GRUBiin oletukseksi Linux, "armonaikaa" 10 sekuntia, jos ei muista (tai tajua) siirtää osoitinta Wintoosaan, tulee tuijotettua sitä Linuxin kirjautumisikkunaa
Tuo onkin hyvä strategia!
Kun vain osaisin konfata GDR:n tai KDR:n tai mikä nimi olikaan niin että kirjautumisikkuna olisi hauska. Joskus olen sitä yrittänyt, mutta on ollut tuhottoman hankalaa. Siis kiva splash-image tms. ja muuta hauskaa.
Luultavasti parasta on yrittää laittaa linux siten, että on vain yksi käyttäjätunnus ilman salasanoja yms. turhuuksia kotikoneessa. Jos rosmo murtautuu kotiin ja käyttää aikaansa linuxteluun niin mitä se haittaa. Täytyisi vain neuvoa kansaa välttämään salasanojen laittamista selaimeen tyyliin "muista salasana, ole aina kirjautunut." KDE-ssähän on joku kukkaro tms. joka tuppaa sotkeutumaan mukaan. Voisiko niitä olla eri henkilöille useita ja tallentaisivat omat salasanansa kukin?
Nyt minulla on tässä romukannettavassa Ark Linux. Se on valmiiksi järkevä distro. Käynnistyy suoraan KDE:ksi. Kaiken muunkin kuten Windows-osioiden käytön hoitaa minimaallisella byrokratialla. Monella muullakin tapaa ylivoimaisen kätevä linux paitsi ei suomenkielinen ainakaan vielä.
Yhteenveto:
Vaihtoehto 1.
Iskällä, Äiskällä, Jaskalla ... jne. kullakin oma tunnus ja lyhyt salasana. Jokaiselle oma luonteelle sopiva työpöytä ja efektit - Beryl/Compiz tai nehän on nykyään fuusiossa. Kirjautumisikkuna kiva.
Vaihtoehto 2.
Vain yksi kaikille yhteinen työpöytä, johon pikakirjautuminen ilman turhia kyselyjä. Koristelua yms.
Tosi kiva jos annatte vinkkejä. Olen huono hakemaan Netistä ohjeita, pää pehmeä ja vain yksi silmä joka ei pitkään jaksa paneelia tuijottaa.