Kirjoittaja Aihe: Osion automaattinen mounttaaminen [ratkaistu]  (Luettu 1402 kertaa)

imako

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Osion automaattinen mounttaaminen [ratkaistu]
« : 07.09.07 - klo:22.43 »
En tiedä, että onko otsikko hieman hämäävä, mutta ongelmani on seuraava:

Minulla on käytössä koneellani pelkästään Ubuntu, joka on asennettu toiselle kahdesta kiintolevystäni. Toinen levy on tarkoitettu sitten pelkille tiedostoille. Ongelma (tai oikeastaan mukavuuskysymys) on se, että tämä "Levy2" ei automaattisesti ole käytössäni, vaan minun tarvitsee syöttää root-käyttäjän salasana ennen kuin siihen pääsee käsiksi. Olisiko joku tapa, miten tuo levy olisi aina minun tililläni käytössä ilman sudoa? Tuo lähinnä ärsyttää siinä, että kun laittaa musiikkisoittimen päälle, niin täytyy ensin käydä tiedostohallinnan kautta tuplaklikkaamassa levy "käyttöön" - muuten mitään biisejä ei näy.

Kiitos jälleen etukäteen vastauksesta!
« Viimeksi muokattu: 08.09.07 - klo:23.05 kirjoittanut Petri Järvisalo »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4008
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Osion automaattinen mounttaaminen
« Vastaus #1 : 07.09.07 - klo:23.34 »
Homma on sinänsä helppo, lisäät vain rivin /etc/fstab-tiedostoon. Koska osaat mountata levyn ”käsin”, tiedät luultavasti jo kaiken tarpeellisen. Kurkista, miltä tiedosto näyttää: eiköhän se mountin perusteella avaudu.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11