Kirjoittaja Aihe: opensuse 10.3  (Luettu 7052 kertaa)

tupu

  • Vieras
opensuse 10.3
« : 04.10.07 - klo:17.40 »
nyt se sit julkastii... saa nähdä onko ubuntun korvikkeeksi kun opensuse 10.2 ei oikeen toiminut. no pistin latauksee, varmaa viikonlopuks jo saa asennettuu :D

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #1 : 04.10.07 - klo:17.52 »
Joskus kun tossa taannoin kokeilin sitä, vaikutti aika hyvältä. Oli kyllä huomattavasti parempi kuin 10.2, muttei silti Ubuntua päihittänyt.

En siis tarkoita tätä tyyliin: "Opensuse on paska, käyttäkää kaikki Ubuntuu!" vaan että Opensuse ei vaan sovi mulle, jotenkin Ubuntu on parempi ;)
Pakettienhallinta oli yksi niistä seikoista, jotka vaikuttivat valintaani.
Samoin oli ATI:n ajurit. Opensuseen ei saanut Compizia ilman Xgl:ää, tai sitten en vaan osannut ;)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

tupu

  • Vieras
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #2 : 04.10.07 - klo:17.57 »
Joskus kun tossa taannoin kokeilin sitä, vaikutti aika hyvältä. Oli kyllä huomattavasti parempi kuin 10.2, muttei silti Ubuntua päihittänyt.

En siis tarkoita tätä tyyliin: "Opensuse on paska, käyttäkää kaikki Ubuntuu!" vaan että Opensuse ei vaan sovi mulle, jotenkin Ubuntu on parempi ;)
Pakettienhallinta oli yksi niistä seikoista, jotka vaikuttivat valintaani.
Samoin oli ATI:n ajurit. Opensuseen ei saanut Compizia ilman Xgl:ää, tai sitten en vaan osannut ;)
on toi ubuntu tosi hyvä, minusta kaikkein helppokäyttöisin. mut 7.04 ei oikeen sovi koneelleni kun ei mene valmius tilaan. kyl varmaan siirryn takas ubuntuun kun tuo 7.10 tulee ulos ;)

Credo

  • Vieras
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #3 : 04.10.07 - klo:18.28 »
Itse kokeilin jo viimeyönä ja olen edelleen sitä mieltä,että Ubuntu sopii mulle parhaiten.Asennus oli toosi pitkä jotain 2 tuntia siinä täis pyörähtää ennen kuin pääsi testailemaan.Tosin asensin siltä gnome cd:ltä. ja vain pelkät OSS oletus jutut.Ensin kokeilin sillä OSS ja NON-OSS lähteistä ja riippuvuuksia ei löytynyt olikohan joku Banshee tjn.Se valikko systeemi on todella epäkäytännollinen.Se "Ohjauspaneeli" viritys. Ei hyvää päivää! Onhan siellä säätöä joka lähtöön...sitten kun sen oikean sieltä löytää.Ja onneksi Ubuntussa on Synaptic.Vakaalta kuiteskin tuntui. ja muuten ihan mielen kiintoinen rämplätä,mutta pääkäyttöön se ei omalle koneelle tuu :) 

jmp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #4 : 04.10.07 - klo:18.46 »
Itse kokeilin jo viimeyönä ja olen edelleen sitä mieltä,että Ubuntu sopii mulle parhaiten.Asennus oli toosi pitkä jotain 2 tuntia siinä täis pyörähtää ennen kuin pääsi testailemaan.Tosin asensin siltä gnome cd:ltä. ja vain pelkät OSS oletus jutut.Ensin kokeilin sillä OSS ja NON-OSS lähteistä ja riippuvuuksia ei löytynyt olikohan joku Banshee tjn.

Tuota, huomasithan  että tuo julkaistiin vasta tänään?

Ne asennuslähteet jotka laitoit viime yönä, kuuluivat versiolle RC1.

Credo

  • Vieras
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #5 : 04.10.07 - klo:18.53 »
No,niin kyllä oli ja kyllä se siitä varoittelikin.Mutta hidas oli asennus edelleen.Netistäkö se hakee kaikki paketit asennuksen aikana?Mutta kuiteskin speelaa ihan hyvin :)

jmp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #6 : 04.10.07 - klo:19.01 »
No,niin kyllä oli ja kyllä se siitä varoittelikin.Mutta hidas oli asennus edelleen.Netistäkö se hakee kaikki paketit asennuksen aikana?Mutta kuiteskin speelaa ihan hyvin :)

Jos valitsit lisäasennuslähteiden käyttöönoton asennuksen aikana, niin silloin kyllä.

