Kirjoittaja Aihe: Scribus ja Ubuntu  (Luettu 4647 kertaa)

ubuntunoob

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Scribus ja Ubuntu
« : 08.03.07 - klo:01.04 »
Terve kaikille!  :)

Kuinka hyvin Scribus toimii sellaisenaan Ubuntussa? Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia?
Onko esim. Debian parempi käyttöjärjestelmä ohjelman kannalta?

Käytän tällähetkellä Scribusta WInXP:ssä ja hyvin toimii. Olen kuitenkin jo pitkään harkinnut siirtymistä Ubuntu-Linuxiin mm. siksi että sitä kehutaan aloittelijaystävälliseksi.   

Haku ei tuottanut paljoa tulosta enkä tottapuhuen ymmärtänyt Scribuksen wiki-sivuilla neuvotuista jutuistä yhtään mitään   :-\

noonas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: Scribus ja Ubuntu
« Vastaus #1 : 08.03.07 - klo:09.46 »
Moikka

Scribus toimii Ubuntussa mielestäni mainiosti. Itse olen kyseisellä ohjelmalla taittanut yhden vihkosen. En osaa tosin verrata sen toimintaa Windowsin versioon, mutta uskoisin että versiot eivät eroa mitenkään. Ohjelman saa asennettua pakettivarastosta.

Onko esim. Debian parempi käyttöjärjestelmä ohjelman kannalta?
En keksi syytä miksi olisi. Tosin Debiania en ole kokeillut. Koska Ubuntu perustuu Debianiin, niin tuskin mitään suuria eroja ohjelmien toiminnassa voi olla.

Olen kuitenkin jo pitkään harkinnut siirtymistä Ubuntu-Linuxiin mm. siksi että sitä kehutaan aloittelijaystävälliseksi.   
Kannattaa ainakin kokeilla. Tuskin menetät mitään. Tervetuloa.

Terveisin noonas

ubuntunoob

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Scribus ja Ubuntu
« Vastaus #2 : 08.03.07 - klo:13.16 »
Kiitos tiedosta, olin epävarma Scribus-Ubuntu yhteensopivuudesta wikikirjoitusten perusteella.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4012
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Scribus ja Ubuntu
« Vastaus #3 : 09.03.07 - klo:17.38 »
Eikö kenelläkään muulla ole samaa ongelmaa Scribuksen kanssa kuin minulla? En pääse ohjelman käytössä edes alkuun, koska jokainen yritys muuttaa sivun reunuksia nollaa reunusten arvot -- ja siihen ne jäävät. Yhdentekevää, yrittääkö arvon kirjoittaa numeroilla vai muuttaa sitä hiirellä säätimestä.

Esimerkki kuvassa: Sisäreunusta on yritetty muuttaa painamalla säätimestä nuolta ylöspäin; tämän pitäisi totta kai kasvattaa reunusta, mutta se nollautuu!

Kubuntu 6.10, kokeiltu sekä (K)ubuntun vakiopaketeista löytyvä Scribus 1.2.x että Scribuksen sivuilta imuroitu 1.3.x-paketti.

pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Scribus ja Ubuntu
« Vastaus #4 : 09.03.07 - klo:17.50 »
Kubuntu 6.10, kokeiltu sekä (K)ubuntun vakiopaketeista löytyvä Scribus 1.2.x että Scribuksen sivuilta imuroitu 1.3.x-paketti.

Kyllä minulla toimii aivan OK. Ubuntu Edgy.

asmok@ubuntu:~$ sudo apt-cache show scribus-ng
Package: scribus-ng
Priority: optional
Section: universe/graphics
Installed-Size: 26472
Maintainer: Ubuntu MOTU Developers <ubuntu-motu@lists.ubuntu.com>
Original-Maintainer: Oleksandr Moskalenko <malex@debian.org>
Architecture: i386
Version: 1.3.3.7.dfsg-1~edgy1
[--]

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4012
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Scribus ja Ubuntu
« Vastaus #5 : 09.03.07 - klo:18.51 »
Minulla tuo apt-cache-listaus ilmoittaa versiot 1.3.3.8, 1.3.3.7 ja 1.3.3.4 -- olisiko siinä harmin syy?

