiasta.

Varmasti on, ympäri Suomea.
Mistäs ne kärsimättömät on kotoisin?
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #17 : 07.07.08 - klo:19.25 »
näistä wikivirheistä tosiaan kannattaisi keksiä joku ketju jonne laitetaan virheet ja mahdollisesti jos se joskus korjataan myös ilmotetaan siitä, liian monen virheellisen ohjeen jälkeen alkaa itsekukin aloittelija miettiin mitäs sakkia ne nämä on aina joku paskana ja mikään ei toimi.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Senior

  • Vieras
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #18 : 07.07.08 - klo:19.44 »
saakohan netistä tilattua jostain (tutkin) ei jaksas ainakaan kaakkuriin asti lähtä tuirasta :D

onkohan se tämä http://www.lehtipiste.fi/cgi-bin/lehti.pl?aih=29&id=%27501791%27

Täytyykin perehtyä. Ja mielenkiintoisimmat kohdat taidan tulostaan paprulle iltalueskelua varten, sitten kun penikat ovat vallanneet tietokoneen.

Klusi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Erinomainen johdatus uudelle buntuistille
« Vastaus #19 : 07.07.08 - klo:19.52 »
Linux Magazinen "Ubuntu Special" 01/2008 maksoi 19.90 € Oulun Kaakkurin marketissa. Erinomainen ostos minulle, vaikka Ubuntusta ja linuxista yhtä sun toista tiedänkin.

Linux Magazine on yleensä englantilaista Linux Format - lehteä "teknisempi" eli tavallisen nettitalluistelijan kannalta vaikeaselkoisempi. Ei kuitenkaan yhtä kovaa kamaa kuin Linux Journal. Nyt tämä erillisnumero on sekä helppotajuinen että kattava ja jopa trikkejä kertova johdanto Ubuntuun. Suosittelen lämpimästi!

Sehän on enklanninkieleinen :o

On kuitenkin niin selvää ja hyvin kirjoitettua englantia että minäkin lyhyen englannin lukija ja lopputoikkartissa viitosen (5/10) englannissa omaava sitä vaivatta luen.

Juu, tuo on ihan OK! lehti. Itselleni on tullut oikein postin välityksellä, siis olen tilannut sen lehden ja sen mukana tulee myös noita linux distroja. minulla on seuraavat levyt, jotka on tullut lehden mukana seuraavat:

- ubuntu 7.10
- mandriva powerpack 2008
- PClinuxOS 2007
- virtual distro sampler (ubuntu7.10, CentOS 5.1, Dreamlinux 3.0, Kubuntu 8.04 alpha, Linux Mint 4.0 ja Simply Mepis)
- Knoppix 5.3.1
- mandriva 2008

Eli nyt on mahdollisuuksia kokeille eri distroja tai laita kavereille jos he haluavat kokeilla ja tutustua ihan laillisesti.

-klusi-