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #7 : 04.10.07 - klo:19.20 »
Itse kokeilin jo viimeyönä ja olen edelleen sitä mieltä,että Ubuntu sopii mulle parhaiten.Asennus oli toosi pitkä jotain 2 tuntia siinä täis pyörähtää ennen kuin pääsi testailemaan.

Tämä on kyllä sitten ihan paskapuhetta. Jos ei online NON-OSS repoa ota mukaan, niin 1CD versio asentuu sellaiset 25minuuttia (Thinkpad T41) ja jos laittaa online repon päälle (WLAN+2mb ADSL) niin homma kestää ehkä 55minuuttia.

Credo

  • Vieras
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #8 : 04.10.07 - klo:19.33 »
Itse kokeilin jo viimeyönä ja olen edelleen sitä mieltä,että Ubuntu sopii mulle parhaiten.Asennus oli toosi pitkä jotain 2 tuntia siinä täis pyörähtää ennen kuin pääsi testailemaan.

Tämä on kyllä sitten ihan paskapuhetta. Jos ei online NON-OSS repoa ota mukaan, niin 1CD versio asentuu sellaiset 25minuuttia (Thinkpad T41) ja jos laittaa online repon päälle (WLAN+2mb ADSL) niin homma kestää ehkä 55minuuttia.
Ja perunat! Kello yhden aikaan aloin asentamaan ja vartin yli kolme oli työpöytä valmis rämpläykseen.Kerkesin keposesti kattoa From Dusk Till Dawn 2 tupakki taukoja pidellen.Pitääpä ostaa tolla Thinkpad,kun tää mun Pomin 2GHZ ja 1GB  1mb ASDL yhteydellä kone ei taida olla enään riittäväm nopee.No asennettu on kuiteski ja tulipahan katottuu toi leffa uudestaan taas.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #9 : 04.10.07 - klo:22.11 »
Itse kokeilin, 10.2 ei vain jotenkin mullekaan sopinut, ja 10.3 tuhosi windowsin mbr:n joten se siitä. Nyt on debiani johon olen kiintynyt, enkä siitä pois vaihda.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #10 : 05.10.07 - klo:00.04 »
Itse kokeilin, 10.2 ei vain jotenkin mullekaan sopinut, ja 10.3 tuhosi windowsin mbr:n joten se siitä. Nyt on debiani johon olen kiintynyt, enkä siitä pois vaihda.

Onko se debiani jotain Dapperin vai peräti Hoaryn tasoa ? ;D Mun debian(Sarge) kokeiluni tyrehtyi siihen, kun kaksi viikkoa yritin asentaa sitä ja aina eka bootti asennuksen jälkeen kajahti. Ubuntu (silloin Hoary) meni heittämällä. :D

T:Jalluu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jmp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #11 : 05.10.07 - klo:05.45 »
Ja perunat! Kello yhden aikaan aloin asentamaan ja vartin yli kolme oli työpöytä valmis rämpläykseen.Kerkesin keposesti kattoa From Dusk Till Dawn 2 tupakki taukoja pidellen.Pitääpä ostaa tolla Thinkpad,kun tää mun Pomin 2GHZ ja 1GB  1mb ASDL yhteydellä kone ei taida olla enään riittäväm nopee.No asennettu on kuiteski ja tulipahan katottuu toi leffa uudestaan taas.

Todennäköisesti palvelin jolta paketteja koneeseesi haettiin oli jokin niistä joista porukka latasi tuota "vuotanutta" GM:ää. Tai sitten valitsit asennettavaksi todella paljon paketteja.

ja 10.3 tuhosi windowsin mbr:n joten se siitä.

Olisikohan kyseessä ollut alpha/beta eikä tämä GM?

Nyrkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #12 : 05.10.07 - klo:08.10 »
Tämä versio on paras koskaan, mitä olen kokeillut, tämä jää koneelle. Asennus on todella hyvin suuniteltu, hieman hidas, mutta selkeäkäyttöinen ja pakaettienhallinta alkaa olla kuosissaan. Compiz Fusionia en pistä, kerran kokeilin RC1:ssä ja ei toiminut.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #13 : 05.10.07 - klo:15.43 »

Todennäköisesti palvelin jolta paketteja koneeseesi haettiin oli jokin niistä joista porukka latasi tuota "vuotanutta" GM:ää. Tai sitten valitsit asennettavaksi todella paljon paketteja.