Jossain vaiheessa epäilin Scribuksen tökkivän maa-asetusten kanssa muinoisen Windows-Excelin tapaan: pilkku desimaalierottimena aiheuttaisi ongelman. Ei kuitenkaan auttanut, vaikka vaihdoin kokeeksi KDE:n englanninkieliseksi.

Koodia: [Valitse]
Package: scribus-ng
Priority: optional
Section: graphics
Installed-Size: 25860
Maintainer: malex@debian.org
Architecture: i386
Version: 1.3.3.8.dfsg-1
Replaces: scribus-doc-de, scribus-doc-en, scribus-doc-fr, scribus-template (<= 1.2.0.final+cvs20041227-1), scribus-cvs
[...]
Package: scribus-ng
Priority: optional
Section: universe/graphics
Installed-Size: 26472
Maintainer: Ubuntu MOTU Developers <ubuntu-motu@lists.ubuntu.com>
Original-Maintainer: Oleksandr Moskalenko <malex@debian.org>
Architecture: i386
Version: 1.3.3.7.dfsg-1~edgy1
Replaces: scribus-doc-de, scribus-doc-en, scribus-doc-fr, scribus-template (<= 1.2.0.final+cvs20041227-1), scribus-cvs
[...]
Package: scribus-ng
Priority: optional
Section: universe/graphics
Installed-Size: 20952
Maintainer: Ubuntu MOTU Developers <ubuntu-motu@lists.ubuntu.com>
Original-Maintainer: Oleksandr Moskalenko <malex@debian.org>
Architecture: i386
Version: 1.3.3.4.dfsg-1
Replaces: scribus-doc-de, scribus-doc-en, scribus-doc-fr, scribus-template (<= 1.2.0.final+cvs20041227-1), scribus-cvs
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Scribus ja Ubuntu
« Vastaus #6 : 01.04.07 - klo:13.28 »
Jossain vaiheessa epäilin Scribuksen tökkivän maa-asetusten kanssa muinoisen Windows-Excelin tapaan: pilkku desimaalierottimena aiheuttaisi ongelman. Ei kuitenkaan auttanut, vaikka vaihdoin kokeeksi KDE:n englanninkieliseksi.

Itse pystyin käyttämään Scribusta suomenkielisenäkin, pilkku eikä piste kumpikaan vain ei kelvannut desimaalierottimeksi. (Eli vain kokonaisluvut kelpasivat...)

rhk:n ratkaisu tuntuisi auttavan.
Koodia: [Valitse]
LANG=en LC_ALL=en scribus

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4012
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Scribus ja Ubuntu
« Vastaus #7 : 02.04.07 - klo:12.21 »
rhk:n ratkaisu tuntuisi auttavan.
Koodia: [Valitse]
LANG=en LC_ALL=en scribus

Täytyypä kokeilla tuota. Pelkät kokonaisluvutkin olisivat ookoo, mutta jos vain nolla käy, ollaan nesteessä :)
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Scribus ja Ubuntu
« Vastaus #8 : 08.09.07 - klo:18.56 »
Kaivelinpa vanhan aiheen esiin kun löysin sattumalta uuden ratkaisun.
https://launchpad.net/ubuntu/+source/scribus/+bug/37711

Poistin kaikki skim ja scim paketit ja ongelmani tuntuisi korjaantuneen.

Jostain syystä ainakin joku paketeista väitti olevansa kubuntu-desktopin riippuvuus. Vaan kubuntu-desktop ja muutkin ohjelmat on edelleen asennettuna ihan ok. Feisty.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Scribus ja Ubuntu
« Vastaus #9 : 08.09.07 - klo:22.34 »
Kuinka hyvin Scribus toimii sellaisenaan Ubuntussa? Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia?

On sellaista kokemusta että ihan hyvin pyörii. Suoraan pakettivarastosta asensin ja Feisty on alustana.

Yhden pienen bugin olen löytänyt: hiiren oikeaa klikkaamalla saa sen ominaisuudet, jos sieltä muuttaa kohteen taustan värilliseksi niin ei saa enää takaisin läpinäkyväksi. Saa muutettua onneksi muutakin kautta, mutta tuo on joskus häirinnyt.