Oletusasennuksen kun tekee CD:ltä, se hakee vielä pari tuntia tavaraa megaisellakin linjalla. Mulla taisi mennä kolmisen tuntia kanssa jonkun beetan asentamiseen pari viikkoa sitten.


eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #14 : 05.10.07 - klo:15.46 »
ja 10.3 tuhosi windowsin mbr:n joten se siitä.

Olisikohan kyseessä ollut alpha/beta eikä tämä GM?
Oli kyseessä, mutta eipä siinä ollut betassa siis mitään muutakaan mullistavaa joten jätin sikseen.

Itse kokeilin, 10.2 ei vain jotenkin mullekaan sopinut, ja 10.3 tuhosi windowsin mbr:n joten se siitä. Nyt on debiani johon olen kiintynyt, enkä siitä pois vaihda.

Onko se debiani jotain Dapperin vai peräti Hoaryn tasoa ? ;D Mun debian(Sarge) kokeiluni tyrehtyi siihen, kun kaksi viikkoa yritin asentaa sitä ja aina eka bootti asennuksen jälkeen kajahti. Ubuntu (silloin Hoary) meni heittämällä. :D

T:Jalluu59
Debiani on ihan Sargesta päivittynyt reilusti. Itse sanoisin että toiminnallisuudeltaan parempi kuin feisty.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #15 : 09.10.07 - klo:22.07 »
Itse kokeilin jo viimeyönä ja olen edelleen sitä mieltä,että Ubuntu sopii mulle parhaiten.Asennus oli toosi pitkä jotain 2 tuntia siinä täis pyörähtää ennen kuin pääsi testailemaan.Tosin asensin siltä gnome cd:ltä. ja vain pelkät OSS oletus jutut.Ensin kokeilin sillä OSS ja NON-OSS lähteistä ja riippuvuuksia ei löytynyt olikohan joku Banshee tjn.Se valikko systeemi on todella epäkäytännollinen.Se "Ohjauspaneeli" viritys. Ei hyvää päivää! Onhan siellä säätöä joka lähtöön...sitten kun sen oikean sieltä löytää.Ja onneksi Ubuntussa on Synaptic.Vakaalta kuiteskin tuntui. ja muuten ihan mielen kiintoinen rämplätä,mutta pääkäyttöön se ei omalle koneelle tuu :) 

on sulla kumma kone, ku mun 4v vanhaan räplään asennus kestää ~45 min dvd:ltä ja laitoin samalla ne verkosta haettavat lisäohjelmatkin. Eikä mulla ollu ensimmäistäkään ongelmaa minkään riippuvuuksien kanssa. Mitähän liet räpeltäny? Mä nimittäin vaan odottelin ja hörpin teetä aikani kuluks, ku se asennus ei just mitään turhia kyselly ...kuka mä oon, tarkisti mistä maasta oon, tunnisti kaikki vähät kilkkeeni (t-ulostimen ja verkon), näytön mallin väärin, mutt toimivasti, jne...
sitt muutama minsa lisää ku yhdellä klikkauksella laitoin nvidian ajurin ja toisella koodekit lidvdcss:ää myöten ja pahus ajurin asennuksen jälkeen jouduin komentoriviltä kirjottaan komennon, ett ymmärtäs kans käyttää tätä uutta ajuria ja unohtas sen vanhan Vesan.

Ei siis just sen kummempi ku Kubuntunkaan asennus.

Muut esittämäs lie liki maku- ja totuumusasioita.

Mutt kyll silti aion 7kympin myös käyttöön ottaa kohan se tulee ja verrata omin aatoksin niitä.
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: opensuse 10.3
« Vastaus #16 : 10.10.07 - klo:08.11 »
testailin Virtualboxia, ja kun sattui olemaan Assyiltä napattu openSUSE 10.2, niin se sitten asentumaan, kummastelen, miten kukaan voi pitää asennusta vaikeana, ei sen vaikeampi kuin Red Hat, ainakin RH 6 ja 7 asentuivat yhtä mukavasti, ja käytettävyys on aika lähellä Winua, suomennoksetkin aika hyvät.

Pitää testata 10.3:a joskus.

EDIT: 500. viesti  ;D
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD